Mogelijks doof paard fokken problematisch?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poeky

Mogelijks doof paard fokken problematisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 10:20

De laatste tijd zag ik een paar keer in topics in het westerngedeelte waar Gunner nakomelingen werden aangeraden als hengst de reactie komen dat je dan kans hebt op een doof veulen. Dit op zich is voor mij geen nieuwigheid, ik ben me ervan bewust dat er een link zit tussen de hoge witte aftekeningen en doofheid hoogstwaarschijnlijk.
Maar nu vroeg ik me af, zijn er mensen die ervaring hebben met dove paarden, en dan vooral paarden die echt zo geboren zijn?
Welke beperkingen ondervinden de dieren ervan en in hoeverre moet je training en het algemene leven op stal/weide aanpassen?
Er zijn ten slotte erg veel nakomelingen van paarden zoals Gunner die mogelijks ook het gen kunnen doorgeven, en deze liggen zeker niet slecht op de markt.

Is het met andere woorden verantwoord om een succesvolle bloedlijn met speciale (in het midden gelaten wie het mooi vindt en wie niet) aftekeningen te verkiezen boven een veulen dat 100% gezond is? Is de doofheid het risico waard?

Ik kan me voorstellen dat de meningen hierover wel verschillen, dus graag een goed onderbouwd antwoord :)

Dennis

Re: Mogelijks doof paard fokken problematisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:23

Ik zou dit risico niet willen nemen, gezondheid is voor mij een eerste vereiste om mee te fokken. Karakter en aanleg voor de sport komen daarna pas.

Voor eigen gebruik zou ik ook niets met een doof paard kunnen, ik ben een menner en doe dus enorm veel op stem.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:09

Ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt mij behoorlijk problematisch. Je doet in de omgang en scholing zoveel met stem. Daarbij zal het paard misschien heel onverwacht en schrikkerig kunnen reageren.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 16:03

De omgang en scholing van een paard moeten inderdaad lastig zijn met een doof paard. Echter vraag ik me af, indien je in staat bent daar creatief mee om te springen tijdens de training, of het paard in de omgang met andere paarden veel last zou ondervinden. Paarden lijken zich toch veeleer op lichaamstaal dan op geluiden ten opzichte van elkaar te baseren.

Ook ik heb mijn vragen bij het gedrag van het paard zelf, of ze door het gebrek aan gehoor misschien heel sensibel en angstig worden. Langs de andere kant kunnen ze er misschien net rustiger door zijn, door een gebrek aan de bijkomende triggers van het gehoor?

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:08

Persoonlijk zou ik er niet mee fokken. Maar net als met blinde mensen zie ik niet bijzonder veel beren op de weg betreft omgang en scholing. Het paard zal (helemaal aangeboren) zich focussen of de lichaamstaal. Zolang jij als trainer/leider/verzorger goed let op jou lichaamstaal zie ik er geen grote problemen op. Het enige is dat je je paard erop moet attenderen als je hem nadert van achter of zijkant. Of dat gewoon helemaal niet doen :) en juist met een boog eromheen om van schuin voor naar het paard te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:40

Ik heb met aan aantal jonge Gunners en jonge nakomelingen van Colonels Shining Gun gewerkt. Een paar hiervan waren ook doof. Ik had niet het idee dat ze er echt last van hadden, ze kwamen keurig mee in de kudde en ook onder het zadel deden ze het erg goed (hoewel ik daar niet reed, ik was groom en deed alles om het rijden heen). Alleen met binnenzetten (wat we met een jeep deden) was het soms lastig omdat ze het niet hoorde als er gas gegeven werd :+ Maar als er paarden meeliepen die wel konden horen dan was ook dat geen probleem, ze letten erg op wat de andere paarden doen. Ik moest er vooral aan wennen dat ze niet reageerden als je riep dat ze moesten meekomen :+
Mijn ervaring is dus dat het vooral de mensen die met het paard omgaan er even aan moeten wennen en creatief ermee om moeten gaan. Maar angstiger dan de andere 3 jarige waren ze niet, ook niet per definitie rustiger. Als je meer informatie wilt over het trainen onder het zadel van een doof paard dan mag je even een PB'tje sturen, dan kan ik een naam doorgeven van iemand die er veel ervaring mee heeft.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:48

Even 1 fabel uit de weg ruimen: als paarden doof zijn geboren, worden ze niet schrikkerig. Ze zijn het dan gewend. Ja, je moet een andere manier van communiceren ontwikkelen. Maar problematisch is het absoluut niet.

Als je ervaringen wil horen, PB me dan even. Check daarnaast ook op Facebook nog even de Deaf Horse Association. Omdat splashed white 1, 2 of 3 (de kleurgenen die doofheid kunnen veroorzaken als het middenoor ook pigmentloos blijft door de aftekeningen) steeds vaker voorkomen (o.a. door de populairiteit van Gunner) is het doof zijn een 'gebrek' dat steeds vaker voorkomt.

Zelf zou ik prima durven fokken met een dove merrie, of met een dove hengst (wel met een horende partner zonder het splash-gen, om de kans op een horend veulen te vergroten). Ik vind zelf dat doofheid weliswaar een gebrek is, maar dat het niet onoverkomelijk is. Het schaadt de kwaliteit van leven van het paard niet, en is niet vervelend voor de eigenaar of ruiters.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:52

qua geluid zijn ze dan niet schrikkerig, qua zicht toch echt wel.
waar een ander paard iets hoort aankomen, b.v. van achteren -een auto, of een brommer-verschijnt het bij een doof paard ïneens "in zijn blikveld.
en daar kunnen ze wel degelijk schrikkerig van zijn/worden.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:05

Ik heb ervaring met verschillende dove paarden, waaronder 1 van mijzelf :) en ben lid (geweest) van diverse fora mbt dove paarden (specifiek Quarters/Paints) uit de USA. Wat jij beschrijft klopt niet met de werkelijkheid. Waar heb jij dat ervaren?

Het klopt wel dat als een paard ooit kon horen, later in het leven doof is geworden, regelmatig schrikt van van dingen die ineens opdoemen in zijn/haar gezichtsveld. Ik neem aan dat dit ook wel zal wennen en dus op den duur minder wordt. Hier heb ik zelf echter geen ervaring mee.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 21:13

spicegirl schreef:
qua geluid zijn ze dan niet schrikkerig, qua zicht toch echt wel.
waar een ander paard iets hoort aankomen, b.v. van achteren -een auto, of een brommer-verschijnt het bij een doof paard ïneens "in zijn blikveld.
en daar kunnen ze wel degelijk schrikkerig van zijn/worden.

Is dit informatie die je hebt uit eigen ervaring met dove paarden, of is dit iets dat je via logisch redeneren aanneemt? Want Ryder heeft hier blijkbaar andere interessante ervaringen mee.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:58

Niet mee fokken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:00

Ik snap al niet de overweging om met deze hengst te fokken.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 20:04

En waarom is dat dan? Enige onderbouwing zou nuttig zijn..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:55

Omdat je dus kans hebt op dove paarden.
Je gaat toch ook niet fokken met dieren die bv blinde paarden geeft ?
Ik vind het echt ongelooflijk dat mensen het al bedenken met zo'n hengst te dekken, het barst toch ook van de gezonde hengsten?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:57

Helemaal ens met bovenstaande. We willen allen correcte paarden fokken en dan pakken we een hengst die niet gezond is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:59

Ik kan daar ook in mee gaan want waarom zou je zo risico willen nemen. Gezondheid is toch een van belangrijkste dingen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:01

Ondanks dat ik best wil geloven dat doofheid geen hele grote tekortkoming/gebrek is; zou ik absoluut als stamboek niet toestaan dat een paard wat doofheid genetisch kan doorgeven wordt goedgekeurd voor dekdienst. En als merrie-eigenaar nooit mee fokken.

Er zijn zoveel net zulke goede hengsten die geen risico hebben om dat gebrek.... We slopen zo moedwillig moeder natuur en natuurlijke selectie en nog even en de helft van alle paints is doof?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:05

Gunner was een five million dollar sire en had zelf ook earnings van meer dan anderhalve ton. Ofwel hij heeft zichzelf bewezen als dekhengst en sportpaard. Schijnbaar functioneren ze. ;)

Ik zou zelf niet met een Gunner fokken. Dat zou een beetje belachelijk zijn bij mijn dressuur/bosritjesQuarter, maar Colonels Lone Gun zou ik best wel in mijn achtertuin willen hebben. O:)