Luchtzuigen: een paar vragen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_Jacky

Luchtzuigen: een paar vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 21:50

Hoi Bokkers!

Ik weet dat er heel veel topics bestaan over luchtzuigen maar ik heb er nog een paar vragen over die betrekking hebben op mijn paard.

Situatieschets: Paard (merrie) is 8 jaar. Heeft altijd al lucht gezogen, ik heb haar nu ongeveer 2,5 jaar en ken haar niet anders dan dat ze lucht zuigt. Als er iets is waar ze zich aan vast kan bijten dan doet ze dat: ijzeren voerbak, bakrand, ijzeren bakken in paddocks waar het hooi in zit etc. Haar tanden slijten helaas wel hierdoor. Ze zuigt lucht als ze een appel, wortel of muesli krijgt maar ook als ze buiten in de paddock hooi aan het eten is of als ze in stal staat. Ze krijgt onbeperkt ruwvoer en staat 's nachts op stal en overdag in de paddock (winter) of wei (zomer).
De beste tijd van het jaar is als ze in de wei staat. Dan zuigt ze niet of nauwelijks.

Ik heb veel naar informatie gezocht maar hoor en lees zoveel verschillende verhalen en meningen dat ik me er min of meer bij heb neergelegd dat ze dit doet. Toch knaagt het aan mij want ik heb eigenlijk nooit dingen als maagcompositum, ander voer o.i.d. uitgeprobeerd.

Vragen:
1. Eigenlijk heel simpel: wat raden jullie mij aan? (Qua voer, middeltjes)
2. Praktische vraag. Hoe zorg ik dat haar tanden minder slijten? Kan ik bijvoorbeeld de ijzeren voerbak afdekken met zacht materiaal, en zo ja wat? Ik dacht zelf aan rubber, maar weet niet of dit giftig is voor een paard en ben bang dat ze er doorheen bijt.

Ik hoop dat jullie mij weer tot nieuwe inzichten kunnen brengen, want ik weet niet zo goed wat ik ermee aanmoet en of ik sowieso wat moet doen.

Bedankt alvast voor de antwoorden! :)

Voor de zekerheid: een luchtzuigband is geen optie voor mij.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:54

Hoe hou je haar? Staat ze in groep? Hoe veel binnen, hoe veel buiten, kan ze zelf kiezen, ondervindt ze ergens stress van

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 21:55

Ja, ze staat samen met een stuk of 6 merries. Ongeveer van 10 tot 4/5 buiten. Ze ondervind op dit moment misschien wel stress door haar veulen wat net van haar af is, maar dat is nu.

M_Jacky

Re: Luchtzuigen: een paar vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 21:59

Op dit moment staat ze wat meer binnen omdat ze mok heeft, maar dat is normaal gesproken natuurlijk ook niet zo.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 08:00

Eigenlijk denk ik dat het zo'n gewoonte is geworden die je moet accepteren.
Zorg voor veel, liefst onbeperkt ruwvoer.
Mijn merrie was een extreme luchtzuiger. Boven haar voerbak had ik een halstertouw geknoopt waar ze op beet. Dit zorgde voor minder tandslijtage.
De laatste jaren liep ze 24/7 buiten en beet wel op het houten hek. Ze kon altijd hooi of stro eten.

Als je echt wat wilt doen zou je na moeten kijken of ze een maagzweer heeft. Zo ja, kun je die behandelen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 08:45

Al deze antwoorden op je vraag vind je gewoon in het centrale topic hoor !!!
Maar goed:
*gewoon accepteren, je kunt er niks aan doen, niet belemmeren dan wordt de frustratie groter
*je kunt de randen bedekken met rubber maar uiteindelijk slijt alles...

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 08:54

Je zou het ook beter kunnen maken voor je paard, ik hield mijn paard op dezelfde manier, maar sinds ze de mogelijkheid heeft om 24/7 buiten te staan, zuigt ze eigenlijk geen lucht meer, in een halfjaar misschien nog 2 keer..

Misschien iets om te overwegen? :)

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 09:35

Dank voor jullie antwoorden!
In het centrale topic staan er juist zoveel verschillende antwoorden (voer dit, doe dat) en daarom vroeg ik het specifiek voor mijn paard.
Antwoorden zijn een beetje wat ik had gedacht, gewoon accepteren dat ze een luchtzuiger is. Ik ga zeker overwegen na te laten kijken of ze geen maagzweer heeft. Verder ga ik eens kijken naar geschikt rubber om de voerbak af te dekken. Misschien slijt het dan minder snel...

_sharonnn: Is zeker iets om te overwegen. Ik heb er ook al vaker naar gezocht helaas kan ik in mijn omgeving maar weinig geschikte plekken vinden.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:55

Is serieus het overwegen waard!
Waar een wil is, is een weg :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:52

_Sharonnn mijn Quarter stond 24/7 buiten en onbeperkt ruwvoer.
Wanneer hij wel binnen kwam staan als het ging regenen begon hij direct weer met luchtzuigen.
Is gecontroleerd op maagzweer maar was gewoon kerngwzond.
Luchtzuigen is ooit begonnen uit stress ( vorige eigenaar en in zware training wat hij niet aankon)
Dus het is uiteindelijk een nare gewoonte geworden wat nooit meer overgaat...
Helaas heeft ie geen voortandjes bijna meer....

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:50

Dus het vele buiten zijn, hielp m?
Dat is fijn :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:29

ja want hij kán niet luchtzuigen op een weiland zonder paaltjes of hout.... en wel genoeg gras....
Die van mij deed het allen op een vaste ondergrond.... in de lucht , "in het niks" zuigen deed hij niet.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:33

Herkenbaar! Ik vind het de ideale manier, als dit het beste is voor m'n paard, doe ik het zo, ze knapt er zienderogen van op

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:35

Je geeft zelf het antwoord al, op de wei doet hij dit niet/nauwelijks. Dat geldt voor veel paarden die luchtzuigen.
Op een postzegel (stal) staan groot gedeelte van de dag helpt mee om die gewoonte in stand te houden. Ze hebben niets te doen, geen ruimte, helaas lang niet allemaal toegang tot onbeperkt ruwvoer terwijl dit wel kan helpen.

Als het mijn paard was: meteen op zoek naar een 24/7 buiten met schuilstal pension, met onbeperkt hooi.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:58

PowerReiner schreef:
Je geeft zelf het antwoord al, op de wei doet hij dit niet/nauwelijks. Dat geldt voor veel paarden die luchtzuigen.
Op een postzegel (stal) staan groot gedeelte van de dag helpt mee om die gewoonte in stand te houden. Ze hebben niets te doen, geen ruimte, helaas lang niet allemaal toegang tot onbeperkt ruwvoer terwijl dit wel kan helpen.

Als het mijn paard was: meteen op zoek naar een 24/7 buiten met schuilstal pension, met onbeperkt hooi.

Dat maakt niet met elk paard uit hoor :)

Als ze het eenmaal uit gewoonte doen, als 'verslaving' kom je er eigenlijk niet meer vanaf.
Taz doet het ook, en staat toch echt 24/7 buiten met vriendjes, inloopstal en onbeperkt ruwvoer. Het word niet minder.
In de wei kan hij nog steeds bij het landhek en hij zuigt dus net zoveel lucht.

Je kan alles afgaan zetten met schriklint maar het beperken van deze verslaving levert alleen maar stress op bij je paard, ik zou het niet doen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:01

Ja, maar in dit geval zou het waarschijnlijk wel uitmaken, omdat er aangegeven wordt dat het op de wei aanzienlijk minder is :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:24

In mijn bericht staat dan ook: Dat geldt voor VEEL paarden die luchtzuigen, niet alle dus inderdaad.

Soms is de gewoonte/verslaving niet meer te doorbreken en helpt dit alles niet.
Vaak kun je het wel drastisch verminderen door deze dingen aan te passen. Sommige paarden komen er op die manier zelfs helemaal vanaf.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:31

je zou haar kunnen voeren alsof ze een maagzweer zou hebben.Geweekte pulp.Lucerne,zonnebloemolie.Bietenpulp helpt erg goed om maagzweren te voorkomen en te genezen(pectine en calcium)
Vaak gaat luchtzuigen en maagzweren samen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:34

PowerReiner schreef:
In mijn bericht staat dan ook: Dat geldt voor VEEL paarden die luchtzuigen, niet alle dus inderdaad.

Soms is de gewoonte/verslaving niet meer te doorbreken en helpt dit alles niet.
Vaak kun je het wel drastisch verminderen door deze dingen aan te passen. Sommige paarden komen er op die manier zelfs helemaal vanaf.

Dat heb ik inderdaad gelezen, maar ts vraagt info voor haar eigen paard ;)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:36

Sharonn ik reageerde op Toydoll. Had ik misschien ff moeten quoten :)

Mijn eerste bericht was dan ook puur gericht op TS en haar paard.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:40

PowerReiner schreef:
Sharonn ik reageerde op Toydoll. Had ik misschien ff moeten quoten :)

Mijn eerste bericht was dan ook puur gericht op TS en haar paard.

Sorry mijn fout.. Had even beter moeten kijken :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:13

_sharonnn schreef:
Ja, maar in dit geval zou het waarschijnlijk wel uitmaken, omdat er aangegeven wordt dat het op de wei aanzienlijk minder is :)

Omdat er op de wei geen objecten zijn waaraan het paard kan luchtzuigen.

Dan wordt het stress nivo alleen maar groter mee dus. Averechts.

Daarnaast zuigt dit paard van TS ook lucht in paddock met ruwvoer dus je kan eigenlijk al met zekerheid zeggen dat dag en nacht in dat zelfde paddock gooien echt geen verschil gaat maken ;)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:23

Bij die van mij maakt het wel degelijk uit, vandaar dat ik m'n ervaring wil delen :)

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 20:04

Bedankt weer voor de reacties. :D
Ik probeer de tips die er worden gegeven mee te nemen.
Had een tijd geleden een geweldig plekje voor mijn paard op het oog, wel 's nachts op stal maar overdag zomer en winter op een enorm weiland. Helaas was het wel de bedoeling dat je elke dag je paard zelf binnen komt zetten en dat kon ik niet garanderen door school en werk. Erg jammer want het was een mooie plek voor haar geweest.
Hoewel ik haar graag 24/7 buiten zou willen hebben heb ik wel een paar bezwaren, onder andere veiligheid. 's Nachts buiten is toch vaak onbewaakt en dat heb ik liever niet.
Ik ben altijd zo blij als het zomerseizoen weer aanbreekt, dan zie ik mijn paard altijd enorm opknappen.. :j

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:24

Op de momenten dat ze niet buiten staat zou je kunnen zorgen dat ze zich zo min mogelijk verveelt. Een liksteen helpt soms, of een hooinet (ik ben alleen geen voorstander van eten ophangen omdat het gezonder is om het in de natuurlijke graaspositie te eten). Bij sommige paarden zorgt stress er ook voor dat ze meer luchtzuigen, alleen is het lastig die factor weg te halen als je de oorzaak niet weet. :(