Naar de kliniek of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Naar de kliniek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 14:47

Graag zou ik jullie mening willen weten over de situatie van mijn Fjord.
Wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen zouden staan?

Mijn Fjordenmerrie van 25 werd tot vorig jaar fanatiek bereden en gestart op TREC wedstrijden.
In september is ze licht hoefbevangen geraakt, na een bloedtest bleek ze ppid te hebben (Cushing). Na tien dagen pijnstiller zijn we voorzichtig begonnen met stappen en opbouwen.

Dit ging goed tot twee weken geleden. Tijdens een menritje liep ze wat stijvig en na een bocht kreupel. De volgende dag gevoelig op de voorvoeten. De hoefsmid heeft gevisiteerd, niet bevangen, ook geen hoefzweer. De zool was wel wat zacht. Zijn oordeel: hoeven te kort.

Omdat ze reeds zeven jaar op blote voeten staat zonder problemen ben ik een beetje huiverig voor ijzers. Zonde, na al het harde werk om mooie sterke blote voeten te krijgen. De hoefsmid zei ook dat hij het nog niet direct nodig achtte, ik moest eerst maar eens een weekje rust geven en kijken wat er gebeurde.

We hebben hoefschoenen voor het mennen en daar heb ik gelzooltjes in gelegd. We zijn, na een paar dagen volledige rust, voorzichtig stukjes gaan wandelen. Met de schoenen aan ging het prima, nog wel wat kort maar dat kan ook door de spieren komen. In draf was het nog slecht.

Nu, na 2,5 week, is er weinig verbetering. Er is wel een klein beetje verbetering, maar ze loopt nog steeds niet normaal en draf is ook geen succes.

Ik overweeg nu om een tripje naar de kliniek te maken om de hoeven op de foto te zetten om te kijken hoe het er van binnen uit ziet. Mijn dierenarts zegt ook 'meten is weten', beter een foto teveel dan te weinig.

Ben ik te ongeduldig? Hoe lang mag 'gevoelig lopen op te korte hoeven' duren? Een trip naar de kliniek is zo gemaakt maar ik wil ook weer niet overdreven reageren en daar een beetje voor niks staan. Dat is ook zonde.

Caatje87

Re: Naar de kliniek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:48

Ik zou naar de kliniek gaan, ik vind dit wel lang. Zeker als ze met hoefschoenen ook niet goed loopt.

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:49

Nou als ik naar mijn eigen paard kijk wanneer zij te korte hoeven heeft duurt het ongeveer een klein weekje dat ze weer normaal loopt...
als je het echt niet vertrouwd zou ik toch echt naar de kliniek gaan..
je kan beter het zekere voor het onzekere nemen denk ik dan maar.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 09:40

Bedankt voor de antwoorden, ik ga straks met haar naar de kliniek.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:43

Veel succes!
Als je een slecht buikgevoel hebt, is dat een goede keus!

Plaats je een update als je wat meer weet?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 09:44

Willdo :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:46

Is het beestje niet spierbevangen?
Succes bij de kliniek!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 15:10

Afbeelding Afbeelding

Het hoefbeen is niet gekanteld maar zit netjes op zijn plaats in de hoef. Voor zover te zien is op deze foto's is er ook geen artrose of andere enge dingen.
Bij links is er wel een klein bot chipje te zien, waarschijnlijk van een oude blessure. Het is mooi afgerond en ziet er rustig uit, dat dit klachten veroorzaakt is onwaarschijnlijk.
De zool is wel dun, toch vermoedelijk door de hoefbevangenheid. Dit kan zeker gevoeligheid veroorzaken.

Het advies: zool ontlasten. Regulier een ijzer met een zooltje, maar ik voel meer voor plakbeslag. Dit heb ik besteld en ga er onder zetten, dan zullen we zien.

Ik ben in elk geval ontzéttend blij dat er geen kanteling is en de voeten er verder eigenlijk gewoon goed uit zien. Er is, op de ontlasting van de zool na, geen bezwaar om weer in training te gaan. Yay!

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:17

Wat goed dat je meteen actie hebt ondernomen! succes met het herstel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:19

Plakbeslag bij dunne zool kan je erg afraden... Als ze dan een keer eropstappen dan richten ze heel veel schade aan die toch al dunne zool aan.. Heb er helaas zelf ervaring mee, een comfort/break over ijzertje met zooltje was velen malen effectiever :j

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:26

Waarom niet blijven werken met hoefschoenen?
Denk dat hoefbevangenheid idd zou kunnen, staat ze ook ontlastend?

Hopelijk is ze na een tijdje weer helemaal de oude!!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 15:32

Ze is dus nu niet bevangen. Vandaag liep ze ook al een stuk beter trouwens dan de afgelopen dagen.

De hoefschoenen zijn eigenlijk niet voldoende omdat er voorlopig 24/7 ontlast moet worden. Vandaag beslag :).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:34

Is je dosering perolide goed?als je te laag zit kunnen ze ook gevoelig gaan lopen zonder een aanwijbare reden

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 15:47

Ze krijgt nu één pil, in maart zou ik weer gaan testen. Ik kan dat nog eens neerleggen bij de DA. Dank je!