Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
karuna schreef:De wortels zou ik zowiezo weglaten, dat zijn alleen maar suikerbommen en kunnen juist bevangenheid opwekken. Je zou maismeel of bietenpulp kunnen proberen. Beiden zijn redelijk suikerarm maar zetten wel aan. Of meer ruwvoer geven en kijken of dat voldoende is al.
fransje23 schreef:Grappig wortels die voornamelijk uit water bestaan zijn suikerbommen en maismeel wat erg rijk aan zetmeel is zou wel geschikt zijn?
Ik zou gaan voor een rijkere ruwvoer zoals bietenpulp (kan je mengen met de Vito), luzerne eventueel in brokvorm of een grasbrok en eventueel een scheutje olie.
Babootje schreef:Eens, maar ik zou ook oppassen met luzerne (los en in brokvorm bevat het ook veel suikers). Olie is een goede toevoeging om aan te zetten.
fransje23 schreef:karuna schreef:De wortels zou ik zowiezo weglaten, dat zijn alleen maar suikerbommen en kunnen juist bevangenheid opwekken. Je zou maismeel of bietenpulp kunnen proberen. Beiden zijn redelijk suikerarm maar zetten wel aan. Of meer ruwvoer geven en kijken of dat voldoende is al.
Grappig wortels die voornamelijk uit water bestaan zijn suikerbommen en maismeel wat erg rijk aan zetmeel is zou wel geschikt zijn?
Ik zou gaan voor een rijkere ruwvoer zoals bietenpulp (kan je mengen met de Vito), luzerne eventueel in brokvorm of een grasbrok en eventueel een scheutje olie.
Mizora schreef:Het suikergehalte van hooi is 10%, als ze onbeperkt hooi krijgen en daar geen last van hebben, houd ik dit graag aan als richtlijn.
Ik zou beginnen met speedibeet te voeren. Dit is een bietenpulp met een zeer laag suikerpercentage (5%) dat maar kort geweekt hoeft te worden (10-20 minuten). Op zich zijn meerdere soorten bietenpulp geschikt, mits het suikergehalte maar genoemd wordt. Als de pony 5kg hooi eet, dan is 1kg (droog gewogen) bietenpulp zonder te corrigeren voor een scheve Ca-P verhouding prima. Eet je pony minder hooi, dan navenant minder bietenpulp of je moet het gaan corrigeren met zemelen (250g zemelen per kg bietenpulp is de verhouding).
Daarnaast zou ik eventueel zonnebloemolie gaan voeren. In principe zou je het op kunnen voeren tot 100mL per 100kg paard, maar dan moet je wel supplementeren met vitamine E en selenium (waarbij je weer erg moet opletten dat je selenium niet overdoseert, want selenium is al in vrij lage overdosering giftig). Dus raad ik je niet hoger dan 25-50mL olie per 100kg paard te gaan voeren. Bij een shetlander van 150kg dus 35-50mL per dag en bij 250kg tussen de 50-70mL per dag (de doseerdoppen van Robijn Klein en krachtig zijn hier erg handig voor. Deze hebben een streepje bij 35mL en 52mL).
Bij alles geldt, rustig opbouwen. Overschakelen verdeeld over 1 tot 2 weken.
Indien de shet al mager was toen hij hoefbevangen werd, dan zou ik zeker laten testen op insulineresistentie (IR of EMS genoemd, is een soort suikerziekte) en Cushing (PPID genoemd).
over gehad.