dilemma, toch castreren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

dilemma, toch castreren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 11:14

Hoi.
Mijn hengst harley van 18 maanden begint zich echt hengst te voelen.
Er staat vlakbij mijn wei een merrie die drachtig lijkt.
Gisteren ging ik wandelen met Harley maar van zodra ik richting de wei van de merrie ging begon Harley te dribbelen naast mij. Had echt moeite om hem naast mij te houden. Hij wou echt naar de merrie toe gaan.

Ook op de fietsroute deed hij dit als hij andere paarden hoorde hinniken.

Wat is het beste voor mijn hengst? Hij zal nooit een dekhengst worden en ik zal hem ook nooit eens laten dekken omdat hij geen vol papier heeft. (Niet dekhengst waardig).

Anoniem

Re: dilemma, toch castreren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:15

Ballen eraf dan voordat ie uit frustratie gevaarlijk wordt en bovenop je springt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:15

Castreren inderdaad. Hij heeft geen vol papier, je hebt 'm niet voor de fok, dus als ie nu hengstenkuren krijgt gewoon hakkie tjakkie wegzakkie.

Staat ie ook met andere paarden in de wei of niet? Anders lekker castreren en de opfok daarna in.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:16

Wat is de reden dan dat je hem hengst wil laten?
Ik zou hem castreren :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:18

Lekker laten castreren, heeft hij veel meer rust in zijn koppie en het is ook veel gemakkelijker om hem in een kudde te plaatsen!

Hoe wordt hij momenteel gehouden?
In een hengstenopfok o.i.d.?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 11:19

Nouja wou hem hengst laten omdat die dan mooier uitgroeien dan ruinen (persoonlijke mening)

Hij komt deze week bij 2 ruinen te staan. Mocht niet eerder ivm luis en wormbesmetting.

Nu staat hij in een grote weide waar hij wel contact kan hebben met de andere ruinen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:25

Tja..
Als uiterlijk voor veiligheid en comfort gaat....

Weet je: als jij je niet zeker genoeg voelt om met een hengst langs een merrie te wandelen, dan ben jij gewoon niet in staat om een hengst te hebben, laat staan op te voeden ( dat is nog even wat lastiger)

Gewoon zsm castreren, voordat er ongelukken gebeuren, of jij geheel onbedoeld een probleempaard gecreëerd hebt...

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:26

Balletjes eraf. Heeft ie nu een mooie leeftijd voor en dan wordt hij wat groter dan als hij hengst blijft.
Waarom zou je je al die frustraties en gevaren op je nek halen met een testosteronnenbom?!
En niet alle hengsten groeien per definitie mooi op hoor :=

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:26

Als een paard niet graag alleen is (bijv. als je die van zijn vriendjes weg haalt), hoeft dat natuurlijk (nog) geen hengstengedrag te zijn. Maar lijkt me idd handiger om te castreren. Dat uitgroeien kan je niet altijd weten: heb hier een hengst die altijd behoorlijk iel gebleven is, ben ervan overtuigd dat ie juist breder ging uitgevallen zijn als ruin.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 11:29

Ik weet alleen niet of de temperaturen ideaal zijn. Het is zo schommelend tussen vriesweer en tot 5°c

Als die daardoor groter wordt dan die nu zou worden (1m38/1m40) is dat wel mooi meegenomen natuurlijk

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:40

Gewoon even met de dierenarts bellen of nu castreren aan te raden is, als je het buiten doet dan is de temperatuur oke, maar wellicht het land te nat. Zijn ook da's die het graag op de kliniek doen, is niet eens altijd heel veel duurder en dan sta je meteen goed mocht er complicaties zijn.

Zou sowieso castreren, zeker als je geen ervaring hebt met hengsten én met opvoeden van jonge paarden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:21

Ja, gewoon castreren, dit gedrag zal alleen maar meer worden, zeker als het voorjaar straks begint. Overleg met je DA of dat op dit moment verstandig is, want hij kan ook meteen zien waar en hoe je paard staat.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:22

Hoe langer je wacht, hoe gevaarlijker het word. Hij word ouder, sterker en alle gevolgen van dien.

Als je hem nu al bijna niet meer houdt, zou ik hem castreren. Veiligheid voorop !

sharon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:34

Als het niet de bedoeling is om met hem te gaan fokken, zou ik zeggen ballen eraf.

Arriverderci

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:41

ja lijkt me ook verstandiger om te castreren. Wel zo veilig toch?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 12:24

Beslissing genomen.
Ik wil hem toch laten castreren.
Alleen zit hij momenteel nog met een wormbesmetting en moet ik hem daarvoor volgende maand nog 1x ontwormen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:52

ik zou de jonge man nog een week of 4 geven om aan te sterken na de laatste wormbehandeling. Begin april is een mooie tijd en zijn er nog geen vliegen.
Nu het zonnetje doorkomt merk je het verschil in gedrag met een hengst, maar als hij niet al te dichtbij de merries staat moet dit niet een al te groot probleem zijn.

In het voorjaar gewoon in de wei laten doen, hij is nog niet zo oud.
Onze had wel gedekt en was 4 jaar oud, de DA wilde dit niet meer in de wei doen omdat het risico dan groter is. Onze twee jaarlingen worden waarschijnlijk ook dit jaar gedaan, maar het beste is om goed met de DA te overleggen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 12:54

ok dan ga ik volgende maand ook bespreken met mijn veearts of hij in April kan. ij doet het altijd in de weide volgens mijn kennissen.

Het is namelijk ook zo dat Harley een goede springen blijkt te zijn.
Hij sprong vorige week over een draadje dat tot zijn borst kwam (1m10 hoog ong) omdat ik hem wou "losgooien" in een afgezet stukje weide.

Nu is de omheining rond de weides ook niet overal even hoog, op sommige plekken denk ik maar 1m40 hoog.
Ben dus bang dat hij eens een poging zal doen om eroverheen te gaan als zijn hormonen in de lente gaan opspelen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 13:05

Ik had nog 1 vraagje.

Aangezien een ruin meestal wat langer doorgroeit; is het dan ook verstandiger om wat langer te wachten met zadelmak maken?
Iik wou in eerste instantie beginnen op 3 jaar met gewoon wennen aan tuig en wat hangen op het zadel. en pas op 3 en half voor de eerste keer erop gaan zitten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 15:38

??

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:41

Iets meer geduld mag wel, niet iedereen zit de hele dag op Bokt.

Ik begrijp dat hij pas 18 maanden is. Ik zou zeggen, castreren die hap en dan zie je over 1,5 jaar wel weer of hij er aan toe is om wat te gaan doen, of dat hij nog te puppy is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:42

MaricoGraphy schreef:
Ik had nog 1 vraagje.

Aangezien een ruin meestal wat langer doorgroeit; is het dan ook verstandiger om wat langer te wachten met zadelmak maken?
Iik wou in eerste instantie beginnen op 3 jaar met gewoon wennen aan tuig en wat hangen op het zadel. en pas op 3 en half voor de eerste keer erop gaan zitten.

Hoe langer je wacht hoe beter, maar of het een hengst of ruin is maakt hiervoor niet uit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:44

Je wilt binnen een uur antwoord voor iets dat over twee jaar pas aan de orde is ? _O-

Inderdaad, wat Kirsha zegt..dat kun je niet vooruit plannen, de tijd zal het uitwijzen :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:46

ik snap niet wat castreren met veilig te maken heeft?Kan iemand mij dat uitleggen?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:06

geerke schreef:
ik snap niet wat castreren met veilig te maken heeft?Kan iemand mij dat uitleggen?

Omdat ruinen langer doorgroeien in de lengte. Wat zij zei.

Je moet naar naar het getal kijken, maar kijken wanneer hij er klaar voor is.
Persoonlijk zou ik pas beginnen bij 4, maar dat ligt ook aan je paard.