Van verstuiking tot barst in kootbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loree

Van verstuiking tot barst in kootbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 11:24

Hallo allemaal!

1 december heeft mijn paardje Danzas zich pijn gedaan aan haar rechterachterbeen. Ik had haar buiten gelaten en toen had ze heel erg zot gedaan. Op het moment mankte ze enkele passen, maar daarna ging ze gewoon weer door. 3 dagen daarna stond ze plots wel heel erg mank, ze steunde helemaal niet meer op haar been. DA gebeld en die dacht dat het een kogelverstuiking was. 10 dagen poedertjes en stalrust. Alles ging goed tot ze plots opnieuw erg mank stond. De DA dacht dat ze zich zelf had pijngedaan, in de stal bijvoorbeeld. Opnieuw een reeks poedertjes. Dit alles is nu ongeveer 2 maanden geleden.

Vorige week maandag besloot ik er voor de eerste keer terug op te kruipen. Zoals altijd stapte ik dikke 10 minuten los. Maar in draf voelde ik onmiddellijk dat er iets mis was. Ze liep helemaal niet zuiver, ookal zagen de omstaanders eigenlijk niets. Ik ben onmiddellijk gestopt en besloot dat het eindelijk tijd was om foto's te maken, want dit kon geen gewone verstuiking meer zijn.

Die avond kwam een andere DA (eentje die ter plekke foto's kan maken). Hij wilde haar eerst aan de longe zien lopen en heeft ook een buigproef gedaan. Ik zag heel vaag iets, maar voor de rest merkte niemand echt iets aan haar. De DA zei dat het beter was om foto's te maken.

Na lang zoeken vond hij iets verdachts. Ze blijkt een fissuur, barstje, in haar kootbeen te hebben :( Het probleem is dat dit barstje doorloopt tot in het kogelgewricht. Dat laat, volgens de DA, sowieso schade achter :(

Nu moet ze dus 2 maanden op stalrust en daarna opnieuw foto's maken... Ik mag wel 10 minuutjes per dag met haar stappen, maar dat is puur om haar mentaal gezond te houden. Ik baal natuurlijk heel erg dat ik niet sneller foto's heb laten maken, maarja dat is nu zo, niets meer aan te doen. Ondertussen probeer ik haar zo veel mogelijk bezig te houden, met stappen, poetsen, knuffelen. Ze houdt zich sterk, ze blijft voorlopig heel erg flink ookal weet ik dat ze het moeilijk heeft haar energie binnen te houden!

Ik moet haar trouwens ook BoneKare geven, voor de kalkaanmaak te bevorderen.

Ohja, sinds enkele dagen is haar kogel erg verdikt. Het voelde ook warm dus ik heb er onmiddellijk Cooling klei opgedaan. Dit heeft de zwelling aanzienlijk verminderd, maar niet volledig. Zou ik de DA nog eens naar laten komen kijken?

Afbeelding

Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Het worden nog 2 bange maanden voor me...

Groetjes!
Lore & Danzas

Loree

Re: Van verstuiking tot barst in kootbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 12:45

Niemand? Heeft iemand misschien tips om haar wat rustiger te kunnen krijgen? Wanneer ik haar uit de stal haal is ze de laatste tijd erg hevig. Ze bokt zelfs aan de hand. Ze heeft natuurlijk te veel energie, maar ze moet nog handelbaar blijven natuurlijk.

Groetjes

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:19

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil je wel alle sterkte wensen hiermee!

Voor wat betreft het stappen: stap je met een halster of met een hoofdstel? Met een hoofdstel heb je toch meer te vertellen, misschien gaat dat beter. En verder bestaat er Vetranquil ( of hoe het nu ook heet). Gele korreltjes ( muisjes in de volksmond genoemd) die rustgevend zijn. Het is een tijdje verboden geweest, ik weet niet hoe dat nu zit, maar je kan het altijd aan je DA vragen.

Loree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 14:38

Dank je voor je reactie! Ik heb vandaag voor de eerste keer met haar hoofdstel aan gestapt, dat ging inderdaad al veel beter. Ze heeft nog een lange weg te gaan, dus ga zeker eens navraag doen, bedankt voor de tip!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:08

Hoeveel krijgt ze gevoerd? Ik zou haar voer nu afbouwen. Ze heeft het niet nodig als ze niet werkt.

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:30

misschien vragen naar iets rustgevends? (korrels/muisjes?
het is wel echt zaak dat ze zich rustig houd.. een fissuur is spannend, maar als ze erdoor gaat wordt het wel heel spannend...

sterkte...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:20

Ik snap er niks van, heeft die eerste DA wel een echt kreupelheidsonderzoek gedaan, met uitverdoven en buigproeven? Als ze een verstuiking heeft gehad zoals de DA dacht dan moet de kogel dik geweest zijn. Een verstuiking is erg pijnlijk en er kan metacam of een andere pijnstiller voor gegeven worden. Wat voor een poeders heeft ze dan gehad??
Gelukkig had je in de gaten dat er foto's gemaakt moesten worden, maar wat me dwars zit is dat die eerste DA dat al had moeten besluiten. Nu ben je 2 (TWEE) maanden verder en nog lang niet aan het einde.

Er van uitgaande dat er nu een goede diagnose en een goede behandeling gestart is kan je pony weer 100% beter worden of hoe groot is de kans dat het niet helemaal beter wordt. Als ik mijn paard 2 maanden binnen moest houden dan moest ik eerst de stal verstevigen want hij zou echt wel proberen om de boel af te breken. En da's ook niet goed voor z'n zere been. Hoe is jouw pony in de wei, rustig of juist bewegelijk? Moeilijk hoor, je kunt hem moeilijk 2 maanden lang platspuiten pffff

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:46

Als er effectief een barst is, en deze loopt door tot in het kogelgewricht, dan zou ik toch aanraden om een second opinion te zoeken... De schade aan het gewricht waar je dierenarts over spreekt, gaat niet voorkomen worden met enkel boxrust... Bij intra-articulaire P1-fissuren/ fracturen is CT laten maken (zegt veel meer over de richting/ vorm van de breuklijn dan rx) stap een, vaak gevolgd door het plaatsen van schroeven om het gewrichtsvlak zo veel mogelijk te stabiliseren...

Hoewel ik sowieso eerst nieuwe rx'en zou laten maken, het zou niet de eerste keer zijn dat deze diagnose gesteld wordt, terwijl de vermoedelijke barst enkel een vaatkanaaltje blijkt te zijn...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:41

Evelyntje, eigenlijk heb je volkomen gelijk. Als jij aan een CT-scan denkt, dan doel je denk ik op de Lingehoeve ( als je in Nederland kijkt)?

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:57

Als Belg zijnde denk ik niet zo veel in Nederland, sorry... Lingehoeve inderdaad, maar er zullen nog wel mogelijkheden zijn denk ik?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:03

In Nederland niet :D . Maar volgens mij is TS ook van België, dus misschien kan jij dan aangeven aan welke kliniek(en) je dan denkt.

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:23

In België kan je op de faculteit in Merelbeke terecht (liggende CT, dus onder algemene anesthesie) en bij het Equine Diagnostic Center in Lummen (naast Equitom, hier ook staande CT).
But again, in beide klinieken zullen eerst opnieuw rx'en van het betreffende been worden gemaakt, ténzij de foto's van de dierenarts thuis geen ruimte voor twijfel laten...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:01

Ik denk dat Equitom, of beter gezegd de buren van hun, het dichtst bij TS in de buurt zit. Eerst nieuwe RX-foto's maken lijkt me ook een goed idee hoor, hun apparatuur is vast beter eb ze hebben waarschijnlijk ook meer ervaring hiermee dan de gewonere DA.

Loree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 11:21

@mrie : De eerste DA heeft inderdaad slechts een vaag onderzoek gedaan, zonder uitverdoven. Omdat ze sterk reageerde op het plooien van haar voet, ging hij ervan uit dat het een verstuiking was. Ze heeft toen ontstekingsremmers gekregen. Ik vind het ook heel erg dat we zoveel tijd verspild hebben :( In de wei is ze helaas ook veel te hevig, dus dat is geen veilige optie. Ik probeer haar 3x per dag uit de stal te halen om rustig wat te stappen, te poetsen en te vertroetelen.

@Evelyntje: Ja misschien wel? Ik kom een beetje uit de lucht gevallen, want ik heb hier helemaal geen ervaring mee... Ik voeg alvast even haar foto's toe. En ja misschien dan best nog een tweede mening vragen? Ik weet niet zo goed wat ik moet doen :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:33

Ik zou als ik jou was als je het betalen kan en je paard goed te vervoeren is, toch naar Equitom gaan. Ik denk dat je daar meer expertise hebt dan bij de DA die de foto's heeft gemaakt. Dat juist die kogel bij rust dikker is geworden vind ik ook wel wat zeggen, als ze allebei achter dik waren zou je aan stalbenen denken, maar één been is toch verdacht, zeker als dat het geblesseerde been is.
Je kan hem eventueel ook bellen en vragen of hij die foto's kan beoordelen. Foto's maken en beoordelen is best een kunst apart en mobiele apparaten zijn nu eenmaal minder goed dan vaste.