Overstap van muesli naar vitamine/mineraalvoer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GenteDiMare

Overstap van muesli naar vitamine/mineraalvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 16:14

Even een korte schets van mijn verhaal:

Ik voer mijn paard nu sinds twee jaar zelf (krachtvoer), het ruwvoer geeft de pensionstal zelf.
Sinds dan staat mijn paard op muesli, op Equifyt (natural base + balance) in de winter.
Hierbij krijgt ze twee keer per dag hooi of voordroog waar ze toch gemakkelijk twee uur mee zoet is.
In de zomer staat ze 24/7 op de wei, dan voer ik haar enkel bij wanneer ik een lange buitenrit gemaakt heb.

Sinds vorige maand is er bij mijn 10-jarige merrie spat vastgesteld. Aangezien het winter is, heb ik niet elke dag de mogelijkheid om mijn paard buiten te zetten op de wei. Ze loopt wel elke dag twee uur buiten en ik werk er licht mee. Maar weliswaar veel minder intensief dan voordien.
Aangezien ik mijn paard graag zo natuurlijk wil houden en ze niet te dik mag worden door haar spat van de DA en ze momenteel wel al een buikje krijgt, denk ik er sterk aan om de overgang te maken van mijn muesli naar een vitamine/mineralenbrok.

Mijn vraag is: Er zijn enkele brokken die mij aanspreken namelijk de brokken van superfithorse en de balancer van je paard gezond en fit. De metazoa heb ik al geprobeerd maar die lust ze niet.
Nu is dus mijn vraag wie er al ervaring heeft met deze brokken? En wat je er dan nog bij gaat voeren?

Mijn paard is een kruising van een appaloosa met nog iets, ze wordt nu drie keer per week licht bereden. De andere dagen doe ik er grondwerk mee of vrij werk.

http://www.superfithorse.nl/producten-sfh/superfit-horse-paardenvoer
http://www.jepaardgezondenfit.nl/balancer.html

Cemlys

Re: Overstap van muesli naar vitamine/mineraalvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:20

Je zou marstall force kunnen gaan voeren, dat is een vit/min brokje.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 16:34

Heb ook al veel gehoord over de marstall force! Wat geef je daar dan nog bij? Of is enkel de force genoeg?

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:37

Ik geef mastrall force (moet je maar 50-100 gram per dag van geven)
Ik meng het met wat meusli van Mijten zodat ze het goed eten.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:46

Ik geef het superfithorse vitaminebrokje. ERG blij mee. Er zit geen soja(olie), schroot of andere meuk in. Hij krijgt 2 handjes op een dag (samen met agrobs wiesencobs en losse ongemelasseerde luzerne) en na het rijden, krijgt hij vaak een derde handje. Hij zit super in zijn vel en vorig jaar zag ik echt verschil als ik het een tijdje niet voerde. Mijn paard vindt het ook gewoon een lekker brokje.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 16:54

Kala, week je de wiesencobs?

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:58

GenteDiMare schreef:
Kala, week je de wiesencobs?

Nee.
Ik ben hiervoor meerdere malen gewaarschuwd, maar op de Duitse Agrobs website staat dat het niet perse hoeft. Mijn paard vindt de brokken niet zó lekker dat hij ze naar binnen schrokt. Hij eet eerst de lekkere dingetjes er tussenuit, hapje hooi, weer wat brokjes en zo knabbelt hij zijn bak rustig leeg. Hij krijgt 2x op een dag 1/3de schep.

Ik denk dat ik dit nu een jaar zo voer.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 17:05

Ik geef momenteel de pre alpin aspero, volgens mij komt dit wel overeen met de wiesencobs maar dan los, niet geperst. De wiesencobs wou mijn paard enkel eten wanneer dit geweekt was :\

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 17:10

Iemand trouwens die luzerne bij geeft ter vervanging van krachtvoer?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:49

Ze krijgen hier Pure feed Balance, de ene met lucerne erbij en de andere met een paar handjes Pure feed easy erbij (voor de 'sprietjes') en verder hooi en haverstro.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:24

GenteDiMare schreef:
Ik geef momenteel de pre alpin aspero, volgens mij komt dit wel overeen met de wiesencobs maar dan los, niet geperst. De wiesencobs wou mijn paard enkel eten wanneer dit geweekt was :\

Het verschilt ook per paard. Mijn paard is gelukkig niet zo moeilijk met eten ;)

GenteDiMare schreef:
Iemand trouwens die luzerne bij geeft ter vervanging van krachtvoer?

Als je zonder melasse wilt, zit je al snel aan alleen de stelen. Daar zitten wel wat minder voedingsstoffen in.

Ik meen me wel te herinneren dat de calcium/fosfor ratio erg scheef is. DIT is wel interessant om te lezen. Dus zeker als je grotere hoeveelheden gaat geven, zou je dat recht moet trekken met bijv. granen. Ik voer luzerne voor zijn eiwitten en om de spelt recht te trekken. Ik lees nu net ook dat het een bufferende werking heeft voor de maag, daar ben ik wel blij mee ;).

Dit is voor kiemgroentes en alfalfa is hetzelfde als luzerne: Alfalfa bevat vit. A, B1, B2, B3, B6, B12, C, D, E, F, K, U, Co-Enzym Q10, biotine, fosfor, kalium, calcium, magnesium, koper, mangaan, kobalt, ijzer, fosfor, zink, selenium en sporenelementen als nikkel, strontium, palladium en ook alle essentiële aminozuren.

Ik vond DIT artikel nog. Ook wel erg interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:19

Ik geef ook de pure feed vitaminekorrel.
Nu aangevuld met een beetje c4l, die is bijna op en dan haal ik mix van havens, dat is luzerne en timotheegras

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 20:15

Kala, bedankt voor de info! Ik maak me ook wel zorgen om de verhoudingen van calcium/fosfor.
En wat voor mij ook een probleem is, dat ik mijn paard geen onbeperkt hooi kan voeren. Dus ik weet niet zeker of vitaminekorrels wel een oplossing zijn voor mij...

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:42

GenteDiMare schreef:
Kala, bedankt voor de info! Ik maak me ook wel zorgen om de verhoudingen van calcium/fosfor.
En wat voor mij ook een probleem is, dat ik mijn paard geen onbeperkt hooi kan voeren. Dus ik weet niet zeker of vitaminekorrels wel een oplossing zijn voor mij...

C/F ratio is er wel eentje om in de gaten te houden. Helemaal perfect krijg je het toch nooit, maar je kunt wel voorkomen dat je het héél scheef trekt en dus problemen met tanden en botten krijgt.

Ik kan mijn paard ook geen onbeperkt hooi voeren, maar ik zie wel dat mijn paard het beduidend beter doet met een vitaminebrokje. Als je het echt heel zeker wilt weten, moet je x per jaar bloed laten prikken en laten onderzoeken op vitaminegehaltes. Verder is het proberen, (heel) goed kijken naar je paard en lezen...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 09:02

Met voldoende hooi is de scheve Ca-P verhouding iets om je niet te snel zorgen om te houden. Ik heb het een keer uitgerekend voor een paard dat 10kg hooi krijgt (dat is voor een paard van 550kg 1.5% ds ruwvoer, voor een paard van 400kg 2% ds ruwvoer en voor een paard van 800kg 1% ds aan ruwvoer. In principe raad ik het niet aan om onder de 1.5% te gaan en de meeste paarden kunnen goed 2% krijgen, mits ze geen krachtvoer bij krijgen maar alleen vitaminekorrel).

Bij de Ca-P verhouding zijn er een aantal mogelijkheden tot marges.
Ik houd zelf de marges "goed": 1.5-2.5g Calcium per gram Fosfor aan (1.5-2.5:1 Ca-P)
Dan is er nog de marge "acceptabel": 1.2-5:1 Ca-P (daarbij krijgt enkel paard al wel klachten, maar de meeste geen problemen hebben)
En dan is er nog de marge "minimaal": 1-7:1 Ca-P (hierbij hebben een redelijk deel van de paarden wat vagere klachten, maar op zich gaan ze er nog niet echt stuk van vaak)

Bij 10kg gemiddeld hooi kan je 3kg luzerne (of 6.5kg droog gewogen bietenpulp) bijvoeren voordat de verhoudingen buiten de marge "goed" gaat. Maar, omdat de meeste mensen niet het ruwvoer laten testen, is vaak niet bekend of het gaat om gemiddeld hooi. Daarom raad ik in principe niet aan om meer dan 1kg luzerne te voeren of 2kg (droge) bietenpulp indien er niet gecorrigeerd wordt voor de scheve verhoudingen.

Probeer je paard zijn hooi of voordroog vanuit een slowfeeder te gaan geven. Een paard moet liever niet langer dan 3 uur zonder voer zitten (achter elkaar) en maximaal 6 uur zonder. Bij 2x per dag voeren waar ze 2-3 uur per keer mee bezig is, staat ze dus ruim 9 uur achter elkaar. Dit geeft een zeer groot risico op maagzweren. Een slowfeeder heeft maximaal mazen van 4.5x4.5cm, maar liever 3x3cm mazen.

Zolang je paard niet te mager wordt, voldoet een vitaminekorrel prima. Ik gebruik zelf Marstall Force, juist omdat er maar een kleine hoeveelheid van gevoerd hoeft te worden (shet 25g, pony 50g, paard 100g).

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 12:16

Ik kan inderdaad de toestemming vragen aan de stalhouder om een hooinet/slowfeeder te mogen plaatsen in de stal. Op mijn vorige manège was dit geen probleem en daar deed ik dit ook. Ze deed beduidend langer over haar hooi dan.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:59

ik voer de balancer van je paard gezondenfit. bevalt prima. handje muesli erbij en verder hooi.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:07

Ik voer ook de Marstall Force. Maar dat krijgt ze samen met een handje grasmix van Hartog. Verder krijgt die van mij ook nog een beetje omega 3-6-9 van Subli. Ik ben sws erg tevreden over Marstall. Voer het nu 3 jaar volgens mij en het paard in kwestie ziet er goed uit.

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:26

Ik heb goede ervaring met liquihorse. Drie paarden hebben het er prima op gedaan. Het is vloeibaar en kan gewoon over het ruwvoer of met een handje muesli of lucerne.