Extreem gevoelige buik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Extreem gevoelige buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:05

Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik bel maandag sowieso de kliniek, het is niet zo'n spoed dat er nu direct een DA moet komen uit de buurt dus dan ga ik komende week liever naar mijn eigen kliniek waar ze allemaal onderzoeken kunnen doen.

Maar ik ben wel benieuwd of iemand ideeen heeft wat het zou kunnen zijn.

2 weken geleden was mijn paard ineens totaal zichzelf niet, rende door tot ik eraf lag dat doet die anders echt nooit, paar dagen later wou ik gaan longeren toen was die extreem gevoelig op de rug dus osteopaat laten komen. Rug zat goed vast maar ze dacht dat dat niet zozeer het probleem was, maar de buik en dan is het wel logisch dat rug ook verkrampt. Behandeld en moest een weekje longeren.

Rug is nu prima is die ook niet gevoelig op, loopt aan de longe ook fijn over de rug. Maar zijn buik daarintegen Als je de buik aan de achterkant aanraakt, spant die helemaal aan. Rechterkant is erger dan links. Als je dan her en der wat drukt doet die erg boos daar heeft die duidelijk last van.

Vind ook dat die erg veel darmgeluiden heeft vooral aan de achterkant van de buik...

Hij eet verder goed, krijgt gewoon droog hooi en graszaadhooi heeft de hele dag wel te eten. Mest is goed, zit geen zand in en ontwormen is recentelijk nog gebeurd. Verder ziet die er ook goed uit en zo in de wei merk je ook niks aan hem. Het is echt als je zijn buik aanraakt.

Angela

Re: Extreem gevoelige buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:16

Paard van vrienden van me heeft het ook gehad (dat sterk reageren op de buik aanraken). Paard begon al te trappen als je ernaar wees. Bij haar bleek het zadel net niet meer optimaal te liggen, dat deed pijn. Gek genoeg was het niet de rug die reageerde, maar de buik. Onder het zadel leek niet veel aan de hand, maar het zat toch niet goed. Zadel is aangepast, en gedrag was bijna direct ook weer verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:23

Dank voor je reactie, had het er niet in de openingspost bij staan maar zadel ligt prima. Of er zou in hele korte tijd iets veranderd moeten zijn maar dat kan ik me bijna niet voorstellen... + dat ik nu al 2 weken niet meer gereden heb en het lijkt eerder erger dan minder te worden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:34

Sinds wanneer voer je graszaadhooi erbij? Kan me herinneren dat we via pb al eens over het hooi hebben gehad...
Graszaadhooi kan erg prikkelend werken op de darmen. Dat kan een oorzaak zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:39

Dat krijgt die nu een maand of 3/4 en deze klachten zijn van de afgelopen 2 weken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:42

Is er een reden voor, dat je dat nu voert? Anders even alleen gewoon hooi voeren en kijken of het verbeterd. Het gebied wat je aangeeft is waar de blinde darm zit en die kan inderdaad door te veel prikkel gaan reageren op zoals je nu aangeeft en borrelen is dan 1 van de dingen die dat goed aangeeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:46

Omdat het gras op is krijgen ze daar een plak van in de wei zodat ze wat te knabbelen hebben en savonds in de stal daar ook voor (staan op vlas). Eerst kregen ze stro voor het knabbelen maar dat was op en konden toen aan graszaadhooi komen.

Heb hem al eens alleen onbeperkt hooi gegeven maar dan zag je hem je voor je ogen groeien, dat is de rijk om ze de hele dag van te laten vreten. Maar wil ook niet dat ze met een lege maag staan... vandaar dus dat ze graszaadhooi bijkrijgen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:56

Ik heb het een tijdej terug via pb al met je over gehad, maar toen wist je niet wat voor hooi je hebt qua grassoorten. Denk dus dat je inderdaad koeiehooi hebt en dat daar teveel,inzit. Graszaadhooi erbij is dan inderdaad mooi om ze niet te dik te krijgen, maar dan moet je paard er wel tegen kunnen. Welk soort heb je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:01

Veldbeemd

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:07

Die soort ken ik niet, geen ervaring mee, dus weet niet of die te prikkelend is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:09

Maar zou dat dan na zo'n langere tijd voeren kunnen ontstaan? Heb er verder geen ervaring mee maar hij kreeg die al veel langer voor deze klachten dus kwamen.. Verder krijgt die overigens nog bietenpulp en muesli.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:14

Mijn ene paard kan er ook niet goed tegen. Had ook teveel borrelen en gevoelig met name bij de blinde darm. Ben daarom op zoek gegaan naar wel goed weidehooi en nu nergens geen last meer van. De ene kan er beter tegen als de ander. Hetzelfde met foliehooi, kan dat paard ook niet goed tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:26

Wat is dan een goed alternatief , toch maar weer stro? Het normale hooi krijgt die al 9 maanden daar doen ze het verder prima op, gaat puur om het kunnen knabbelen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:31

Kun je allicht proberen. Ging voorheen toch goed met stro? Ik zou het in ieder geval proberen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:32

Ja heb nooit problemen gehad, hij heeft eerder ook op stro gestaan dat gaf ook geen problemen.

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:21

Misschien iets met de maag?

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:25

Ik vind het erg vreemd dat je paard zo groeit van hooi. Denk inderdaad dat je koeienhooi hebt, dar kon mijn paard ook niet tegen. Ik ben toen overgegaan op gewoon ingedroogd weidehooi. Alleen moet je er dan opletten dat je niet de eerste snede hebt, dat is ook te rijk voor paarden.
Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:33

Vreemd? Dit is gewoon droog weidehooi hoor en krijgt die al ruim 9 maanden en ons andere paard al 5 jaar :) , maar ik wil onbeperkt kunnen aanbieden. Hij krijgt nu ruim 12 kilo normaal hooi daar doet die het super op. Maar is niet oneindig.. maar ga ik nog meer geven dan worden ze dik.. Vandaar keuze om wat bij te voeren :j

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:38

Herkenbaar. Bij mijn paard waren deze symptomen teken van maagzweren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:40

Ja daar heb ik ook aan zitten denken, maar dacht altijd dat ze dan meer voor in de buik last hadden? Maar jouw paard dus ook echt achterin?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:44

Ja en met name rechts. Was vaak ook meer gezwollen daar. Heel veel darm geluiden. Maar na bv longeren merkte ik wel meer ontspanning en werd de buik weer soepel. is dat bij die van jou ook zo? In die periode had hij ook regelmatig gaskoliek doordat hij zo aanspande en daardoor de gassen niet weg konden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:48

Ja dat doet die van mijn inderdaad ook! Ik longeer nu om de dag en dat gaat best goed, ik rij er nu niet op omdat die een zadel/singel nu niet heel grappig vind.. longeer hem met een longeerhulp en dat gaat goed. Hij houdt soms ook al het ware zijn adem in.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:59

Verstandig om hem na te laten kijken maandag. Ik zou hem zo veel mogelijk beweging geven omdat daar de buik van ontspant. Zacht ruwvoer geven liever geen graszaad. Dat was voor de mijne te stengelig waardoor zijn maagwand extra geirriteerd werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:12

Even update, vandaag naar kliniek geweest omdat die toch ineens echt minder werd, koliekachtige verschijnselen. Geen maagzweer gelukkig wel geirriteerde maagwand. Darmen leken ook in orde geen verstoppingen oid.

Hij heeft nu pijnstillers en medicijn voor de maag , vrijdag weer bellen of het dan beter gaat zoniet terug komen.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:57

Gelukkig maar. Heb je een gastroscopie laten doen?