Wanneer zwaar of ligt werk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wanneer zwaar of ligt werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:48

Hallo,

Ik ben mezelf aan het verdiepen in het voer voor mijn paard.
Maar er wordt op diverse sites gezegd dat je moet kijken naar het hoeveelheid werk van het paard. Maar wat is dan veel werk en wat niet? Wanneer moet je je paard meer gaan voeren en wanneer minder? Wanneer heeft een paard fysiek of mentaal zwaar werk? Of juist niet?

Groetjes,

Mungbean

Re: Wanneer zwaar of ligt werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:52

Volgens voedingsexperts is basissport licht tot middelmatig werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:53

Sizzle schreef:
Volgens voedingsexperts is basissport licht tot middelmatig werk.

Basissport is B tot..?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:55

Z

Het ligt natuurlijk aan de talenten van je paard.
Maar men gaat er van uit dat je tot de Z met 3-4x per week trainen wel uit komt.
Probeer je een paard met ongeschikte bouw of gebrek aan vermogen te trainen dan kan dat natuurlijk voor dat paard wel topsport betekenen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:00

Ik zou niet naar de adviezen van sites gaan kijken. Maar naar je paard kijken. Die geeft zelf aan of hij meer krachtvoer nodig heeft of niet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:05

Ik vind dat je niet moet kijken naar niveau, maar naar wat je doet. Fanatiek spieren en conditie opbouwen vraagt meer dan een paard 3 keer per week op ZZ niveau onderhouden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:10

En de hoeveelheid uren waarin een paard de gelegenheid heeft tot ruwvoer eten.
Als een paard bijvoorbeeld vaak meerdere uren van huis is en daarbij weinig eet kan het ook nodig zijn dit met krachtvoer aan te vullen.
Daarnaast zijn sommige paarden nou eenmaal betere verteerders dan andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:19

FriesWytske schreef:
Ik zou niet naar de adviezen van sites gaan kijken. Maar naar je paard kijken. Die geeft zelf aan of hij meer krachtvoer nodig heeft of niet.

Ik kijk ook goed naar mijn paard, we rijden op dit moment B (nog niet eens.)
Het is een fries 12 jr, wat eerder altijd voor de kar en recreatief gereden heeft en dressuurmatig alles nog moet leren, dus het is waarschijnlijk zwaarder dan een paard dat al op B niveau loopt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:22

B/L is altijd licht werk, zelfs voor paarden zonder talent.
Dat kun je echt niet als zwaar werk bestempelen.
Als een volwassen paard (dus niet vol op in de groei) dan al veel krachtvoer nodig heeft zou ik eens kritisch naar de kwaliteit van het ruwvoer kijken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 08:44

Zolang je paard niet te mager wordt bij onbeperkt hooi (en een vitaminekorrel), heeft hij over het algemeen geen krachtvoer nodig. Pas als hij bij onbeperkt hooi terugvalt in conditie, wordt krachtvoer noodzakelijk.

Ik meng zelf brok/muesli altijd met luzerne voor betere opname en mindere belasting van de maag. De betere opname wordt veroorzaakt door meer kauwen, waardoor het fijner gemalen het spijsverteringsstelsel in gaat, meer speekselproductie (hoewel dit meer met belasting van de maag te maken heeft, want een paard heeft relatief weinig enzymen in zijn speeksel zitten) en rustigere opname, doordat het paard er langer over doet om het voer tot zich te nemen.

Ook voeg je met luzerne extra eiwitten toe, die weer goed zijn voor spieropbouw.