Shet met breuk in kaak lust geen slobber...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

Shet met breuk in kaak lust geen slobber...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 01:55

Ja.. Een shetlander, die moddervette alleseters (lekker generaliserend..)
Behalve die van mij, die is kieskeurig!

Afgelopen week is mijn pony tegen zijn kaak getrapt door een ander paard. Röntgenfoto's: een net breukje in zijn kaak.
Is eventueel operabel (pennen zetten), maar lastig ivm z'n kleine bekkie en doordat het zo'n net breukje is, zou het zo moeten kunnen helen (advies van dierenkliniek de Lingehoeve).
Dus nu moet ie 6-8 weken op stal, zonder contact met andere paarden, zodat de kans een stuk kleiner is dat er druk van buitenaf opkomt, waardoor het verder door kan breken.

Nu mag hij die 6-8 weken eigenlijk alleen slobber eten, zodat ie niet hoeft te malen. Hooi mag hij dus eigenlijk absoluut niet.
Hij krijgt een volledige seniorenslobber (weet niet welk merk, ik zit zelf in Australië, een vriendin zorgt voor hem). Ze had 2 emmers voor hem neergezet, zodat hij onbeperkt kon eten (waar elke shet/paard natuurlijk misbruik van maakt en alles in een keer op eet).. En.. Dat doet ie niet :( .. Hij heeft een paar happen op, maar lust het niet.. (haar eigen paarden aten het zo op, dus er was niks mis mee!)
Hij wilt alleen hooi. Wat ie dus ook maar een klein beetje gekregen heeft.. Netjes uitgezocht op kleine sprieten (hij moet toch iets eten..).

Hier was ik al bang voor.. Hij is altijd kieskeurig geweest..
Iets nieuws betekend: Heel enthousiast uitproberen. Is het nieuwe er vanaf, is het niet lekker meer..

Wie heeft dé tip voor mijn kleine vent?
Dus zacht, volledig voer, wat het liefst zo naar binnen te slobberen is (zonder te kauwen).
En dat voor de kieskeurige eter..

Alvast bedankt voor de tips!

maaike1994

Re: Shet met breuk in kaak lust geen slobber...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 02:06

Kan je niet gewoon krachtvoer laten weken in water zodat het een soort slobber wordt? Appeltje en wortel raspen en er bij?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 02:36

Grasbrok lusten veel paarden graag en nat voeren is daarvoor ook het advies.

Slobber smakelijker maken gaat ook met een beetje zout of een zakje vanillesuiker.

HarmonieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 02:40

Ach, arm ventje!
Je zou een ander merk slobber kunnen proberen (structuur en geur, en dus ook smaak neem ik aan, verschilt enorm tussen verschillende merken).
Ik heb wel eens gelezen dat je luzernebrok (een nachtje) kan laten weken en dat je dan een soort van zachte spinazie structuur krijgt. Dit zou je dan eventueel kunnen mengen in de slobber als soort van ruwvoer vervanger. Hier heb ik verder geen ervaring mee, maar wellicht iemand anders wel.
En inderdaad wortel en appel raspen.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 02:47

gewoon krachtvoer is helaas geen ruwvoer vervanger.. En daarbij, dit geweekt vind ie ook niet lekker :+ (gekke pony!)

Bedankt voor je tips Tamary! Beide goed om uit te proberen!

Yuci, ik ga eens wat uitzoeken over die luzernebrok. Bedankt!

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 02:57

Misschien lust ie geweekte bietenpulp?
Als ie dat lekker vindt dan zou je het misschien met de slobber kunnen mengen, en hou je hem zo voor de gek.
Misschien is de overgang naar ineens slobber te groot en vertrouwt ie de zaak niet :D :+ Shets zijn natuurlijk wel heel slim! :j
Sterkte ermee... hoop op een spoedig herstel..

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 03:02

Wij doen op stal weleens limonade door het water als we op concours gaan met overnachting, want dan drinken ze het water daar namelijk ook prima (water smaakt blijkbaar overal heeeeelemaal anders :+ )
Misschien werkt dit ook met de slobber?

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 03:22

Ik heb regelmatig slobber voor m gehad..
Gewoon voor af en toe, om m extra te verwennen ... Denk je dan (hij is geen shet die van lucht al dik word, gelukkig). Dus hij kent t principe wel, iedere keer is ook de eerste paar keren erg enthousiast eten. En dan is t over.

Limonade kunnen we ook proberen ja..

Bietenpulp kent ie niet.. Ook het proberen waard misschien idd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:32

Ik zou het gewoon blijven aanbieden.. Zodra hij honger krijgt zal hij het wel eten hoor. Misschien helpt het om er warm water bij te doen. En bv wat honing of appelmoes er doorheen roeren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:35

Geef hem de Seniorenslobber van Masters,hier zit ook ruwvoer in.Ik doe er altijd een beetje muesly doorheen voor de smaak.Alle paarden hier aten het,ook de moeilijke eters,maar alleen als er muesly doorheen zat.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:36

Lust hij het echt niet of doet zn bekkie niet gewoon pijn? Kan me voorstellen dat eten met een gebroken kaak best pijnlijk kan zijn

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:39

De slobber lauw voeren maakt het al een stuk smakelijker is mijn ervaring met moeilijke of zieke eters!

Mengen met wat slobbermash of slobbermeel ook, niet meer dan een derde deel.

Beterschap :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:43

Wiesencobs proberen? Valt makkelijk uit elkaar in water en wordt hier zelfs door de grootste miezenmauwer goed gegeten.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 08:43

Zat idd ook al te denken aan het pijnlijke bekkie, maar dan zou hij het het hooi al helemaal laten staan maar dat eet ie wel.

Ik zal iig alle tips voorleggen aan de vriendin die hem verzorgt en we gaan het uitzoeken :)!

Fijn al het advies!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:44

Hier een paard dat ook niet van slobber houd en zeker al niet van de senior varianten die dus ook als ruwvoer vervanger (en dikmaker) geschikt zijn.

Ik maak het nu binnen in de voerbak klaar als ze nog buiten staat. Als ze op stal komt kan ze eraan beginnen, maar doet ze eigenlijk nooit. Maar uiteindelijk is het altijd wel op de andere dag.
En lekker maken met stukjes wortel heeft bij haar geen zin, die vist ze eruit :=
Terwijl ze verder bijna alles wel lust

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:56

Ik zou de senior priores eens proberen. Volgens mij van havens als ik me niet vergis.
Is speciaal voor oudere paarden die moeilijk kunnen eten en in dit geval dus misschien wel ideaal voor jouw shet.
Beterschap met hem..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:07

Slobber voor oudere paarden,maar deze shet is niet oud.De slobber van masters is niet alleen voor oudere paarden,is voor alle paarden met eetproblemen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:08

Die is van Subli.

Heb ik ook, prima spul, maar leuk hem wel altijd iets op met voornoemde smaakmakers :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:08

Shet is niet oud, maar heeft wel een volledig voer nodig met ruwvoervervanger, gohya.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:10

Vraag even welke slobber hij krijgt.
Niet alle paarden lusten bietenpulp. (die van mij eet het ook niet)
dus als dat in deze slobber zit dan kan er eventueel grasbrok geweekt worden en een andere slobber proberen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:13

Beetje bijzonder omdat ie klein bekkie heeft . Ken iemand met n pony veulen die m ongeluk gehad had . En dat breukje is netjes gefikt met metaaldraad en een spalk . Mocht alles eten ...

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:20

Krijgt hij wel pijnstillers zodat het minder pijn doet en hij makkelijker kan eten?

had ook een paard dat de seniorenslobber slecht at.
Dit moet ook weken dus is koud.
Ik mengte het met zeer warme Slobber mash (pavo) zodat ik een lauwe pap kreeg. Dat ging beter.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:22

Ik zou voor grasbrok gaan, dat weken. Als hij zo zinnig is gok ik dat ie bietenpulp ook niet lust.
De mijne lustte seniores priores van subli wel, at het ook niet meteen op maar met beetjes.
Als hij wel hooi probeert te kauwen ligt het niet aan de pijn.

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:25

Mijn Haf vindt pulp ook niet erg lekker, ik doe er banaan bij en ze eet het dan wel..
Misschien kan ze er dus geprakte banaan bijdoen of appelmoes :j

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:39

Jee das niet fijn en zeker niet als je zover weg zit.
Mijn paard heeft ook een breuk in zijn kaak gehad en heeft toen ook erg slecht gegeten een tijd lang heeft bij mij ook even geduurd voordat ze erachter waren wat het was waren we alweer een tijdje verder.
Ik eb echt van alles geprobeerd en uiteindelijk een mengsel gemaakt van slobber grasbrok en maismeel en dit dan afwisselend met geraspte appel en banaan en wortel erdoorheen. moet wel zeggen op een gegeven moment eten ze het vanzelf als ze echt honger krijgen. maar tegen mij is nooit gezegd dat ze geen hooi mocht in het begin wou ze het ook niet maar op een gegeven moment begon ze er toch aan denk dat het afhangt waar de breuk zit bij mij in de onderkaak waar je de hoge neusriem vast gaat.