castratie oudere hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

castratie oudere hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 11:51

Even rond vragen kan nooit kwaad.

Ik hoop dat die van mij nooit gecastreerd hoeft te worden.
Maar helaas heb je niet altijd alles in de hand en goed voorbereid zijn vind ik dan wel fijn.

Ik heb besloten mocht het zo ver komen dat hij gecastreerd moet worden. Gaat hij zoiezo naar de kliniek.

Maar dan? Welke methode is het veiligst? Waar hebben ze het minste last van? En wat zijn de kosten?

Nou heb ik me laten vertellen dat ze een hengst hetzelfde kunnen laten casteren als een klophengst. Via de lies twee kleine gaatjes. Dat lijkt me zelf de veiligste methode maar waarschijnlijk ook de duurste.

Wie kan mij er wat meer over vertellen?

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:13

Hoi, ik heb mijn hengst pas laten castreren bij West Brabant, hij was alleen wel een klophengst.
Hij is bijna 2 jaar, en was echt heel vervelend door zijn hormonen.

Ik heb hem op een donderdag ochtend gebracht(heb hem zelf een dag nuchter gehouden met af en toe een kleine beetje, om zijn speeksel te behouden voor zijn maag), hij is in de middag gecastreerd, en de volgende dag in de middag heb ik hem weer op komen halen.

Prijs viel mee, alles bij elkaar was 550.
Hij had een sneetje bij zijn lies, en ze konden er gelukkig nog net bij, anders was het een duurder grapje geweest.

Hij heb verder nergens geen last van gehad.
Ze adviseerde me om hem 5 dagen op stal te houden, maar omdat de rest naar buiten ga, word hij een beetje gek, dus heb hem op een kleine paddock gehouden die dagen van 3x3.
Daarna 5 dagen aan de hand stappen, maar heb hem na 4 dagen al weer bij de rest in de wei terug gedaan.

Hij heb nergens geen last van gehad eigenlijk, en is nu door het castreren een stuk rustiger(dit was hij ervoor niet, door de hormonen;alleen maar willen stoeien, een hele dag lang en net voor het castreren was hij in de hand ook niet leuk meer waardoor hij acuut gecastreerd werd).

Mijn andere hengst is gedaan door DAP Moerstraten want die kon gewoon in de wei gedaan worden, en daarvan was de prijs in totaal met medicijnen etc 250

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:09

Ik heb even door bokt gebladerd en dit is het meest recente topic geloof ik..

4 weken geleden in onze shethengst van 7 gecastreerd, volledig verdoofd op het weiland.
ab gekregen, gekoeld. liep 24/7 buiten etc.

wegens omstandigheden is hij 1 week geleden verhuist en heb ik mijn eigen da laten komen ter controle.

wond geneest dus helemaal niet goed :(

nu weer 7 dagen, 2x daags ab, elke dag schoonspoelen met water en daarna de wond reinigen..
hij heeft geen koorts, eet goed en lijkt goed in zijn vel te zitten

iemand hier ervaring mee?

silversomali

Re: castratie oudere hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:14

Hij is dus niet via de lies gecastreerd?

Gewoon je plan aanhouden, hopelijk geneest het snel

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:14

Indien het een oudere hengst is doen ze het alleen maar liggend op de kliniek ivm volgroeide ballen en deze zijn in de meeste gevallen te groot om staant te doen, als je dit wel doet heb je hele grote kans dat de darmen naar buiten komen en je je paard kan laten inslapen.
Zijn mensen die rustig zeggen dat je het staand in het land kan doen voor een prikkie maar dat weegt niet tegen de kosten op of eventueel moeten laten inslapen als de darmen eruit komen !!!, dan maar iets meer betalen op de kliniek voor een oudere hengst !!.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:22

Mijn mannetje is als 13 jarige op de kliniek via de lies gecastreerd. Altijd dekhengst geweest, wel altijd in een koppel gelopen. Hij heeft een nachtje gelogeerd en de volgende ochtend thuis gewoon het land weer in gegaan met zijn dames. Het was mooi vriezend weer toen, dus ideaal, geen ongedierte en geen blubber.
Ik was net geen 600 euro kwijt.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:19

BravoT schreef:
Indien het een oudere hengst is doen ze het alleen maar liggend op de kliniek ivm volgroeide ballen en deze zijn in de meeste gevallen te groot om staant te doen, als je dit wel doet heb je hele grote kans dat de darmen naar buiten komen en je je paard kan laten inslapen.
Zijn mensen die rustig zeggen dat je het staand in het land kan doen voor een prikkie maar dat weegt niet tegen de kosten op of eventueel moeten laten inslapen als de darmen eruit komen !!!, dan maar iets meer betalen op de kliniek voor een oudere hengst !!.

Hij is al gecastreerd, liggend, helemaal verdoofd in het weiland.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:20

silversomali schreef:
Hij is dus niet via de lies gecastreerd?

Gewoon je plan aanhouden, hopelijk geneest het snel

Uhm... oke, nu voel ik me heel erg blond....

ik moet de foto's nakijken...

edit: mijn eigen dierenarts die er woensdag bij is geweest heeft daar niets over gezegd

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:41

Hier een foto.

Afbeelding

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:47

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:54

hm, volgens de dierenarts die dit gedaan heeft was dit heel normaal ook al is hij 7.

kan er helaas weinig meer aan veranderen... kan alleen mijn best doen met goed koelen en schoonmaken + ab

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:17

Ik heb mijn bijna 11 jarige hengst op 26 maart laten castreren. Het moest op de kliniek want de zaadstrengen zijn bij oudere hengsten een stuk dikker en stugger zeiden ze.

Hij is dus onder volledige narcose van zijn mannelijkheid afgeholpen. Overigens niet via de lies.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:36

Ik heb onze "oudere hengst" in Utrecht laparoscopisch laten castreren. Wordt wel staand gedaan en gaan ze via de flanken naar binnen. Vaak geneest alles vrij snel en kun je ze redelijk snel weer aan het werk hebben. Maar er zit wel een maar aan deze methode. Hij wordt enkel op verzoek uitgevoerd omdat je 90% ruin garantie hebt. Er is dus een kans dat dit mislukt door aangroeiing van de bloedvaten. Deze manier heeft ons €600 gekost aan de operatie zelf en 5 dagen nazorg.

EvaRotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:55

Ziet er altijd heftig uit.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:58

EvaRotterdam schreef:
Ziet er altijd heftig uit.

het was vlot gebeurt, binnen 45 minuten liep hij weer rond, vanaf het moment dat ze wilde sederen, alleen waren ze daar al 15 min mee bezig denk ik want meneer liet zich niet sederen (amper 90 cm groot dat hij is :D )

ik plaats de foto zodat mensen mij misschien meer over de manier van castreren kunnen vertellen...

stom dat ik daar zelf minder mee bezig was op dat moment... ging er vanuit dat d.a. het wel weet

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:21

Even een andere vraag met betrekking tot beweging...

beweging is belangrijk voor de wond, dit gebeurt dus ook, wandelen en hij speelt in de paddock met een 5 jarige ruin.

alleen, zijn conditie is behoorlijk slecht omdat hij is zijn 7 jaar nooit iets heeft hoeven doen en dus wil ik beginnen met wat draven aan de longe, zeg elke dag 5 tot 10 minuten, afwisselend met stap.

hij heeft geen koorts, alleen dus nog Ab

wat denken jullie?