mijn arme kleine man is ziek :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 00:18

ik heb houten bakken in de wei gehad maar die zijn allemaal stuk gegaan. Als het goed is krijg ik over 2 weken nieuwe bakken dit keer plastic. Grond is nu stijf bevroren dus krijgen ze ook niet echt zand binnen. Ze krijgen 2x per dag een behoorlijke berg hooi met zn allen verdeelt over verschillende plaatsen. Ik heb geprobeerd om een baal neer te leggen zodat ze onbeperkt konden eten maar toen gooide ik uiteindelijk behoorlijk veel weg omdat ze het los trokken en de hele stal een nieuwe vloer gaven dus voorlopig even zo.

Het is inderdaad erg fijn dat hij goed wil eten alleen vind ik het nu erg lastig met hoeveel hij mag hebben. Eerst was zijn bak voldoende maar nu lijkt het echt alsof hij niet genoeg heeft. Durf ook niet goed teveel te gaan geven.

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:21

Wat lastig als ze ziek zijn en er geen duidelijke reden is. Hoop dat ze snel weer opknappen.
Ik heb mijn paard eens cubarmix gegeven bij een beenwond, dus tegen ontsteking, maar ook bij een verkoudheid. Heeft geweldig geholpen. Geloof niet dat het enig kwaad kan. Ik dacht alleen dat het in nl niet meer te verkrijgen was?

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:21

Ik zou toch echt onbeperkt hooi gaan geven en daarna kijken of hij nog steeds zo'n extreme honger heeft..
Je zou de Da kunnen bellen om te overleven over een evt dieet?

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 00:31

Mabotje schreef:
Wat lastig als ze ziek zijn en er geen duidelijke reden is. Hoop dat ze snel weer opknappen.
Ik heb mijn paard eens cubarmix gegeven bij een beenwond, dus tegen ontsteking, maar ook bij een verkoudheid. Heeft geweldig geholpen. Geloof niet dat het enig kwaad kan. Ik dacht alleen dat het in nl niet meer te verkrijgen was?



Cubarmix schijnt eigenlijk voor kalveren bedoeld te zijn maar kan dus ook prima bij paarden. Ben wel blij dat meerdere dit dus gebruikt hebben. Vond het namelijk best raar om een verpakking te lezen gericht op kalfjes en het vervolgens aan een veulen te gaan geven.

Hij krijgt nu 2 verschillende soorten antibioticum volgens mij want inflacam is ook een antibiotica en cubarmix 48% zo te lezen ook. Dat vind ik dan wel weer raar...

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 02:03

Inflacam is hetzelfde als metacam dut is een pijnstiller die tevens koortsverlagend werkt (NSAID) en ontstekingsremmend maar geen antibiotica . Cubarmis is wel een antibiotica.

Veel eten is normaal nu hoor koud, ziekjes en nodig voor de groei. Zou zeker onbeperkt hooi geven want pas op met de inflacam voor de maag. (heb aan deze soort ooit een hond verloren aan een inwendige bloeding).
En waarom slobber en niet iets van veulenbrok?

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 02:11

normaal kregen ze veulenbrok met bietenpulp alleen mijn DA is vel tegen bietenpulp aangezien dit niet voor paarden gemaakt is maar voor koeien. En je veel kans heb op slokdarmverstopping.

eens in de week kregen ze dan een portie slobber.

Nu krijgen ze slobber omdat ik daar de cubarmix doorheen doe zodat ze het makkelijker opeten.

ik ga maandag eens vragen wanneer die bakken komen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 02:13

Je kan toch ook veulenbrok geven zonder bietenpulp of de veulenbrok door de slobber. De extra vitamines kunnen ze nu goed gebruiken hoor.

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 02:19

jobamara schreef:
Je kan toch ook veulenbrok geven zonder bietenpulp of de veulenbrok door de slobber. De extra vitamines kunnen ze nu goed gebruiken hoor.


Dat klopt zeker alleen heb ik laatst hier in een topic mee zitten lezen (was wel al wat ouder geloof ik) dat een veulen maag maar een bepaald aantal kilo aan voer aan kan dus ben ik voorzichtig wat betreft de hoeveelheid ik hem geef. Hij krijg nu in de avond al een kwart emmer (emmer is 10 liter) slobber als ik daar dan ook nog veulenmengeling bij doe is dat dan niet teveel?

ze krijgen in de ochtend een schepje slobber met medicijnen en ik zal daar dan ook een halve schep veulenmengeling (van mijten) doorheen mengen dan hebben ze dat toch alvast binnen

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 02:58

Ik denk dt je veel verschillende meningen zult krijgen maar mijn mening is dat gras nu zeker onvoldoende is. En hooi ligt heel erg ad kwaliteit en soort grasland dan zou je al een test moeten doen wat het bevat. Laatst nog een artikel gelezen dat de meeste hooimonsters die ze onderzoeken ver onder de maat zitten. En ik kies er dus voor om de voerhoeveelheid vd voederfabrikant aan te houden dus naast de veulenbrok en probreed van cavalor kan hij zelf nog kuil en hooi pakken. En ik sta versteld de laatste week valt hij me bijna aan om maar heel snel zijn voer te krijgen en moeders mag al helemaal niet in de buurt komen. Zal ook nog wel met het weer te maken hebben.

Je zou je vraag is op het dikke buiken topic van 2014 of 2015 kunnen stellen vermeld er wel even bij om wat voor veulen het gaat, er zitten best ervaren fokkers op die je daar misschien ook nog mee kunnen helpen.

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:11

Is er eigenlijk ook bloed afgenomen? Of heb ik dat misschien gemist?

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 12:47

Ik ga mijn vraag daar ook even neerzetten.

er is geen bloed afgenomen omdat hij alleen wat koorts had en hoestte.

vriendin van mij geeft de veulens in de ochtend hun medicijnen omdat ze dan naar haar eigen paardje gaat. zij zei ook al dat hij vanmorgen weer wat meer aan het hoesten was. Dit valt mij namelijk ook op.

Gisteren stond hij ook best diep te hoesten en vanmorgen dus weer.

ellepel

Berichten: 47431
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:08

Ik lees ook al even mee :)
In principe mogen de veulens wel onbeperkt hooi eten hoor.
Kijk ruwvoer is de basis van elk paard en wat je tekort komt aan vitamines vul je dus aan met een krachtvoer of supplement.

Kijk dus of je het toch zo kunt krijgen dat je kleine man zich vol kan eten aan je hooi en dan kun je de hoeveelheid slobber zo houden zoals nu.
Met hooi kauwen maken ze veel meer speeksel aan wat beter is voor de maag.
Misschien wel even kijken of het hooi nu ook wat nat moet door zijn hoesten?

Klinkt mij trouwens alsof je veulen toch een influenza (griep) te pakken heeft..ik hoor daar momenteel meer over.
Is hij pas nog geënt?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:17

ik zou bang zijn voor veulenwormen...ik begrijp dat je vier maanden geleden ontwormd hebt met strongid?Dat is prima!Maar ik begrijp ook dat de veulens in slechte conditie waren?
Het zou zomaar kunnen dat ze gewoon weer een worminfectie hebben.
Sterkte met hem!Het is een schatje! <3

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 00:09

De veulens zijn niet geent heb voor april een afspraak staan voor de eerste enting. Dit in overleg met de DA
Beide veulens waren namelijk niet echt in top conditie en de DA gaf toen aan dat het beter was te wachten. Heb toen in overleg met haar besloten om de eerste enting rond april te doen zodat de 2e enting samen valt met de rest van mijn paardjes.

Ik heb voor nu weer een nieuwe tube strongid liggen alleen geef ik deze pas als hij van zn koorts af is.
Het lijkt me namelijk niet echt een top idee om dat nu te gaan geven.

Zolang hij zijn eetlust maar blijft houden ben ik vrij positief. Hoop alleen dat zijn koorts snel minder gaat worden.

Ga zo weer even langs om medicijnen en voer te geven. hopelijk is zn temperatuur onder de 39,0

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 02:02

Kom net weer bij mn kleine man vandaan en zijn temperatuur was nu *\o/* 38,1 *\o/* mijn kleine dame had een temperatuur van 37,1 (toen DA kwam had ze kleine verhoging vandaar dat ook zij op de medicijnen staat)

ben dus eigenlijk best wel positief nu *\%/*

ellepel

Berichten: 47431
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:53

Klinkt goed!
En het hoesten..hoe staat het daar nu mee?

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:51

Mooi zo! Hopen dat het zo blijft

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:56

Tamara_089 schreef:
net weer geweest helaas weer verhoging 39.2 en een paar keer behoorlijk gehoest.

is het normaal dat hij enorm honger heeft?
hij krijgt echt veel nu bijna een kwart emmer slobber en genoeg hooi en nog stort hij zich op de lege emmers alsof hij jaren geen eten gehad heeft. hij wordt zelfs boos als je de emmer meeneemt.


Ik denk dat hij DORST HEEFT of had, van koorts krijg je dorst want je verliest vocht. Dus kijk maar of hij extra wil drinken, ik denk eigenlijk dat dat het is!

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 19:06

water staat er altijd volop vul de bak (90 liter) 2 keer per dag bij dus hij kan voldoende drinken.

Heb hem vandaag nog niet horen hoesten dus ik hoop dat het zo blijft.

Hij ziet er ook een stuk beter uit dan de afgelopen dagen (sorry voor de slechte kwaliteit foto)

Afbeelding

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:57

fijn dat het beter gaat!Wat een schatje is het!
Geef je hem extra vitamine en mineralen supplement erbij?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:22

Ben ik wel met Geerke eens kunnen ze nu goed gebruiken hoor

Trouwens heel veel sterkte met het zoeken van je poes, zag het toevallig voorbij komen

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 23:20

momenteel krijgen ze alleen veulenmengeling van mijten en kruidenslobber van mijten.

Wat voor supplementen zou ik extra bij kunnen geven?

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:27

Heb je een foto van de zijkant ?

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 23:37

jahoor

Mats is het achterste veulen (foto 14 januari)

Afbeelding

hier is mats het linker veulen (foto van 26 dec)

Afbeelding

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:21

Letsdunit schreef:
Heb je een foto van de zijkant ?


Ze bedoelt waarschijnlijk van hoe hij nu is, zodat we kunnen zien in wat voor conditie hij is en hoe dun of dik hij is ;-)