Wie kan mijn paard en mij helpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Wie kan mijn paard en mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 15:22

Tja Voer waar begin je.

Ik heb mijn fries nu 5.5 jaar.
Hij word in juni 6 dus heb hem al bij na zijn hele leven.
hij meet 1,76 en is zadel en ruitermak :+

Alleen het grote probleem ik kan geen voer vinden waar hij geen jeuk bij krijgt.
Momenteel voer ik kwart schep care 4 life per dag maar hij stuurt zijn stal eruit.

Hij heeft in het verleden op hugho brok, podo grow , natures best ,en besterly basic gestaan.
Maar hij blijft jeuken.

Kwa arbeid doet hij nog licht tot matig en krijgt nagenoeg onbeperkt goedv ruwvoer.
Hij is allert maar flexmatiek zou hem het liefst een schop onder zijn reet willen geven.

Staat enkel bij nat weer in de winter binnen voor de rest met zijn shet maatje buiten.

Hebben jullie tips ideeën welk voer ik zou kunnen proberen?

Oja foto's van fries staan in mijn profiel

IrishDraught

Re: Wie kan mijn paard en mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:25

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:26

Ik neem aan dat je hem gecontroleerd hebt op mijten en schimmel en dat hij goed ontwormt is?

Jeukt hij al zijn hele leven en wat schuurt hij dan, manen en staart of ook meer?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 15:27

Geeft dat nog dat beetje extra meer en hoeveel voer je daar van per dag?

Spatter hij is zijn hele leven al goed ontwormt.
Hij schuurt voornamelijk zijn hals en zijkant.

hij laat zich soms tegen het hek vallen als hij jeuk heeft.

Staart jeukt hij amper tot nooit en manen zelf ook niet.

Enkel op de podo grow na heeft hij vrijwel altijd geschuurd.
Laatst bijgewerkt door Daks op 20-01-15 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:28

Daks schreef:
Geeft dat nog dat beetje extra meer en hoeveel voer je daar van per dag?

1 kg schep per dag maar dit paard doet niet heel veel :o

Hebben verschillende soorten voer geprobeerd, pavo veroorzaakt het meeste jeuk

Vitamine korrels (meatoze nee schrijft het iets anders) werkte ook niet. En die vind ze niet lekker.
Laatst bijgewerkt door IrishDraught op 20-01-15 15:31, in het totaal 2 keer bewerkt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:29

Ik zou even helemaal stoppen met krachtvoer dan, dan kan ie helemaal tot rust komen en dan kun je vervolgens langzaamaan iets gaan proberen, dat flegmatische kan ook heel goed veroorzaakt worden door het voer (omdat ie er dus blijkbaar last van heeft).

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:30

Je weet zeker dat het door het voer komt?
Misschien spelt voeren omdat hij nu toch niet veel nodig heeft

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:31

Heeft hij het hele jaar door die jeuk?

Weet je zeker dat het van het krachtvoer komt? (Ben je tijdelijk gestopt met voeren van krachtvoer?)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 15:33

Zomers krijgt hij ivm gras enkel krachtvoer na het werk en dan ook puur om even wat aan te vullen.
Hij schuurt dan amper tot nooit.

Echter in de winter zou ik hem kwa geschiedenis op ongelukjes toch wat meer willen ondersteunen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:33

Waarom zou je nog krachtvoer geven? Zit vol met dingen die paarden niet nodig hebben of die ronduit slecht zijn. Dat bezwaart hun systeem. Ik voer goed hooi, in de zomer is hier voldoende gras. Daarnaast een slobber van wat bietenpulp( speedibeet) met zemelen en een hand luzerne. Je kunt altijd nog een vitaminepreparaat geven zonodig.
Granen en paarden gaat vaak ook niet goed. Geen spelt geven dus.

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:34

Jetta schreef:
Waarom zou je nog krachtvoer geven? Zit vol met dingen die paarden niet nodig hebben of die ronduit slecht zijn. Dat bezwaart hun systeem. Ik voer goed hooi, in de zomer is hier voldoende gras. Daarnaast een slobber van wat bietenpulp( speedibeet) met zemelen en een hand luzerne. Je kunt altijd nog een vitaminepreparaat geven zonodig.
Granen en paarden gaat vaak ook niet goed. Geen spelt geven dus.

Ben ik het niet mee eens.
Ijslander met alleen hooi en spelt ging super. Al het voer reageert anders op elk paard.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:37

Metazoa SuperFit Broxxx misschien?
Wij hebben een paard met zomereczeem en we hebben het idee dat dit wel helpt (naast voldoende ruwvoer).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:38

Op de foto's zien ik een aardig te zwaar paard, is hij nog steeds zo vol, overgewicht kan de jeuk verergeren.
Een speknek is vet en in vet slaat een paard afvalstoffen op en mugjes steken ook het liefst in spek gedeeltes.

Ook zou het nog een soort van spierpijn kunnen zijn.

Met krachtvoer zou ik ook voorzichtig zijn.
Kwa zalf kan ik je 40 druppels pure teatree druppels op 100 gr vasaline adviseren.
Werkt erg goed bij mijn zomer eczemer.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:39

Wat het eerst in me opkomt:

ruwvoer, ruwvoer, ruwvoer, en dan evt voor wat extra pit spelt icm haver (of een granenmix)... wat je dan dmv een vitaminebrokje in balans brengt.
Mocht hij daar alsnog van gaan jeuken zou ik in plaats van de granen bietenpulp proberen. Daar worden veel paarden net zo actief van als haver. En dan ook hier weer icm een vitaminebrokje.

Dit is wat ik zou adviseren, om gewoon zo min mogelijk troep of ballast in zijn lijf te stoppen.
Kan ook nog zijn dat hij van het vitaminebrokje jeuk krijgt. Als dat zo is kom je denk ik al aan de ruwvoeranalyses zodat je kunt proberen zo veel mogelijk uit zijn hooi te halen icm een zoutsteen en evt. wat kruiden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:40

Misschien even kijken of je hooi nu niet te rijk is?
Verder doen mijn pony's ( sober ras, gaan ook schuren bij te rijk voer) het bij ons bijzonder goed op de muesli zonder van Subli.
Maar kijk ook eens naar je hooi. Als ik mijn pony's eerste snede geef, van een 'goede' wei, dan gaan ze ook swinters gewoon schuren.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 15:45

spatter geen recente foto's maar hij is nu niet meer zo zwaar.
Op de foto's is hij inderdaad dik nu gelukkig aanzienlijk minder.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:48

Punz, klopt zeker, sluit me daar ook bij aan. Ik ging voor het gemak even uit van sober droog hooi, oeps :o

Mijn pony met allergieën (oa ZE) maar die ook te stresserig/fel is doet het goed op de Dieetmix van Subli, waarbij ze in de winter ook wel een beetje Ponybrok kan verdragen (dat is in de zomer icm gras te veel)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:49

Duidelijk dat het een krachtvoer probleem is.
Want in de zomer heeft hij het nauwelijks zeg je.
Ga dan eens elimineren.
Geef je hem altijd iets van brok?
In brok zitten veel stoffen waar een paard niets aan heeft,
De meeste reageren veel op melasse.
Begin eens met een melasse vrije soort.
brokken zijn daarin erg moeilijk dus die zou ik hoe dan ook uit bannen

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:55

probeer eens een voer wat heel laag in suikers en eiwitten is.
en melasse dat is een stiekeme boosdoener.

je zou voer van mijten kunnen proberen. dat gaat hier best goed. ik geef wel een musli.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:57

Ik voer equifyt omdat daar geen melasse inzit. Bij mij schuren ze enkel in de zomer door het enorm hoog aantal beestjes die een echte plaag zijn hier (er loopt beek door weiland en meerdere vijvers in de buurt). In de winter geen geschuur gelukkig.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:03

http://www.skincalmin.com/40-natuurlijk ... -resultaat

Dit is voer wat een stalgenoot van mij heeft ontwikkeld speciaal voor eczeem paarden. Is meer een soort van vitamine brok geloof ik dan krachtvoer. Je zou de site eens door kunnen lezen. Zelf zit ik er niet zo in maar moest hier wel gelijk aan denken ;)

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:09

Staat hij met een deken? Ik heb nl een oudere pony (20j) die ik in de winter met een deken zet. Voor haar spieren hoor, wat zeer goed werkt. Nu heeft zij dit ook met periodes. Maar ik denk dat het meer te maken heeft met de warmte, ze heeft een redelijke pels. Als het goed koud is, schuurt ze niet meer. Da heeft ze al gekeurd op vlooien en dat heeft ze zeker niet. Ze schuurt dus ook onderaan haar nek en achter de oren. De typische zweetplekken. Ze krijgt gewoon droog hooi, afgewisseld met zeer droge voordroog hooi. Als krachtvoeder krijgt ze bietenpulp met mais en geplette gerst en een onderhoudsmengeling zonder haver. Maar dat krijgt ze al jaren en dat schuren is deze winter begonnen. Dus ik denk dat het niet aan het voeder ligt.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:10

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:11

Ik begrijp het niet helemaal. Als hij jeukt van krachtvoer, dan geef je hem toch geen krachtvoer meer? Lekker vol met hooi laten vreten dan?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:11

http://www.jepaardgezondenfit.nl leg haar jou verhaal eens voor en ze zal advies geven. Ze verkoopt ook vitaminen en mineralen korrel en zou jou paard genoeg hebben aan de balancer 200 gram.

Mijn paarden doen het er super op allemaal van mini tot groot. Mijn grote krijgt iets meer omdat hij dat nodig heeft de bodybuilder 1 kilo en nu balancer pro 500gram. Doe er wat lijnzaadvlokken bij 150gram. Hoef je niet veel te voeren en krijgt alles binnen.

Je hooi doet ook nog iets! Daar kan ook teveel in zitten;) Krijgt hij voordroog doe dat maar eens naar gewoon hooi terug.

Geen mijten, luis, wormen.

Geef ook eens een drainage kuur voor darmen en dan opbouwend iets voor darmen. Dit helpt om zijn voeding ook meer op de juiste manier af te breken. Als dat schoon is kan je opnieuw beginnen. Afvallen bij jou paard lijkt me ook niet verkeerd. Maar je wil wel verveling tegen gaan;) Dus hooi meer verdelen over de dag of in slowfeeder doen? En veel laten bewegen?

Het is het totaalplaatje waar je naar moet kijken. Niet een klein stukje als je paard jeuk heeft.