hoe weer opbouwen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

hoe weer opbouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 19:16

hoi bokkers,

enkelen onder jullie kenne mijn merrie mischien nog, vorige winter is ze heel erg hard afgevallen en kreeg ik allerlei verwijten naar mijn hoofd op bokt.. nadat dit uiteindelijk leek te zijn door de stalling en staleigenaar had ik haar verplaatst en maakte ik nadat ze weer mooi gezond was een nieuw topic. hier kreeg ik een heleboel leuke reacties :j

ondertussen is dat al van rond juni geleden. ik had haar verplaats naar een weide met 2 andere paarden waar ze weer rustig terug gezond kon worden. 27 december heb ik haar nu uiteindelijk terug verzet naar een stalling met piste en weidegang. ik kan elke ochtend en avond voor en na het werk naar haar toe en ze blijft mooi op gewicht. ik wel haar nu terug in het werk zetten en heb ze eerst 2 weken gelongeerd en nu al 2x met haar gereden maar na een klein jaartje stilstaan is ze ontzettend stijf geworden.

hoe zouden jullie het terug opbouwen zowel conditie als spieren en hoe ik haar best weer soepel krijg

klaas30

Re: hoe weer opbouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:23

Ik zou eerst aan de hand het paard een beetje rechtrichten
Kijk maar eens op internet daar vind je er een hele boel over :D :D

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:26

Ik vind dat je stijfheid het beste onder het zadel op kunt lossen. Veel volte rijden, slangevoltes , achtjes , overgangen.
En mss niet onbelangrijk: les nemen??
succes

nina_HORSE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:35

Kijk vooral naar wat ze kan, heeeeel lang instappen en uitstappen om de spieren lekker losjes te maken (<- dit is echt enorm belangrijk!!!), af en toe wat rek en strek oefeningen, ook lekker veel figuren. Je rijdt bijvoorbeeld maar een halfuurtje, veel stappen, wat draven en pas galop als je merkt dat ze dat aankan. Niet te vaak rijden, natuurlijk. Op de dagen dat je niet rijdt, longeer je zoals je haar de afgelopen weken ook hebt gelongeerd, of je stapt met haar. Probeer met het rijden steeds wat meer, maar ken je grenzen. Als je je hebt voorgenomen een galopje te oefenen, maar met de draf blijkt ze al moeite te hebben, doe je het gewoon niet. Misschien als de mogelijkheden er zijn in de loop van de tijd een keer een kort buitenritje in een vlotte stap met een heel kort drafje? Van de natuur gaan de meeste paarden genieten, en enthousiaster stappen, wat ook heel goed is voor de spieren. Stappen is echt een goede oefening.

nina_HORSE

Re: hoe weer opbouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:37

Houd ook een doel voor ogen, wat wil je uiteindelijk bereiken, in hoeverre moet je paard getraind zijn? Werk daar op een rustige manier naartoe.