Rontgenologische keuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Rontgenologische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 22:45

Wat wordt er allemaal op de foto gezet bij een rontgenologische keuring?
En wat voor prijs moet je dan rekening mee houden?
Ik heb tot nu toe alleen klinisch laten keuren, maar ik wil nu ook rontgenologisch laten keuren als ik een leuk paardje gevonden heb.

KellyLytsa

Re: Rontgenologische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:51

Wat jij wil dat er op de foto komt. Standaard zijn het foto's van de benen. Je kan ook foto's van rug en hals laten maken, dit hebben wij zelf ook laten doen en ik hoor dit in mijn omgeving ook steeds vaker voorkomen. De prijzen verschillen behoorlijk, de ene kliniek is gewoon een stuk duurder dan de ander. Als je het wil weten kan je gewoon rondbellen en vragen naar de prijzen, dan kan je vergelijken.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:51

Wat je maar wil. Je kan het zo gek maken als je wil ;).
Meestal nemen ze 16 tot 24 foto's van benen, dan zit je zo'n beetje rond de 500,-
Je kan hele hals rug enz ook fotograferen, wat dat kost geen idee.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:54

tja, heb 300 euro betaald voor standaard röntgenologische keuring. Zo'n beetje elk botje en gewrichtje van de benen op de foto gezet.
Hals en rug niet.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 22:57

Ok, dus dat is heel verschillend dan. Dan zal ik inderdaad eens rond gaan bellen. Ik denk dat ik de rug er ook bij wil op de foto, om mogelijke KS uit te sluiten.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:08

Ik heb 300 betaald 24 fotos de benen hoeven en bekken staan erop

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:21

Belangerijk vind ik persoonlijk de : benen - rug - hals - bekken.
Bij ons (overijssel) ben je voor 25 foto's 350 kwijt

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:41

De prijzen welke jullie noemen, zijn dat prijzen voor alleen een rontgen. keuring of ook incl. een klinische keuring?

Ik heb ooit eens wat op papier gezet omdat ik hier toen ook naar op zoek was;

- Dierenkliniek Landhorst; http://www.dierenklinieklandhorst.nl/paarden/ 350 euro klinisch + röntgenologisch
- Paardenkliniek Garijp Friesland; 300 euro klinisch + röntgenologisch
- Pijls in Geleen 375 euro klinisch + röntgenologisch

Gemiddelde kosten keuren:
- Klinisch: 100-135 euro
- Klinisch en rontgenologisch: 300-600euro

Een klinische keuring houdt in het helemaal nakijken van het paard (o.a. hart, longen, ogen, lymfeknopen, sinusholten) en voelen of er nergens afwijkingen zijn aan rug en benen. Daarna het paard rechtuit laten lopen op de harde bodem in stap en draf en kijken of het niet kreupel is. Dan voert de DA bij alle benen de buigproeven uit, waarbij de structuren in het been onder spanning worden gebracht. Daarna moet het paard wegdraven en mag slechts enkele stappen onregelmatig lopen. Vervolgens bekijken we het paard op de harde volte (stap en draf) en zachte volte (stap, draf en galop). Daarna beoordelen we nogmaals hart en longen om te bepalen of deze na inspanning nog steeds in orde zijn.

Een volledige rontgenologische keuring bestaat ongeveer uit 20 rontgenfoto’s; 4 van elk voorbeen en 6 van elk achterbeen. In overleg kunnen er meer of minder foto’s gemaakt worden van plaatsen waar je dat zelf graag wilt. Tijdens het röntgenologisch onderzoek worden o.a. opnamen gemaakt van; de kogels en ondervoet (o.a. hoefkatrol) van de voorbenen, de kogels, sprongen en knieën van de achterbenen. Verder zou nog kunnen; bekken, rug, hals, etc. (en wat je zelf verder wilt)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 18:27

Dit is een oud topic. Ik heb het paardje inmiddels al 6 weken op stal staan ;)