Na een jaar op stal om bij te komen is hij helemaal topfit het land op gegaan, want het was toch wel echt de bedoeling om er een heerlijk vrij pensioen van te maken. Veel gras, niets moet en alles mag. Onbeperkt eten, de hele dag beweging wanneer hij dat wilt. Hij is de oudste van de groep, maar hij rent ieder paard eruit. Het is geen 30 jarige pony wat rond sjokt en af en toe een drafje maakt, hij rent iedere ochtend meerdere rondjes in volle galop, springt zowel op zijn plaats als tijdens het rennen, bokt, hij gedraagt zich echt als een jonkie. Hij daagt heel graag zijn buurvrouw uit (een haflinger van 6), en rent haar er dan ook uit met alle sprongen van dien. Als we gaan wandelen loopt hij áltijd voorop, hij heeft echt de pas er flink in, hoofd recht omhoog en bij mijn verzorgster daarom ook altijd met hoofdstel in. Hopelijk hebben jullie nu een beetje een beeld van hem. In zijn koppie zit het dus allemaal helemaal goed, en zijn lichaam houd het nog goed bij. Wel heeft hij de typische ouderdoms verschijnselen; invallen bij seizoenswisselingen(al is hij momenteel top op gewicht, en afgelopen zomer ook), Cushing(hij heeft nu een waarde van 50, maar dat zakt nog, staat net 2 maanden op Prascend en reageert er super op), artrose en het punt waar ik me zorgen over maak een zwakker wordende achterhand.
Ja, dat houd mij bezig. Ik weet dat een pony van deze leeftijd meer achteruit gaat als voorruit. Of even hard gezegd ''alleen nog maar achteruit''. Ik ben me ervan bewust dat je het ouder worden niet kan sturen, maar ik wil het wel graag op elke mogelijke manier ondersteunen. Hij zet zijn achterhand er niet meer goed onder. Wel als hij aan het showen is, of als hij gelongeerd word(heb ik ook maar 1 keer gedaan in de afgelopen 1.5 jaar, simpelweg omdat hij niet meer te houden was tijdens het wandelen en in de omgang een tikkende tijdbom was). Hij kán het wel, en doet het als hij fris is ook, hij kan prachtig lopen. Maar tijdens het wandelen of het dagelijkse stappen/draven/galopperen in de wei hangt het er maar wat sullig achter. Ook rolt hij dagelijks, maar sinds het laatste jaar heeft hij met opstaan wat moeite. Niet dat hij niet overeind komt, maar hij trekt zichzelf met zijn voorhand omhoog, hij zet zijn achterbenen er niet meer onder.
Nu vraag ik mij af, zijn er oefeningen om zijn achterhand onbelast te verstevigen? En misschien ook een leuke bezigheid voor hem, aangezien hij barst van de energie en het heerlijk vind om bezig te zijn. Hij is natuurlijk al zijn spieren verloren sinds ik niet meer met hem rijd, en dat ben ik ook echt niet(!!) van plan om weer te doen. Of is dit bij een oud paard gewoon simpelweg niet te voorkomen? Ik weet dat rust roest, en ik zie het voor mijn neus ook gebeuren, maar ik wil hem ook zeker niet belasten. Longeren vind ik een moeilijke, want dat is toch redelijk actief, belast de ene kant meer omdat het natuurlijk een cirkeltje is wat hij loopt, en met zijn artrose denk ik niet of dat wel zo verstandig is. Energie heeft hij zat, qua energie kan hij mee op springwedstrijd, maar qua gebreken echt niet. Het wandelen opbouwen? Hij kan een uur mee en loopt nog voorop, geen probleem. Ik kreeg vaak de opmerking hem maar naast de fiets mee te nemen, zodat hij lekker zijn energie kwijt kan, maar ook dit is niet iets waar ik zelfverzekerd insta. Hij heeft artrose, draven op een harde ondergrond lijkt mij ook geen strak plan. Toch merk ik dat ik mezelf heel veel vragen stel, of ik misschien iets had kunnen doen/kan doen om zijn achterhand sterk en actief te houden. Hij heeft zoveel energie, had ik hem niet een beetje spier moeten laten behouden? Maar de andere kant van mij zegt dat je daar maar niks aan moet doen, het is de leeftijd en hij kan al lopen wanneer hij wilt. Hij is al actief, hij rent, springt.. Je moet zo'n oude pony gewoon zijn gang laten gaan en ooit houd het op.
Ik wil niet actief met hem aan het werk gaan, ik wil niks forceren of belasten. Maar ik vraag mij gewoon af, of ik zijn lichaam beter kan onderhouden? Laat ik hem iets teveel ''rusten/roesten''? Of ik iets kan doen waardoor zijn achterhand onbelast sterker word. Kan hij tijdens de wandelingen zijn achterhand er beter onder zetten, waardoor er meer spier ontstaat en het rollen ook weer makkelijker gaat, of in ieder geval niet achteruit gaat? Zijn er oefeningen die we kunnen doen? Hij geniet zo van zijn leventje, hij is er zo blij mee en is in zijn hoofd echt een jonkie. Ik zou het zo jammer vinden als zijn achterhand hem in de steek gaat laten, en als er iets is dat ik kan doen, doe ik dat heel graag. Hij krijgt al ArtiGold het hele jaar door, hij doet het hier super op.
Van de zomer op zijn allerbest.

Deze maand

Daarbij heb ik het idee dat het een paardje is die graag wat doet en ook nog uitdaging zoekt.