Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
_Mikey_ schreef:Eerst maar eens onderzoeken of ze ze heeft. Daarna kijken of ze de hele dag kan eten. Een paard moet continu hapjes eten nemen, anders krijgt het last van zijn maag en dus maagzweren. Behandeling kan door middel van een aangepast voerpatroon en maagzuurremmers
meggiemeg schreef:gapen en luchtzuigen kan heel goed betekenen dat je paard je probeert te vertellen dat ze veel last heeft van maar maag/maagzweren. Haal er maar eens een dierenarts bij die zal waarschijnlijk ook die conclusie trekken. Als ze maagzweren heeft is er eigenlijk maar 1 medicijn wat snel en goed werkt, is alleen wel heel erg aan de prijs.
Lucerne kan je niet geven via een hooinet, is het veel te fijn voor, gewoon in de voerbak doen.
lianne125 schreef:ik geef onze luchtzuiger nu cavalor fiberforce. een wereld van verschil. hiervoor kreeg hij ook gewoon brokken maar op advies van mijn fysiotherapeut vanaf gestapt. de fiberforce is suiker en zetmeel arm en zijn oliën aan toegevoegd. ook voelt hij op zijn spieren een stuk beter aan. hij heeft in zijn stal een groot hooinet van epplejeck die ik vul met 18 kilo hooi. daar doet hij 24u mee en zo heeft hij altijd de mogelijkheid te kunnen eten. hiervoor voerde ik ook metazoa en hier was ik niet over te spreken. paarden aten het al zeer slecht en waren verschrikkelijk stijf op hun spieren. ook heel humeurig met rijden. en paarden die al geruime tijd luchtzuigen hoeven niet per direct een maagzweer te hebben. veelal is dit een gewoonte geworden door eerdere (maag)problemen.
Matheno schreef:Doet ze de hele dag over haar hooi?
En heb je al eens gedacht aan een vitaminekorrel (Metazoa, Pavo Vital oid) aangevuld met wat luzerne? (hartog eko luzerne is zonder melasse)
Mocht ze dan wat energie ontbreken kun je altijd nog wat olie over haar voer doen.
lianne125 schreef:ik heb het net gewoon aan de stalwand hangen met een karabijnhaak. hij hangt wel zo laag mogelijk bij de grond. het is eigenlijk ook gewoon een simpel hooinet maar dan heel groot en mooi fijnmazig. en die cavalor fiberforce is een muesli. brokken doen ze te kort mee waardoor je weer meer luchtzuigen krijgt. op de muesli moeten ze veel meer kauwen waardoor er weer meer speeksel aangemaakt wordt en het maagzuur weer gereduceerd wordt.
meggiemeg schreef:http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoe ... ucerne-mix
Nee lucerne is een gehakselde variant van ruwvoer, dit is fijn en zal door de mazen van het hooinet heen vallen.
AmoorM schreef:lianne125 schreef:ik heb het net gewoon aan de stalwand hangen met een karabijnhaak. hij hangt wel zo laag mogelijk bij de grond. het is eigenlijk ook gewoon een simpel hooinet maar dan heel groot en mooi fijnmazig. en die cavalor fiberforce is een muesli. brokken doen ze te kort mee waardoor je weer meer luchtzuigen krijgt. op de muesli moeten ze veel meer kauwen waardoor er weer meer speeksel aangemaakt wordt en het maagzuur weer gereduceerd wordt.
Ben je dan niet bang dat ze er met haar voeten in gaat staan? Mijn paard kan op stal niet meer luchtzuigen op de plek waar ze het altijd deed, dus ze raakt nu gestrest als ze brok op heeft, daarom wil ik het brok langzaam minderen en het ruwvoer verhogen.