Is dit genoeg hooi voor mijn pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Is dit genoeg hooi voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 20:07

Hoiii!
Ik kwam vandaag op stal. Ik kijk dan altijd even in de stal, als ie is uitgegaan enzo. Mijn pony is een elf jarige D-pony.
Hij komt 12 uur per dag buiten zonder hooi. In de zomer staat ie 24/7 buiten. Dus die andere 12 uur moet je wat je doen hebben.
De ander pony's (ongeveer even groot als de mijne)
Kregen dit:
Afbeelding
En de mijne kreeg dit:

Afbeelding
Dit is me nu al een paar keer opgevallen. Ik gooi er elke keer weer een grote hoop bij. Groetjes! :)

Junia

Re: Is dit genoeg hooi voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:10

Ik vind het moeilijk te zien vanaf de foto, maar het lijkt mij erg weinig. Als het regelmatig voorkomt dat jouw pony minder krijgt dan de anderen, zou ik sowieso even bij de staleigenaar gaan vragen of daar een reden voor is.

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:11

Dat is wel genoeg,ik gaf mijn pony dit ook .Maar wij deden gewoon plakken dat zij die zelf uit moest gaan pluizen.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:11

Ik vins het inderdaad ook vrij weinig. Maar het is niet echt geweldig te zien op de foto's.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:12

ligt er aan.
2x per dag hooi geven, of vaker..

vind het wel weinig

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:13

Kan het niet dat jouw pony gewoon sneller eet? Of zijn de foto's echt vlak na het hooi voeren genomen?

Mij lijkt het niet normaal dat jouw pony echt minder krijgt dan de rest, ik zou wel navraag doen bij de staleigenaar. Of het echt te weinig is kan je niet zien van op foto, dat zou je moeten kunnen 'wegen'. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:13

Ik vind het ook erg weinig.
Die van mij krijgen onbeperkt hooi.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:17

Weeg het :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:19

Je pony weegt waarschijnlijk 400-500kg, dus moet hij minimaal 6kg hooi krijgen (liever 9kg). Dat komt neer op 2 dikke of 3 dunne plakken hooi. Ik vind dit eruit zien als 1 (uitgeschudde) plak hooi en dus waarschijnlijk te weinig. (van voordroog moet je pony trouwens 7.5kg krijgen minimaal, en liever 10kg. Dat is vochtiger en het gaat om het droge stof gehalte wat ze minimaal aan ruwvoer binnen moeten krijgen).

Maar wegen is de enige optie om het zeker te weten.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:21

KoudbloedKim schreef:
Ik vind het ook erg weinig.
Die van mij krijgen onbeperkt hooi.

Ook ik vind dit erg weinig. Mijn mini shetlander eet denk ik ongeveer zoveel per dag. Ook bij mij krijgen ze onbeperkt hooi.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:26

Dit lijkt veel te weinig, maar wat ik nog zorgelijker vind is dat hij 12 uur buiten staat zonder hooi. Heeft hij dan wel gras te eten of staat hij in een kale wei op paddock?

Een paard met een lege maag krijgt snel last van maagzweren, hij mag daarom maximaal 6 uur zonder eten, maar eigenlijk is dat nog veel te lang.

Hoe ziet je pony eruit kwa conditie? Dik, slank, mager?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:30

Het is niet teveel voor een pony maar wel voor een pony die 12 uur niks kan eten in de paddock en dan dit krijgt.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 20:44

De wei is wel kaal maar is wel te eten. Het gras kan eigelijk niet aangroeien omdat de pony's er altijd op staan. Dit is nog voor het hooi eten. 's morgens word de stal uitgegaan en legr hij er direct hooi in. Hij schud er nooit uit. Dus de hoeveelheid van de andere pony's is echt zoveel. Was al aan het denken aan een slowfeeder zodat ie langer over het hooi doet. Het is wel erg droog hooi. Dankjewel allemaal!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:54

Het is niet op elkaar geperst en dus is het "uitgeschud". Als het losgetrokken wordt van een grote baal is het niet letterlijk uitgeschud maar toch "uitgeschud". Wegen is de enige duidelijke graadmeter.

Overigens is een slowfeeder een goed idee, een paard moet eigenlijk niet meer dan 3 uur zonder ruwvoer staan (maximaal 6 uur).

Dit is trouwens 1 plak hooi, uitgeschud (eigenlijk door het paard uit elkaar getrokken), dus 2-3kg (maar het paard had er dus al van gegeten):
Afbeelding

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:09

Dankje wel :)