Paard zakt heel diep door kogel heen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toothless

Paard zakt heel diep door kogel heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:16

Hallo!

Ik heb sinds september een verzorgpony genaamd Pukkel, voor een indruk hoe meneer eruit ziet:
Knappe Pukkel ITP!

Nou loop ik tegen een klein dingetje aan... Ik weet dus niet of dit ernstig is omdat ik er op internet niet veel over kan vinden.

Enkel en alleen in galop heeft hij dat zijn kogel zo goed als gelijk staat aan zijn hoef

Op deze foto kan je zien wat er gebeurt ( rechtsvoor)

KLIK

Nou heeft hij in zijn 'jongere' jaren ( hij wordt 14) gekoerst en misschien dat het hierdoor komt, hij loopt niet kreupel, ontlast het ook niet en in stilstand, stap en draf is het niet te zien.

Heeft hij nou gewoon hele soepele koten/kogels of iets dergelijks?

De eigenaresse maakt zich er best zorgen om en ik ook wel... want stel het doet hem wel pijn maar hij laat het niet zien...

Ik hoop op een antwoord!

Groetjes :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:18

Zoek maar eens op weke koten/week gekoot. Is meestal aangeboren en "slechts" een afwijking in het exterieur (net als een verkeerde beenstand). Weet niet of het schade toebrengt maar kan me voorstellen dat alles wat sneller slijt.
Edit: even gezocht en het zorgt inderdaad wel voor snellere slijtage. Maar ja, vrij weinig aan te doen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-01-15 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Re: Paard zakt heel diep door kogel heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:20

paard van mijn zus heeft ook dat de kogels de grond bijna raken. Zei zegt dat het normaal is.
Maar zei moeit zich ook met mijn paard en denkt alles beter te weten.

Ik zou graag een foto tonen van haar paard zijn benen maar dat kan helaas niet zonder haar toestemming.

Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:24

Op sommige foto's kun je het al beter zien. ziet er wel redelijk ernstig uit! misschien een dierenarts laten komen ? :)

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:27

cartouch schreef:
Op sommige foto's kun je het al beter zien. ziet er wel redelijk ernstig uit! misschien een dierenarts laten komen ? :)

Eigenaresse heeft een vrouwtje voor dit soort dingen, die doet allemaal dingen met homeopatische middelen e.d. Die zou ze misschien bellen als het niet beter gaat. Alleen ik denk dat je hier niet veel aan kunt doen, hij heeft er (volgens mij) geen last van. We hebben het even rustig aan gedaan met hem en vandaag heb ik hem even losgegooid omdat ie helemaal vrolijk werd van de sneeuw. Toen was het al een beetje minder. Maar je weet maar nooit.. en inderdaad, mocht hij er echt last van krijgen halen we zeker een dierenarts erbij!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:27

De meeste paarden hebben op zulke foto's hun kogels snel bij de grond hoor :P Kun je een standfoto maken? Dat geeft een veel duidelijker beeld!

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:28

Bizzybijtje schreef:
Zoek maar eens op weke koten/week gekoot. Is meestal aangeboren en "slechts" een afwijking in het exterieur (net als een verkeerde beenstand). Weet niet of het schade toebrengt maar kan me voorstellen dat alles wat sneller slijt.
Edit: even gezocht en het zorgt inderdaad wel voor snellere slijtage. Maar ja, vrij weinig aan te doen natuurlijk.

Dankjewel! Hier kan ik wat mee! Zorgt het dan niet voor pijn e.d.? Maar is het alleen snellere slijtage?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:33

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een standfoto. De kans is groter op atrose op vroege leeftijd. Maar hij is al 14 dus dat valt relatief nog mee. Het is voornamelijk zijn stand maar bij afdruk zoals dit of een sprong zal je het al snel zien.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:34

xMercury schreef:
De meeste paarden hebben op zulke foto's hun kogels snel bij de grond hoor :P Kun je een standfoto maken? Dat geeft een veel duidelijker beeld!

Een Duidelijkere foto

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:45

Afbeelding

Op dit plaatje zie je mooi wat week gekoot inhoud. Normaal is als je een rechte lijn vanuit het kootgewricht door het kroongewricht naar de grond trekt en deze hoek met de grond 45 graden is. Week gekoot is wanneer deze hoek kleiner is.

Op het plaatje gaat het dus om de eerste 2 voorbeelden.

Ik vind het bij dit paard, uitgaande van de laatst geplaatste foto, nog wel mee vallen. De foto uit de OP vertekend nogal. Het is en op zand en met dit soort bewegingen komt dit vaker voor dat een paard week gekoot lijkt maar dit niet is.
Laatst bijgewerkt door ilaan op 24-01-15 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:47

Nou ik vind het er op de standfoto heel normaal uitzien hoor. En die andere foto is ook normaal als je ziet wat hij doet / hoe hij zit in de beweging. Dus niets aan de hand.

cntesfaye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:53

xMercury schreef:

cntesfaye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:53

Toothless schreef:
xMercury schreef:

Een Duidelijkere foto

Niks aan de hand.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:54

Ik heb ook zo'n foto van mijn pony;
Afbeelding

Zou me er niet teveel zorgen over maken. Mijn pony heeft iig gewoon een prima beenstand en loopt normaal niet met de kogels op de grond :+

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:15

Ik vind het er normaal uit zien hoor.
Heb je ook het idee dat je met bv draven op het harde dr kogels te ver door ziet zakken? In de galop is het m.i. wel normaal, met name op het moment waarop ook je galopfoto gemaakt is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:40

Zo op de foto's zie ik niks vreemds. Maar als je recht van de zijkant, op het harde een foto maakt is de stand beter zichtbaar ;)

In galop kunnen kogels verder doorveren, bij springen en racen kunnen ze zelfs de grond raken!

Bij week gekoot veren de kogels inderdaad verder door, maar op je foto's lijkt dat het niet te wezen
Waar je wel naar zou kunnen kijken: veert de ene kogel meer door dan de andere? In dat geval is het goed na te gaan of er geen kreupelheid, of verschil in stand mee speelt.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 07:02

iedereen heel erg bedankt voor alle reacties! Hier kan ik wat mee!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:24

mocht je het interessant vinden wat er met een paardenbeen gebeurt dan moet je dit filmpje een bekijken. Ik waarschuw wel even in dit filmpje wordt een paard ontleed, dat kan als schokkend worden ervaren maar er wordt wel heel mooi uitgelegd hoe een paardenbeen werkt.
vanaf zo'n 14.30 min
https://www.youtube.com/watch?v=QsvS6gEBJuE

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:31

Ik zou me er niet druk om maken.. het is nl de 'vering' van het been.. ;)
Een ander verhaal is het als je paard in stilstand met zijn kogel naar beneden zakt.. dan is je paard 'week in de koten'..

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:33

Ik zie er niets raars aan hoor TS.