Ik kwam vandaag bij mijn verzorgpony aan, deed zijn deken af, en begon hem te poetsen. Tijdens het poetsen kwam ik er achter dat hij een kale plek heeft tussen zijn manen, waarschijnlijk door het schuren van de deken. De plek is nog niet open, gelukkig, maar ik vroeg me af wat ik hier tegen kan doen. De deken er af halen, dacht ik meteen, alleen het is net weer begonnen met vriezen dus dat wordt koud voor hem.. Iemand tips? Deken er wel af, of afwachten?
Aukelizzy
Geplaatst: 24-01-15 20:58
Wat een lastig probleem. De deken nu af laten is inderdaad niet verstandig. Je kunt aan de binnenkant van de deken een rand schuimplastic naaien en er een gat in knippen op het stuk waar het schuurt. Dan maakt de deken op dat punt geen contact meer met de schoft en wordt het niet erger. Heb je het gemeld aan de eigenaar van je verzorgpony?
Ik heb dit probleem ook heel lang gehad met mijn paard, tot aan open wonden.Heb toen vanalles geprobeert, andere dekens, stukje bont in de deken genaaid, dekenbeschermer om. Uiteindelijk gekozen voor een deken met halve hals. Dit was voor ons de oplossing.
Is een deken dat de deken niet goed past.. Probeer dus om (misschien via kennissen/vrienden?) andere dekens te passen om te ontdekken welk model beter ligt op de pony. Je zit nu met een echt rotdillemma, afdoen kan niet vanwege de vorst maar ermee door laten lopen is erg pijnlijk voor de pony!
Hier een aantal jaren geleden hetzelfde gehad. Alleen dan door een borstbeschermer. Was ook in deze tijd van het jaar. Heb gewoon direct de deken afgedaan. En de boel goed laten luchten. Paard kwam toen ook gewoon buiten overdag, als het kon qua weer.
Pinici
Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-15 10:40
Bedankt voor al jullie antwoorden, de eigenaar was er gisteren niet, vandaag gaan we het even doorgeven. Ik dacht inderdaad er aan om misschien iets op de deken te naaien, en dan een deel eruit knippen zodat de plek niet verder open zou gaan schuren.. even met de eigenaar bespreken! Hij staat trouwens dag en nacht buiten, zonder stal, dus deken er af wordt echt te koud ben ik bang..
ellepel
Geplaatst: 25-01-15 10:47
Kun je de voor sluiting wat losser doen? Dan knelt het misschien minder
FriesWytske
Geplaatst: 25-01-15 11:03
ellepel schreef:
Kun je de voor sluiting wat losser doen? Dan knelt het misschien minder
Dan gaat het dus schuiven. Denk toch dat de enige manier om dit te laten herstellen is door de deken af te halen. Ook al staat ie dag en nacht buiten.