Hopeloos door terugkerende hoefzweer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lauraenabe

Hopeloos door terugkerende hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 15:30

Dit zal zo ongeveer het 1000ste topic over hoefzweren zijn maar ik word licht hopeloos van de zweer bij mijn haflinger.

Op 12 december kwam mijn haflinger (nadat hij 1,5 licht kreupel was) stok kreupel zijn stalletje uit met een been die 3x zo dik was als normaal. Ik heb de DA erbij gehad en er bleek een hele diepe zweer te zitten. Hij is vervolgens 3/4 dagen in het verband gezet met zoutoplossing en toen kwam de zweer er gelukkig uit. De hoefsmid is toen nog even langs geweest maar alles zag er goed en schoon uit.

Nu stond mijn paard afgelopen vrijdag weer op 3 benen. Precies hetzelfde been was weer enorm gezwollen en warm. Om een tweede enorme rekening te voorkomen heb ik de smid laten komen. Deze heeft vertelde mij dat het weer precies dezelfde plek was en heeft hem weer mooi open gesneden. sinds vrijdag heb ik mijn paard meerdere malen per dag in de biotex gehad. Alles bleef schoon en gister leek hij al weer bijna zuiver te lopen.

Maar vandaag was die weer stok kreupel! Ik heb uiteindelijk met de achterkant van mijn vlechtnaald een pus prop eruit gehaald en daarna kwam en weer een stroom pus uit. Vervolgens heb ik hem weer in de biotex gezet en daarna een prop watten met betadine erin gedaan.

Maar wat is nou het beste om te doen? de een zegt open laten zodat het kan luchten, de ander zegt watten erin zodat het schoon blijft... ik weet het niet meer :?

tanjaatjuhh

Re: Hopeloos door terugkerende hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:34

Als hij goed is uitgesneden , verbinden met mesitran. Gaat bacteriegroei en schimmels tegen , gaat necrose tegen en bevorderd gezonde celgroei. Zorg dan wel dat alle pus er goed uit is. Ik weet niet of ze kan lopen. Mocht je ze kunnen lopen dan zou ik een stuk gaan wandelen over een droge straat ( mochten die nu te vinden zijn met alle regen vd laatste tijd ) zodat al het pus er uit kan lopen.

Het probleem is vaak dat er een beetje pus achter kan blijven wat weer lekker kan infecteren en broeien omdat het na een tijd weer gesloten is.

Ubz_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:30

Als je paard echt zo vaak last heeft van recidiverende (terugkerende) hoefzweren zou ik hem als ik jou was eens een keer laten testen op ppid.

Dit kun je laten doen door je dierenarts.

Tevens zou je die voet in kunnen pakken met animalintex. Zoek maar eens op. Dit blijft de rotzooi eruit trekken.

KellyLytsa

Re: Hopeloos door terugkerende hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:47

Heb je als eens gedacht aan een hoornzuil? Dat zou wellicht ook een reden kunnen zijn waardoor de hoefzweer terug blijft komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 02:50

KellyLytsa schreef:
Heb je als eens gedacht aan een hoornzuil? Dat zou wellicht ook een reden kunnen zijn waardoor de hoefzweer terug blijft komen.

Daar dacht ik dus ook aan.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 03:08

Vriendin van mij had ook een haflinger en die is in de kliniek goed behandeld. Hoef is toen goed opgesneden.

Sterkte.

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 16:29

Al vast bedankt voor jullie tips.

Sind gisteravond kan hij echt weer redelijk lopen. Ik stap hem nu twee maal daags nadat ik hem in de biotex heb gehad over over de schone bijna droge stenen.

Animalintex heb ik nog liggen. Dat zou ik er ook eventueel nog weer onder kunnen verbinden als de zweer er nog steeds niet goed uit is morgen of zo.

Het vervelende is ook dat zijn onderbeen zo vol vocht blijft en hij gevoelig is op koud water op zijn voet en been (na het weken spoel ik zijn been voorzichtig koud af). Het is nu inmiddels 4,5 dag na het openen van de zweer.

Hoornzuil ben ik verder helemaal biet bekent mee. Ik heb het geluk gehad om in 10 jaar tijd nooit problemen met voeten of benen te hebben. Maar daar ga ik eens wat over opzoeken.