Verdiepen in het voer van mijn paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verdiepen in het voer van mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:46

Hallo,

Ik ben me aan het verdiepen in het voer voor mijn paard.
Fries, 12 jr, lichtwerk.
We staan op een volpension.
Op dit moment krijgt ze 8 tot 15 kilo hooi(1 maal voeren) en 1 kilo havens brok (2 maal voeren.)

Ze is een luchtzuiger dus ik wil me vooral richten op dat ze zich in stal niet verveeld.
Op de wei heeft ze weidemaatjes, maar daar zuigt ze ook.
Ik heb nu een hooinet ophangen in de stal met hooi. Ook wil ik graag een zelfgemaakte slowfeeder maken.

Zelf dacht ik om luzerne bij te gaan voeren (in de hooinet en slowfeeder) juist omdat dat extra goed is voor de spijsvertering en ze dan extra gaan kauwen. Wat weer tegen de verveling is.

Voorheen kreeg ze ook granenmix 1/2 per dag. Maar dat is samen met de brok best suikerrijk, hoe meer ze krijgt feller ze wordt in haar hoofd en hoe meer ze gaat luchtzuigen. Dus ik dacht meer aan een vetrantsoen ipv suikerrantsoen. Maar waar begin ik? Ze ziet erop dit moment top uit! En ze voelt ook super aan qua rijden.

Voeren jullie ook olién bij? En waar is dat precies goed voor?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:53

Luchtzuigen komt vaak voor bij maagzweren. Is het paard daar al voor behandeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:54

Angela schreef:
Luchtzuigen komt vaak voor bij maagzweren. Is het paard daar al voor behandeld?

Het paard zoog al lucht voordat hij bij mij kwam. Maar wat kan ik tegen maagzweren doen?

_Mikey_

Re: Verdiepen in het voer van mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:00

Eerst maar eens onderzoeken of ze ze heeft. Daarna kijken of ze de hele dag kan eten. Een paard moet continu hapjes eten nemen, anders krijgt het last van zijn maag en dus maagzweren. Behandeling kan door middel van een aangepast voerpatroon en maagzuurremmers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:06

_Mikey_ schreef:
Eerst maar eens onderzoeken of ze ze heeft. Daarna kijken of ze de hele dag kan eten. Een paard moet continu hapjes eten nemen, anders krijgt het last van zijn maag en dus maagzweren. Behandeling kan door middel van een aangepast voerpatroon en maagzuurremmers

Ze gaapte ook veel(heb het haar de laatste tijd niet zo veel zien doen) en eet zand. Ik hoor ook wel dat mensen zonder DA 'gokken' naar aanleiding van symptomen dat hun paard maagzweren heeft en er poeders voor kopen. Omdat ze bijna zeker weten dat het een maagzweer is..

Ze heeft een tijdje terug beginnend koliek gehad, DA heeft haar hier voor behandeld. Sinds dien is het gapen ook stukken geminderd.

Maar los van het feit of er een maagzweer is of niet wil ik graag advies over het voer.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:48

Doet ze de hele dag over haar hooi?

En heb je al eens gedacht aan een vitaminekorrel (Metazoa, Pavo Vital oid) aangevuld met wat luzerne? (hartog eko luzerne is zonder melasse)
Mocht ze dan wat energie ontbreken kun je altijd nog wat olie over haar voer doen.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:44

ik geef onze luchtzuiger nu cavalor fiberforce. een wereld van verschil. hiervoor kreeg hij ook gewoon brokken maar op advies van mijn fysiotherapeut vanaf gestapt. de fiberforce is suiker en zetmeel arm en zijn oliën aan toegevoegd. ook voelt hij op zijn spieren een stuk beter aan. hij heeft in zijn stal een groot hooinet van epplejeck die ik vul met 18 kilo hooi. daar doet hij 24u mee en zo heeft hij altijd de mogelijkheid te kunnen eten. hiervoor voerde ik ook metazoa en hier was ik niet over te spreken. paarden aten het al zeer slecht en waren verschrikkelijk stijf op hun spieren. ook heel humeurig met rijden. en paarden die al geruime tijd luchtzuigen hoeven niet per direct een maagzweer te hebben. veelal is dit een gewoonte geworden door eerdere (maag)problemen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:54

gapen en luchtzuigen kan heel goed betekenen dat je paard je probeert te vertellen dat ze veel last heeft van maar maag/maagzweren. Haal er maar eens een dierenarts bij die zal waarschijnlijk ook die conclusie trekken. Als ze maagzweren heeft is er eigenlijk maar 1 medicijn wat snel en goed werkt, is alleen wel heel erg aan de prijs.
Lucerne kan je niet geven via een hooinet, is het veel te fijn voor, gewoon in de voerbak doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:01

meggiemeg schreef:
gapen en luchtzuigen kan heel goed betekenen dat je paard je probeert te vertellen dat ze veel last heeft van maar maag/maagzweren. Haal er maar eens een dierenarts bij die zal waarschijnlijk ook die conclusie trekken. Als ze maagzweren heeft is er eigenlijk maar 1 medicijn wat snel en goed werkt, is alleen wel heel erg aan de prijs.
Lucerne kan je niet geven via een hooinet, is het veel te fijn voor, gewoon in de voerbak doen.

Lucerne is toch ook gewoon hooi?

lianne125 schreef:
ik geef onze luchtzuiger nu cavalor fiberforce. een wereld van verschil. hiervoor kreeg hij ook gewoon brokken maar op advies van mijn fysiotherapeut vanaf gestapt. de fiberforce is suiker en zetmeel arm en zijn oliën aan toegevoegd. ook voelt hij op zijn spieren een stuk beter aan. hij heeft in zijn stal een groot hooinet van epplejeck die ik vul met 18 kilo hooi. daar doet hij 24u mee en zo heeft hij altijd de mogelijkheid te kunnen eten. hiervoor voerde ik ook metazoa en hier was ik niet over te spreken. paarden aten het al zeer slecht en waren verschrikkelijk stijf op hun spieren. ook heel humeurig met rijden. en paarden die al geruime tijd luchtzuigen hoeven niet per direct een maagzweer te hebben. veelal is dit een gewoonte geworden door eerdere (maag)problemen.

Mijn stalbaas zei inderdaad dat er speciale luchtzuig brokken waren. Waar hang je dat net op dan? Of heb je een foto? Ik heb er nu gewoon een simpele hooinet in gehangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:01

Matheno schreef:
Doet ze de hele dag over haar hooi?

En heb je al eens gedacht aan een vitaminekorrel (Metazoa, Pavo Vital oid) aangevuld met wat luzerne? (hartog eko luzerne is zonder melasse)
Mocht ze dan wat energie ontbreken kun je altijd nog wat olie over haar voer doen.

Soms heeft ze in de avond nog wat liggen en soms niet.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:05

ik heb het net gewoon aan de stalwand hangen met een karabijnhaak. hij hangt wel zo laag mogelijk bij de grond. het is eigenlijk ook gewoon een simpel hooinet maar dan heel groot en mooi fijnmazig. en die cavalor fiberforce is een muesli. brokken doen ze te kort mee waardoor je weer meer luchtzuigen krijgt. op de muesli moeten ze veel meer kauwen waardoor er weer meer speeksel aangemaakt wordt en het maagzuur weer gereduceerd wordt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:08

lianne125 schreef:
ik heb het net gewoon aan de stalwand hangen met een karabijnhaak. hij hangt wel zo laag mogelijk bij de grond. het is eigenlijk ook gewoon een simpel hooinet maar dan heel groot en mooi fijnmazig. en die cavalor fiberforce is een muesli. brokken doen ze te kort mee waardoor je weer meer luchtzuigen krijgt. op de muesli moeten ze veel meer kauwen waardoor er weer meer speeksel aangemaakt wordt en het maagzuur weer gereduceerd wordt.

Ben je dan niet bang dat ze er met haar voeten in gaat staan? Mijn paard kan op stal niet meer luchtzuigen op de plek waar ze het altijd deed, dus ze raakt nu gestrest als ze brok op heeft, daarom wil ik het brok langzaam minderen en het ruwvoer verhogen.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:10

Je zou sowieso bietenpulp kunnen proberen. Doen ze langer over hun voer en is heel goed voor de darmen. De kosten zijn het sowieso niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:13

Waarom niet gewoon meer ruwvoer, dus gewoon hooi in de slowfeeder?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:14

Het nadeel van een hooinet hoog hangen is dat er stofdeeltjes in de longen kunnen komen (geloof ik). Google er maar eens op, voor mij zaten er teveel nadelen aan. Een slowfeeder is dan beter omdat die op de grond staat. Komt je paard wel genoeg buiten trouwens?

Verder zit in basisbrok heel veel suiker en zetmeel dus dat zou ik eruit laten. Kijk bijvoorbeeld eens naar Treurniet vitaminebrok.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:19

Luchtzuigen kan inderdaad een gewoonte zijn geworden en het hoeft niet zo te zijn dat ze op dit moment maagproblemen heeft. Echter ook gapen en zand eten (als ze dat nog steeds doet) zijn voor mij wel tekenen van stress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:43

meggiemeg schreef:
http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoe ... ucerne-mix
Nee lucerne is een gehakselde variant van ruwvoer, dit is fijn en zal door de mazen van het hooinet heen vallen.

Kun je dit ook in kleinere verpakkingen krijgen? Ik heb dit nog nooit geprobeerd en anders moet ik gelijk een super grote zak kopen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:11

Nee dit zijn alleen deze formaat zakken, wellicht dat een voerleverancier wat proefverpakkingen heeft.
Weet niet waar je woont maar anders mag je wel wat komen halen om te proberen.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:55

AmoorM schreef:
lianne125 schreef:

Ben je dan niet bang dat ze er met haar voeten in gaat staan? Mijn paard kan op stal niet meer luchtzuigen op de plek waar ze het altijd deed, dus ze raakt nu gestrest als ze brok op heeft, daarom wil ik het brok langzaam minderen en het ruwvoer verhogen.

Nee hoor ben ik niet bang voor. Hij heeft geen ijzers onder en de mazen zijn zo klein dat zijn hoef er met geen mogelijkheid in past. En zijn dekensluitingen heb ik speciale stukjes voor genaaid dat hij ook niet vast kan blijven hangen!