Ijzers of toch niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammert

Ijzers of toch niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 18:35

Hallo,

Sinds januari dit jaar rij ik wedstrijden. Helemaal nieuw voor mij en mijn paard. Nu heb ik me aangemeld voor het texelweekend hartstikke leuk en ook spannend. Dit is op het gras, extra spannend. Nu weet ik niet wat verstandig is , ze staat haar hele leven al zonder ijzers omdat ze gewoon hele sterke hoeven heeft maar ik wil wel 'verzekerd' van grip zijn. Kan ik haar dan beter laten beslaan met kalkoensgaten erin of kan het makkelijk zonder ijzers?

:D

Klasien

Re: Ijzers of toch niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:41

Kun je niet een keer ergens testen hoe hij op gras loopt? Vaak redden paarden zich prima op gras, zeker tot de M. Kleinere voltes in galop wordt misschien wat lastiger.
Springen vind ik persoonlijk wat enger, al zal een B parcour misschien wel lukken.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 18:45

Dat zou ik misschien wel kunnen testen , maar nu is het daar te nat voor. En als ik ijzers wil dan moet dat wel op tijd want dan kan ze er aan wennen. Mevrouw is alleen zo super voorwaarts waardoor ik gewoon liever iets meer zekerheid wil waar mogelijk is.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:52

Als je paard goede hoeven heeft zou ik ze zeker niet gaan verknoeien om er ijzers onder te doen. Doodzonde.
je kan prima op gras rijden zonder ijzers. Een ijzer zelf is gladder, en met schroeven draaien is het voor je paard ongewend stroef.
en ja, je kan ook prima kleine voltes rijden, springen en alles doen zonder ijzers. Zeker omdat je paard weet hoe het aanvoelt als het gladder is of wat dan ook.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:56

Een paard kan echt wel zonder ijzers! In de natuur moeten ze toch ook zonder? En in de wei regent het ook, dan trekken ze ook sprintjes. Als je paard sterke hoeven heeft zou ik het zeker niet verpesten door ijzers. Is voor een paard alleen maar onnatuurlijk.....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:56

Je verknoeid de hoeven niet met ijzers er onder. Hier hebben de paarden die in de wedstrijden lopen in de zomer altijd ijzers onder. Zijn ze net wat zekerder als ze de kalkoenen eronder hebben. Zonder ijzers zijn ze in een rijbaan op gras dan te onzeker. En gaan dan glijden.

Een paard in het weiland of in de natuur is wat anders dan een paard wat in een ring moet presteren.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:13

dingogirl schreef:
Als je paard goede hoeven heeft zou ik ze zeker niet gaan verknoeien om er ijzers onder te doen. Doodzonde.
je kan prima op gras rijden zonder ijzers. Een ijzer zelf is gladder, en met schroeven draaien is het voor je paard ongewend stroef.
en ja, je kan ook prima kleine voltes rijden, springen en alles doen zonder ijzers. Zeker omdat je paard weet hoe het aanvoelt als het gladder is of wat dan ook.

Verknoeien door ijzers gebeurd alleen bij een slechte smid.

Als je een paard hebt wat ruim loopt zou ik hem voor op een ijzer zetten. Als het een keer een dag flink regent dan is het met ijzers + schroeven al lastig te rijden, zonder ijzers zou ik niet aandurven.

Ik start B en mijn paard gaat het outdoor seizoen voor op ijzers. Staat nu ook op een ijzer omdat ze bij ons 24/7 buiten lopen met 2 verharde delen dus dat slijt wel :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 02:16

Amiigo, weet je dat wel zeker?

TS, ik zou het niet doen en wel hierom:

Citaat:
Nadelen van hoefbeslag:

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau

Doordat de straal de grond raakt heeft een paard in principe voldoende grip. Maar mocht je iets extra's willen zou je ook hoefschoenen met schroeven kunnen nemen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 07:23

Ik zeg niet dat het beter is maar verknoeien is een groot woord.
Hoefschoenen zijn niet toegestaan op wedstrijd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 07:27

Ik zou het er niet voor over hebben, straks kan hij niet meer zonder. Daarbij denk ik ook niet dat het veel verschil op zal leveren, een paard dat blote voeten gewend is weet prima hoe bont hij het kan maken.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 07:30

Mijn paard heeft ook geen ijzers. Maar op gras glijdt ze met dr achterhand wel weg in de galop. D'r balans is nog niet goed genoeg. Ik ben daarom vorig jaar alleen op zand gestart. Ijzers heb ik wel overwogen, maar we zijn nog maar B. Ik vind dat ze niet dag en nacht aan hoeft te passen aan die paar wedstrijden. Maar ja, als ik vaker wil gaan, zal ik toch ook op gras moeten starten.....

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 07:42

Leuk dat je naar het Texelweekend gaat.
Is een super leuke wedstrijd.
Ik zou voor zekerheid gaan.
Niet alleen voor jezelf maar ook voor je paard.
Het kan heel goed weer zijn, maar ook erg nat.
En het zou zonde zijn als je paard onzeker word van het weg glijden omdat je geen kalkoenen onder hebt.
En als ze goede hoeven heeft veranderd dat echt niet door ijzers.
Ik zette mijn paard zomers ivm de wedstrijden altijd op ijzers en in de winter zonder.
Ging prima.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:01

Je kan niet zeggen dat de hoeven mooi zijn dus je hoeft geen ijzers. Kijk naar je paard of oefen het.

Mijn paard heeft knetterharde hoeven maar ligt zo over de kop op vochtig gras. Na twee beslagbeurten weer op blote voeten en de hoeven zijn nog even sterk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 02:40

Amiigo schreef:
Ik zeg niet dat het beter is maar verknoeien is een groot woord.
Hoefschoenen zijn niet toegestaan op wedstrijd.

Bij springen wel, bij dressuur niet. Bij dressuur lijkt het me ook niet nodig

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:28

@ TS heb je een keuze gemaakt? Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen!

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:33

zou het zo laten ! als ze goede hoeven heeft geen ijzers onder doen is zonde , mijn paard heeft wel ijzers maar alleen voor omdat ze best zachte voor hoeven heeft. maar zal het in jouwn geval niet doen haha
en ijzers zelfs zijn gladder zonder ijzers heb je meer grip, je kan er wel kalkoenen in gaan draaien maar vind dat persoonlijk niet echt fijn en allemaal extra werk

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:41

Anouskax schreef:
zou het zo laten ! als ze goede hoeven heeft geen ijzers onder doen is zonde , mijn paard heeft wel ijzers maar alleen voor omdat ze best zachte voor hoeven heeft. maar zal het in jouwn geval niet doen haha
en ijzers zelfs zijn gladder zonder ijzers heb je meer grip, je kan er wel kalkoenen in gaan draaien maar vind dat persoonlijk niet echt fijn en allemaal extra werk

Nou dit is geen goede hoef hoor :+

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:48

Ik sprong vroeger veel wedstrijden met pony. Wij deden het zo, in outdoor seizoen hoefijzers, en wat het weer indoor seizoen dan ijzers eraf.

tessaex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:55

In principe heeft een paard geen ijzers nodig volgens mij. Ligt sterk aan de ondergrond. Maar wanneer de ondergrond wat zachter is, zouden de hoeven voldoende moeten zijn. Zo heb ik het in ieder geval begrepen

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:02

Ga eens in een nat weiland rijden. Kijk gewoon even hoe zeker je paard is en of jij je oefeningen kan rijden.

Als dit prima gaat zou ik haar hoeven lekker laten voor wat het is, maar als je paard onzeker is of glijd kan je er een ijzertje onder laten slaan en daar kalkoenen in draaien. Kan je er aan het einde van het seizoen gewoon weer af laten halen!