Overstappen van muesli of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Overstappen van muesli of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 16:41

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar heb niet echt antwoord op mijn vraag gevonden.

Ik heb een haflinger merrie van 16 jaar en een mini shetlander ruintje van 6 jaar.
Ze zijn in mei jarig en worden dan dus 17 en 7.

Ze krijgen hooi gevoerd en muesli, de muesli is Quatro van Mijten.
Hier doen ze het goed op en ben tevreden over de muesli, in de wintermaanden krijgen ze nog wortels extra.

Ze hebben wormen gehad en dat is door de dierenarts gezien, actie is ondernomen en we hebben het ontwormingsschema aangepast.

Of het nu door de wormen kwam of omdat ze een hele poos niet op de wei hebben kunnen staan en zo geen gras gehad hebben maar feit is dat ze nu een beetje aan de magere kant zijn.
Ze zijn niet TE mager maar wel net zo dat ze wat bij mogen komen.
Extra hooi word al gegeven en ze hebben nu een poos paardenmeel extra er bij gehad om wat aan te komen.

Nou was ik dit zo aan het vertellen bij de leverancier en die raadde me aan om over te stappen op muesli voor senioren omdat ze dan net wat meer binnen krijgen als bij de gewone muesli.
Voor de haflinger die dus bijna 17 word misschien geen gek idee maar de shet lijkt me met zijn bijna 7 jaar dat nog niet nodig te hebben.

Wat is nu wijsheid?
-Zo laten zoals het is en afwachten hoe ze de winter door komen?
-ze allebei op senior muesli zetten?
-alleen de haflinger op senior zetten en de shet op de huidige muesli houden?

In het geval van senior muesli te gaan gebruiken welke is goed?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 19:04

Ik moet eigenlijk morgen nieuwe muesli gaan halen dus het zou fijn zijn als ik dan wat meer zou weten......

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:08

Ik zou voor optie 1 gaan...een haffie en een shettie zie ik liever te dun dan te dik...Hier krijgen ze helemaal geen krachtvoer ( warmbloeden 19 en 22 jaar en PRE 9 jaar ) en werken 4 of 5x per week... gaat super :P

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 19:18

Ben het met je eens dat ze beter iets te dun kunnen zijn als te dik, maar voor het gezonde mag er nu wel ietsje bij.....

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:21

Heb je foto?

Ik zou ze gewoon zo blijven voeren, de dagen worden langer dus de haren laten weer los. En verharen kost energie.
Wat je wel kan voeren is slobber. Maak je aan met (warm) water, even laten wellen en dan kan je het voeren. Vinden ze vaak erg lekker!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 20:43

Niet heel recent, en met een flinke pak haar :D
Is het dan niet verstandig juist omdat verharen meer energie kost om dan senior te voeren?
Dat paardenmeel maak ik ook aan met water, word een lekkere drap :P

Daihyo

Re: Overstappen van muesli of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:47

Wat je kunt doen is de muesli blijven voeren, maar erbij een vitaminesupplement geven. Dan kunnen ze alle voedingsstoffen daaruit halen en de extra's uit de muesli. Zeker met verharen kun je het supplement dan ophogen. Je kunt dan denken aan een vitaminebrok als Marstall force, of balancer. En er zijn nog wel meer merken die een vitaminebrokje hebben.
Verder kun je kijken naar wat rijker hooi, dat zet ook al meer aan.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:48

Ik zou het bij je ruwvoer gift ophogen, houden. Liefst onbeperkt. Evt scheut (lijnzaad) olie over het voer.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 09:55

Dus tot nu zegt iedereen gewoon de muesli houden die je hebt, ga ik die sowieso een zak halen.
Voor vitamine brokjes kan ik inderdaad ook eens gaan kijken, maar word het niet te dan?

Onbeperkt ruwvoer geven gaat niet met die twee van mij, die eten zich hartstikke dood.
Heb al eens gehad dat de haflinger zo dik was dat het niet veel scheelde of ze zou bevangen geraakt zijn....

Dit was ze in haar dikke tijd:

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:49

Maar ze wordt nu te mager. Dus dan ga je steeds meer hooi geven totdat ze weer goed op gewicht zijn. Ruwvoer is de basis, pas als ze bij onbeperkt ruwvoer nog mager blijven, dan wordt krachtvoer nuttig.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 15:34

Uiteraard krijgen ze al meer hooi, dat staat ook in de openingspost......
Het ging er om dat een ouder paard volgens de leverancier meer vitamines en mineralen nodig heeft.
Deze adviseerde mij dus senior muesli en daar gaat mijn vraag dan ook over.....

angelawwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:50

het gebeurd wel vaker dat wanneer een paard/pony wormen heeft gehad hij daarna bovenop wat invalt. niks om je zorgen over te maken. zou gewoon blijven voeren zoals je doet en het even afwachten. vind ook je haflinger eerlijk gezegd ook helemaal niet te dun op de foto iig. je kan altijd nog een goeie pony brok voeren daar ben ik zelf altijd voorstander van. ik mix altijd muesli met een vitamine volle ponybrok en voer daar altijd 2x een halve schep van per dag in de winter periode. heb zelf een welshxcob en die had na dat hij wormen had echt precies het zelfde probleem dat hij boven op een beetje inviel. maar heb gewoon door gevoerd zoals ik altijd doe en is nu weer gewoon goed.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:19

Nee op die foto is ze juist veel te dik :D
Ik kan de meest recente foto van de paarden zo gauw niet vinden op de laptop.....
Zal straks nog eens even zoeken.

Oke fijn dat je dat even aangeeft van dat invallen na wormen, stelt me weer een beetje gerust.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:30

Ik voer zelf naast onbeperkt hooi 100g Marstall Force=vitaminekorrel (aanbevolen hoeveelheid 120g) en 800g Marstall Freizeit (aanbevolen hoeveelheid 3.5kg). Het gaat bij mij om een paard van 750kg, van het voorjaar ga ik het krachtvoer afbouwen naar 400g.

Van wormen vallen de meeste paarden inderdaad af. En daarvan moeten ze herstellen.

Maar mijn reactie over het hooi ging over het feit dat je zei dat ze van onbeperkt hooi ontploffen. Zolang je dieren te mager zijn heb je daar nog even geen last van.

Ik zou dus inderdaad een vitaminekorrel gaan voeren en veel hooi (tot onbeperkt) en pas bij onbeperkt hooi eventueel een krachtvoer bij gaan voeren.

angelawwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:35

Mizora schreef:
Ik voer zelf naast onbeperkt hooi 100g Marstall Force=vitaminekorrel (aanbevolen hoeveelheid 120g) en 800g Marstall Freizeit (aanbevolen hoeveelheid 3.5kg). Het gaat bij mij om een paard van 750kg, van het voorjaar ga ik het krachtvoer afbouwen naar 400g.

Van wormen vallen de meeste paarden inderdaad af. En daarvan moeten ze herstellen.

Maar mijn reactie over het hooi ging over het feit dat je zei dat ze van onbeperkt hooi ontploffen. Zolang je dieren te mager zijn heb je daar nog even geen last van.

Ik zou dus inderdaad een vitaminekorrel gaan voeren en veel hooi (tot onbeperkt) en pas bij onbeperkt hooi eventueel een krachtvoer bij gaan voeren.

ik ben bang dat op jou manier ze alleen maar snel "te dik" worden. zoals je zelf zegt moeten ze herstellen. herstellen doe je op normale wijze en niet door je voerbeleid omhoog te gooien. anders krijg je een jojo effect het werkt niet als bij mensen. mensen die te dun zijn krijgen een normaal voedingsschema om zo langzaam aan te komen. die moeten ook niet het eerste half jaar het 3 dubbele eten om daarna of de helft van het eten verder te gaan.

het is niet zo dat te dunnen paarden over gedoseerd moeten worden in het voer ze moeten juist een "normale" hoeveelheid krijgen. en dat krijgen haar paarden en hebben ze het altijd goed op gedaan dus waarom ineens onbeperkt gaan voeren en de maag aan iets te laten wennen wat daarna weer afgenomen word omdat hij anders te dik word.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:38

Als je het voor het 'gezonde' wilt doen zou ik ze niet meer gaan voeren. Ik zie ook liever dunnere paarden al snap ik heel goed wat je bedoeld.

Je zou ze lucerne kunnen geven maar zou geen dikmakers voeren.