Ik weet dat er heel veel topics bestaan over luchtzuigen maar ik heb er nog een paar vragen over die betrekking hebben op mijn paard.
Situatieschets: Paard (merrie) is 8 jaar. Heeft altijd al lucht gezogen, ik heb haar nu ongeveer 2,5 jaar en ken haar niet anders dan dat ze lucht zuigt. Als er iets is waar ze zich aan vast kan bijten dan doet ze dat: ijzeren voerbak, bakrand, ijzeren bakken in paddocks waar het hooi in zit etc. Haar tanden slijten helaas wel hierdoor. Ze zuigt lucht als ze een appel, wortel of muesli krijgt maar ook als ze buiten in de paddock hooi aan het eten is of als ze in stal staat. Ze krijgt onbeperkt ruwvoer en staat 's nachts op stal en overdag in de paddock (winter) of wei (zomer).
De beste tijd van het jaar is als ze in de wei staat. Dan zuigt ze niet of nauwelijks.
Ik heb veel naar informatie gezocht maar hoor en lees zoveel verschillende verhalen en meningen dat ik me er min of meer bij heb neergelegd dat ze dit doet. Toch knaagt het aan mij want ik heb eigenlijk nooit dingen als maagcompositum, ander voer o.i.d. uitgeprobeerd.
Vragen:
1. Eigenlijk heel simpel: wat raden jullie mij aan? (Qua voer, middeltjes)
2. Praktische vraag. Hoe zorg ik dat haar tanden minder slijten? Kan ik bijvoorbeeld de ijzeren voerbak afdekken met zacht materiaal, en zo ja wat? Ik dacht zelf aan rubber, maar weet niet of dit giftig is voor een paard en ben bang dat ze er doorheen bijt.
Ik hoop dat jullie mij weer tot nieuwe inzichten kunnen brengen, want ik weet niet zo goed wat ik ermee aanmoet en of ik sowieso wat moet doen.
Bedankt alvast voor de antwoorden!
Voor de zekerheid: een luchtzuigband is geen optie voor mij.