ervaringen veulens met verkeerde stand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keona

ervaringen veulens met verkeerde stand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 10:37

Ik heb een veulen gekocht met een franse stand van achter,1 voetje erger dan de andere.
ik heb dit helaas niet gezien omdat het in de stal en in de weide niet zichtbaar was door gras of stro.dom van mezelf door haar niet goed op het harde heb bekeken.maar ze is wel precies wat ik zoek karakter heeft ze en ben er erg blij mee.
nu zij mijn smit,de voetjes moeten groeien want nu is niks te corrigeren. Nou tijdje gewacht aar voetjes groeien niet,dus dan is corrigeren niet mogelijk.
maar ik wil toch dat er wat gedaan word nu kan het nog,dus zaterdag rijgt ze achter ijzertjes die aangepast zijn om te corrigeren.
mijn smit heeft er goed overna gedacht en we hebben alles besproken.

ik ben dus benieuwd wat andere veulens voor een afwijkende stand hadden,wat er aangedaan is,en wat jullie ervaring is geweest her in.

Amaryllis

Re: ervaringen veulens met verkeerde stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:39

Hoe oud is het dier? Want het corrigeren van beenstanden is iets wat stukje bij beetje gedaan moet worden om overbelasting te voorkomen. Mocht het echt nog een veulen zijn vind ik ijzers persoonlijk een hele vreemde keuze.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 10:41

Amaryllis schreef:
Hoe oud is het dier? Want het corrigeren van beenstanden is iets wat stukje bij beetje gedaan moet worden om overbelasting te voorkomen. Mocht het echt nog een veulen zijn vind ik ijzers persoonlijk een hele vreemde keuze.

Ik vraag hier ervaringen,ik vind het geen vreemde keuze als er niks aan de hoeven te corrigeren valt.en mijn smit weet echt wat hij doet.niks doen dat lijkt me een vreemde keuze

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:55

ik heb mijn veulen met een half jaar gekocht. hij staat voor, een beetje frans.
we hebben dit bij iedere kap beurt wat proberen te corrigeren.
hij is nu 1,5 jaar oud en het is minder, maar je ziet het nog wel. ik heb er geen problemen mee.
hij kan zeer goed lopen en dat is mij genoeg.
ik vind het ook een minder goed idee om de stand met een ijzertje te forceren.

als een paard frans staat zit dat ook in zijn benen/ botten en niet alleen de hoef.
ga je dit te veel ( ineens) corrigeren dan krijg je "spanning" in spieren en gewrichten.
hij is zo als hij is, en als het hem niet belemmerd met lopen dan zou ik het alleen met bekappen corrigeren zolang hij nog groeit.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:05

Het is jammer dat de fokker er niets mee heeft gedaan en het niet gemeld heeft. Dit soort afwijkingen zijn prima te corrigeren als je er op tijd bij bent. En met op tijd bedoel ik voor 3 maanden. Voor nu zou ik contact opnemen met een hoefsmid die ervaring heeft met dit soort correcties.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:10

Een goede hoefsmid met veel ervaring op dit gebied is het allerbelangrijkste. Ijzers kan, maar wordt eigenlijk alleen gedaan in hele extreme afwijkingen. Hopelijk heeft je veulen dit niet nodig.
Hoe ernstig is het? Heb je een stand foto?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 16:13

chocobroodje schreef:
Een goede hoefsmid met veel ervaring op dit gebied is het allerbelangrijkste. Ijzers kan, maar wordt eigenlijk alleen gedaan in hele extreme afwijkingen. Hopelijk heeft je veulen dit niet nodig.
Hoe ernstig is het? Heb je een stand foto?

Een ijzer was ook in eerste instantie zeker niet de bedoeling.maar er valt niks te kappen aan de hoefjes omdat ze kort zijn.en ik vind toch dat we nu moeten proberen om het nog wat te corrigeren.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:09

Volgens mij kan dat niet zo heel lang. De groeischijven van de benen sluiten al ergens in het eerste levensjaar. Daarna kun je het wel aanpassen maar daar kun je het gewricht ook mee scheef zetten. Een echt goeie hoefsmid of de kliniek weet vaak wel wat er nog gedaan kan worden. Ze plaatsen dan soms ook wel van die schoentjes

Maar staat hij dan hoekhakkig? Want als dat zo is en het niet te extreem is zou ik me er niet superveel zorgen om maken, zijn best veel paarden die dat hebben en het super doen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 18:46

Persevero schreef:
Volgens mij kan dat niet zo heel lang. De groeischijven van de benen sluiten al ergens in het eerste levensjaar. Daarna kun je het wel aanpassen maar daar kun je het gewricht ook mee scheef zetten. Een echt goeie hoefsmid of de kliniek weet vaak wel wat er nog gedaan kan worden. Ze plaatsen dan soms ook wel van die schoentjes

Maar staat hij dan hoekhakkig? Want als dat zo is en het niet te extreem is zou ik me er niet superveel zorgen om maken, zijn best veel paarden die dat hebben en het super doen.

Dat het maar tot 1 jr kan weet ik daarom wil ik er nu wat aan doen straks ga ik er ook niks meer aan doen.alles wat gedaan word is weloverwogen.

maar toch zou ik het fijn vinden als mensen,met iets soortgelijks reageren.

wat ik wel niet moet doen is aan mij de keuze,ik sta hier achter.en er is goed overna gedacht

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 07:33

Nou voor de mensen die het wel interessant vinden om deze ervaring te lezen.
Veulen heeft nu 2x achter ijzers gehad met een verhoging aan de binnen kant van de hoef de verhoging was eerste x 3mm.
De 2de x ook 3mm en kun hij ook iets aan de voet werken maar nog niet veel.
Nu zijn de ijzers er af en kon hij de stand zo corrigeren een been staat echt goed ook de voet as etc is perfect de andere voet is nog wel iets werk aan maar dat gaat ook goed komen. Mijn da weet er ook van,is dus besproken.ik ben blij dat ik wat heb gedaan op het begin nu deze stand vast houden en lekker blootvoets bij houden