1 december heeft mijn paardje Danzas zich pijn gedaan aan haar rechterachterbeen. Ik had haar buiten gelaten en toen had ze heel erg zot gedaan. Op het moment mankte ze enkele passen, maar daarna ging ze gewoon weer door. 3 dagen daarna stond ze plots wel heel erg mank, ze steunde helemaal niet meer op haar been. DA gebeld en die dacht dat het een kogelverstuiking was. 10 dagen poedertjes en stalrust. Alles ging goed tot ze plots opnieuw erg mank stond. De DA dacht dat ze zich zelf had pijngedaan, in de stal bijvoorbeeld. Opnieuw een reeks poedertjes. Dit alles is nu ongeveer 2 maanden geleden.
Vorige week maandag besloot ik er voor de eerste keer terug op te kruipen. Zoals altijd stapte ik dikke 10 minuten los. Maar in draf voelde ik onmiddellijk dat er iets mis was. Ze liep helemaal niet zuiver, ookal zagen de omstaanders eigenlijk niets. Ik ben onmiddellijk gestopt en besloot dat het eindelijk tijd was om foto's te maken, want dit kon geen gewone verstuiking meer zijn.
Die avond kwam een andere DA (eentje die ter plekke foto's kan maken). Hij wilde haar eerst aan de longe zien lopen en heeft ook een buigproef gedaan. Ik zag heel vaag iets, maar voor de rest merkte niemand echt iets aan haar. De DA zei dat het beter was om foto's te maken.
Na lang zoeken vond hij iets verdachts. Ze blijkt een fissuur, barstje, in haar kootbeen te hebben
Het probleem is dat dit barstje doorloopt tot in het kogelgewricht. Dat laat, volgens de DA, sowieso schade achter
Nu moet ze dus 2 maanden op stalrust en daarna opnieuw foto's maken... Ik mag wel 10 minuutjes per dag met haar stappen, maar dat is puur om haar mentaal gezond te houden. Ik baal natuurlijk heel erg dat ik niet sneller foto's heb laten maken, maarja dat is nu zo, niets meer aan te doen. Ondertussen probeer ik haar zo veel mogelijk bezig te houden, met stappen, poetsen, knuffelen. Ze houdt zich sterk, ze blijft voorlopig heel erg flink ookal weet ik dat ze het moeilijk heeft haar energie binnen te houden!
Ik moet haar trouwens ook BoneKare geven, voor de kalkaanmaak te bevorderen.
Ohja, sinds enkele dagen is haar kogel erg verdikt. Het voelde ook warm dus ik heb er onmiddellijk Cooling klei opgedaan. Dit heeft de zwelling aanzienlijk verminderd, maar niet volledig. Zou ik de DA nog eens naar laten komen kijken?

Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Het worden nog 2 bange maanden voor me...
Groetjes!
Lore & Danzas
. Maar volgens mij is TS ook van België, dus misschien kan jij dan aangeven aan welke kliniek(en) je dan denkt.