In mei begon hij linksachter te manken en een dikke kogel te hebben, voornamelijk wanneer hij eens niet op de wei stond of niet veel beweging had. Na een tijdje stappen en rusten hebben we besloten rx-foto's te laten nemen. Deze foto's hebben niets uitgewezen en hij had ook nog helemaal geen artrose. We hebben toen drie weken aspirine gegeven en elke dag minstens 20 minuten stappen en 2x per dag afspuiten met een harde straal water. Geleidelijk aan (tegen midden juli) verbeterde het en konden we weer licht aan het werk.
In september begon de kreupelheid opnieuw (weer hetzelfde been en dezelfde symptomen). We hebben toen een andere dierenarts (ondertussen al de derde voor dit probleem) laten komen die een zeer goede naam heeft. Zij heeft hem volledig onderzocht, inclusief longeren ed.. Zij zei dat hij waarschijnlijk vroeger een blessure heeft opgelopen (zij dacht mijn paard vroeger gekend te hebben en vertelde me dat hij zeer zwaar werk deed). Deze blessure zou zich nu uiten in en soort stijfheid. Ze stelde voor om weer enkele weken te stappen en indien het niet beterde zouden we een echo nemen. Welja, na enkele weken beterde het en konden we weer aan het werk (eerst licht longeren en zo opbouwen).
In die periode heeft hij ook een zeer diepe wond op zijn spronggewricht gehad. We konden deze niet laten naaien omdat er te veel spanning zou opzitten. Deze wonde is ondertussen met heel veel verzorging genezen.
Nu sinds gisteren, enkele weken later en slechts enkele ritjes later, staat hij rechtsachter kreupel. Dit keer zit de zwelling en warmte voornamelijk gesitueerd rond het spronggewricht. Hij stond al wat sufjes op stal en ik haalde hem uit stal om rustig te kunnen werken. Ik merkte dat er iets niet oké was, dus ik controleerde alles. Daar vond ik dan het opgezette spronggewricht. Hij stapt niet heel erg kreupel, maar stapt toch duidelijker veel korter dan aan de andere kant. Draven gaat helemaal niet. Wanneer ik aan zijn spronggewricht kom, trekt hij ook zijn been in. Ik heb er dan mee gestapt en terug 20min afgespoten met water.
Zometeen ga ik weer kijken (mag er pas heen vanaf 14u), maar ik maak me deze keer wel grote zorgen. Het is toch enorm raar dat hij de laatste maanden alsmaar kreupel is, en nu opeens aan zijn ander been? Is er iemand die dit herkent? Of iemand die tips heeft?
Sowieso bel ik deze middag de dierenarts opnieuw. We gaan ook sowieso de echo laten nemen. Het zou gaan om een dierenarts die enkel echo's neemt over heel Europa en die samenwerkt met onze dierenarts. Indien deze pas volgende maand oid kan komen, denk ik erover om hem naar een kliniek te brengen.