Steeds weer rot straal..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammert

Steeds weer rot straal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 10:31

Hallo,

Mijn paardje heeft continu terug kerende rotstraal en ik word er gek van. Dan gaat het wéér een tijdje goed en dan is het er weer. Ze heeft een hele droge stal het is geen viespeuk en ik zorg dat ieder nat plekje verwijderd word juist omdat ze zo gevoelig is voor rotstraal. Ik behandel het op aanraden van de hoefsmid met hypozin zodat het goed uitdroogt.

Maar toch blijft het steeds terug keren. Heeft er iemand anders goeie bruikbare tips ?

Pluttersput

Re: Steeds weer rot straal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:36

Ik zou eens kevin bacon's hoof solution proberen. Kende een paard met chronische rotstraal, maar dat is daarna behoorlijk opgeknapt. Nog af en toe een terugval, maar dan smeerden ze het er op en dan ging het weer over. En bij mijn kabouter was het na een dag of 2 ook helemaal over toen hij het had :)

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 10:39

Pluttersput schreef:
Ik zou eens kevin bacon's hoof solution proberen. Kende een paard met chronische rotstraal, maar dat is daarna behoorlijk opgeknapt. Nog af en toe een terugval, maar dan smeerden ze het er op en dan ging het weer over. En bij mijn kabouter was het na een dag of 2 ook helemaal over toen hij het had :)

Weet je toevallig ook waar je dat kunt bestellen :)?

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:43

Ik heb ook ooit eens hypozin mogen gebruiken. Ik was er niet kapot van en ik zag weinig/geen verbetering. Ik ben op aanraden gaan spoelen met heel zout water (zout doodt bacteriën). Dat heeft bij mij goed geholpen...

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:44

Kopersulfaat gebruiken, werkt super, maar zeker niet te vaak aanbrengen, droogt heel sterk uit.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:46

Ja hypozin is top spul! Bij ons werkt het super hoor.
Smeer het op met soort van ijstokje kan je alles goed uitsmeren.
Binnen een week al duidelijk verschil.

En als de rotstraal weg is kan je bv ook met teer smeren of ik doe het ook paar keer in de week met een groen spuit busje hyposol heet het volgens mij.

Geen rotstraal meer.

Je moet de hoeven dus blijven behandelen voorlopig.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:49

Bij de dierenarts een flesje extra sterke jodium halen.
Ik maakte de straal goed schoon met een emmer water met een scheutje jodium en een harde borstel.
Daarna wat van die jodium onverdund op de straal en in de straalgroeve, de jodium ontsmet en droogt de straal ook wat uit.
Ik heb lang getobd met rotstraal, uiteindelijk hiermee er helemaal van af gekomen.
Is ook een niet zo dure oplossing, altijd fijn. :)

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:33

Iets wat bij mij ontzettend goed geholpen heeft is NAF hoef en zool, ik kwam er ook steeds niet vanaf tot dat ik dan ben gaan gebruiken, natuurlijk is mijn smid ook wel vaak langs geweest om verkeerde stukken weg te snijden. Paard lief heeft nu weer goede stralen, ik smeer nog wel eens in de zoveel tijd even om ze goed te houden.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:34

heb je de oorzaak van de rotstraal al gevonden? de rotstraal bestrijden werkt niet als je de oorzaak niet weg haalt.

krijgt je paardje hooi of kuil te eten?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:36

Bij mijn paard bleek mesitran honingzalf de oplossing te zijn. Met een plastic spuitje spoot ik elke dag wat honingzalf in de zachte delen. Dit zonder het verder schoon te maken, hooguit het ergste zand een beetje wegborstelen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:44

Waar kocht je die dan Grit, gewoon bij een drogist?
Hypozin werkt bij ons voor geen meter. Dryfeet wel, maar dat is nogal duur. :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:48

niet meer in een stal zetten en 24/7 buiten laten lopen. Stal is dé plek voor rotstraal: mest, urine... trekt allemaal in de hoef.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:51

Maartje1990 schreef:
niet meer in een stal zetten en 24/7 buiten laten lopen. Stal is dé plek voor rotstraal: mest, urine... trekt allemaal in de hoef.
Het geeft misschien een hoger risico, maar helaas kan je paard er dan ook last van krijgen, mijn paard heeft het ook gehad ondanks 24/7 buiten op een schone ondergrond.

vur schreef:
Honingzalf is eigenlijk overal vrij verkrijgbaar (apotheek, drogist, dierenarts). Van mesitran (alleen bij de apotheek verkrijgbaar volgens mij) heb je wel twee varianten, de soft gel en de zalf. Ik gebruik hiervoor de zalf.
Het is helaas ook niet goedkoop, maar het werkte bij Vince toen wel snel.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:45

Ik spuit de hoeven iedere dag af, controleer ze en droog ze na. 2x in de week doe ik preventief TCT spray er op (blauwspray) en ik ben aan het experimenteren of Fungatrol hoofdressing hetzelfde resultaat geeft.

Mocht een straal te week worden dan doe ik er eenmalig Hoof and sole hardener van Excellent op. Op deze manier heb ik het voor mijn paard onder controle.

Wanneer je paard al rotstraal heeft zou je 2x Hoof and sole hardener kunnen gebruiken. De straal wordt er kei hard van. Hierna goed in de gaten houden en wekenlijks preventief behandelen met een milder middel.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:50

Grit schreef:
Maartje1990 schreef:
Het geeft misschien een hoger risico, maar helaas kan je paard er dan ook last van krijgen, mijn paard heeft het ook gehad ondanks 24/7 buiten op een schone ondergrond.

vur schreef:
Honingzalf is eigenlijk overal vrij verkrijgbaar (apotheek, drogist, dierenarts). Van mesitran (alleen bij de apotheek verkrijgbaar volgens mij) heb je wel twee varianten, de soft gel en de zalf. Ik gebruik hiervoor de zalf.
Het is helaas ook niet goedkoop, maar het werkte bij Vince toen wel snel.

Bedankt voor de tip. Ik ga eens shoppen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:51

Kan het niet van binnenuit komen? Dus dat er ergens een tekort aan is?

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 16:13

EliseXJoelle schreef:
heb je de oorzaak van de rotstraal al gevonden? de rotstraal bestrijden werkt niet als je de oorzaak niet weg haalt.

krijgt je paardje hooi of kuil te eten?

Wat zouden de oorzaken dan kunnen zijn? Ze krijgt hooi

Jolien waar zou ze een te kort aan kunnen hebben waardoor dit steeds terug keert?

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:17

Het kan een voedingsprobleem zijn. Krijg je paard ook brok of muesli?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:23

Sammert schreef:
Pluttersput schreef:

Weet je toevallig ook waar je dat kunt bestellen :)?

Even Googlen :) ik kan het hier in de ruiterwinkel halen :)

FloorReniers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:26

Een goedkopere en toch goede oplossing: sudocreme! ( ja, die crème voor babybilletjes!) kreeg deze tip van m'n hoefsmid, is goed smeerbaar spul en blijft goed plakken. Rotstraal was zo verdwenen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:55

maajjkee schreef:
Iets wat bij mij ontzettend goed geholpen heeft is NAF hoef en zool, ik kwam er ook steeds niet vanaf tot dat ik dan ben gaan gebruiken, natuurlijk is mijn smid ook wel vaak langs geweest om verkeerde stukken weg te snijden. Paard lief heeft nu weer goede stralen, ik smeer nog wel eens in de zoveel tijd even om ze goed te houden.
Dat werkt hier ook als een tierelier. Is een zinksulfaat oplossing.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 19:58

paleoceen schreef:
Het kan een voedingsprobleem zijn. Krijg je paard ook brok of muesli?

3 x daags biks

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:57

Een ervaring van mijn kant (doe er mee wat je wilt)

Mijn merrie had/heeft chronische rotstraal.
Zij stond toen nog 24/7 buiten op een zeer nat landje, kreeg veel kuil en geen brokken

In eerste instantie op stal gezet iig snachts (stro) en behandeld met 'hoof and soolhardner' op aanraden van de hoefsmid en die sneed veel straal weg.

Was even weg maar begon daarna weer heel snel, weer stinken, weer rotten.
Van alles geprobeerd maar uiteindelijk gewoon geaccepteerd dat ze chronische rotstraal had en de stralen elke keer weggesneden werden en ik ben uiteindelijk gestopt met inspuiten omdat het toch niets deed.

Toen is ze verhuist naar een stal met vlas ipv stro en nog steeds overdag in soms hele natte paddocks/landjes... En taaadaaa, de rotstraal verdween!!! Ik nog denken dat het wellicht aan betere kwaliteit ruwvoer lag ofzo, want deze stal potte ik nog op ook, dus had niet verwacht dat het daardoor kwam.

Toen ze weer hele mooie stralen had weer eens verhuist en toen kwam ze weer op stro... Binnen 2 weken weer flinke rotstraal........ En ook hier kwam ze hele dagen buiten.

Toen maar meteen overgegaan op een vlas-stal en taadaa, dat was dus inderdaad de oplossing.

Opzich als ik bedenk, stro zuigt zich vol met urine en vocht en is dus helemaal geen fijn bed. Vlas zakt alle viezigheid naar beneden, de toplaag blijft perfect droog, en droogt de hoeven dus ook super.
Ze heeft daarna jaaarenlang op vlas gestaan, nooit meer problemen gehad.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:01

Mijn paard had altijd aan 1 achterhoef rotstraal. Tot ik naar een andere hoef smit ging. Die bekapte anders. Zorgde ervoor dat de hoef minder nauw was en tadaa weg rotstraal

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:07

Ik zou een keer een detox van de groene os geven. Vaak is rotstraal ook van binnen uit.