Welke ontworming?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Googel

Welke ontworming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 19:39

Hallo allemaal *\o/*

Voor als ik binnenkort een paard ga aanschaffen ben ik nu aan het rondkijken voor ontworming. Maar er is zoveel keus. Je hebt bevoordeeld ontworming van €8 maar ook van €25.
Waar moet ik naar kijken voor een ontwomingsmiddel te kopen?

Alvast bedankt!

Esmeralda

Re: Welke ontworming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:40

als je een mest onderzoek laat doen, dan weet je precies welke je moet hebben
niet zomaar er wat instoppen

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:41

Je moet een mestonderzoek laten doen bij de DA. Afhankelijk van het soort wormen heb je een kuur nodig. De ene keer wat duurder dan de ander.

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 19:42

Hoeveel kost zo'n mestonderzoek?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:43

Bij mijn DA niks. Maar dat is volgens mij niet overal zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:45

Je moet helemaal geen mestonderzoek laten doen, je moet een ontwormbeleid met je DA afspreken en dit kan met of zonder mestonderzoek.

Mestonderzoek is zeker niet heilig en kan ook niet alles vinden. Zo was mijn paard helemaal schoon in de mest, maar bleek gisteren met een maagscopie dat er horzellarven nog levend in de maagwand zaten. Dus toch ontwormt en andere paard preventief ook.

Evenals bloedwormen die vinden ze met mestonderzoek ook niet.

angelawwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:46

Sure_lee schreef:
Bij mijn DA niks. Maar dat is volgens mij niet overal zo.

nee dat klopt, bij de mijne kost een mest onderzoek €18.

echter ondanks de kosten wel beter om te doen zodat je een gericht voor de wormen die het paard heeft een kuurtje krijgt. misschien heeft je toekomstige paard geen eens wormen en dan is het niet zo goed om te ontwormen. alleen geeft een mest onderzoek ook geen 100% garantie dus wanneer je paard wel symptomen heeft waarbij je aan wormen denkt moet je een ontwormschema samen met je DA maken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:49

Helemaal eens met Yvank :)

Daarnaast is het schema niet alleen afhankelijk van de seizoenen, maar ook nog van de omstandigheden waarin jij je paard houdt. Is er veel wisseling in de groep? Staan ze buiten op het gras en wordt dat land uitgemest of tijdig gewisseld? Enz, enz.

@angelawwijk, geen enkel paard is volledig wormvrij. De druk kan heel laag zijn, dus wormvrij lijken. Naar dat laatste streeft iedereen lijkt mij ;)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:51

Denk dat het sowieso handig is om je een beetje te verdiepen in welke wormen in welk stadium je bestrijd met welke werkzame stof.
De verschillende werkzame stoffen en samenstellingen maken ook het verschil in prijs.
Door je hier wat in te verdiepen wordt het waarschijnlijk al een stuk duidelijker.

Verder is het idd handig om een beleid samen te stellen en dit bij te houden (wanneer heet paard wat gehad)
Mestonderzoek is idd handig maar ook niet altijd.

Mijn dierenarts vraagt er 25 euro voor trouwens, maar als je er wat voor gaat kopen omdat ze dat aanraden dan vervallen die kosten.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:12

RianneH schreef:
Helemaal eens met Yvank :)

Daarnaast is het schema niet alleen afhankelijk van de seizoenen, maar ook nog van de omstandigheden waarin jij je paard houdt. Is er veel wisseling in de groep? Staan ze buiten op het gras en wordt dat land uitgemest of tijdig gewisseld? Enz, enz.

@angelawwijk, geen enkel paard is volledig wormvrij. De druk kan heel laag zijn, dus wormvrij lijken. Naar dat laatste streeft iedereen lijkt mij ;)

ik ook, en daarbij, ik heb nu +30jaar paarden aan huis en overleg niets met een DA maar haal mijn wormenkuren uit het buitenland en bepaal zelf wel wat nodig is.

Mestonderzoek, en de schijnveiligheid die dit met zich meebrengt heeft al menig paardenleven gekost.

Taranes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:09

De meeste hier hebben zo te lezen al zelf genoeg ervaring en kennis wat betreft ontwormen. Maar als je nog niets weet zoals ts lijkt het mij wel handig om gewoon te starten met het raadplegen van je dierenarts. Niet iedereen is het met het beleid van een da eens of de wormonderzoeken eens maar je zult toch ergens moeten beginnen met kennis vergaren. En ik denk dat je er in eerste instantie vanuit moet kunnen gaan dat je dierenarts weet waar hij/zij het over heeft.

Arriverderci

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:38

Ik vind een mestonderzoek prima te doen. Een keer in de zoveel tijd adviseren ze een bepaalde ontworming te gebruiken voor bepaalde wormen die niet uit het onderzoek kunnen komen. Maar verder hoeven onze oudere paarden bijna nooit ontwormd te worden. Onze jonge pony daarentegen wel.

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 17:50

Hoeveel kost ontwormen op jaarbasis?

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:17

Dat verschilt in wat je geeft.
Geef niet steeds dezelfde, want dan werkt deze op den duur niet meer.