[VOLG] jong (5), groot paard bouwt geen bespiering op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DromenLies

[VOLG] jong (5), groot paard bouwt geen bespiering op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 20:27

Hoi bokkers,

Ik heb sinds een half jaar een lieve grote merrie waar ik erg blij mee ben. Ze is nu 4,5. Toen ik haar kocht viel me al meteen op dat ze vrij arm bespierd was maar ik wijte dat aan haar leeftijd en haar stokmaat (1.73). Ik sta op een grote pensionstal en alle paarden staan er netjes bij, scharminkels staan er niet tussen... behalve die van mij dan. Zes maanden later is er nog weinig veranderd. Per dag krijgt ze 2 x behoorlijke berg voordroogkuil en 3 x per dag 3/4 bikt. Daarnaast krijgt ze van mij na het werk nu een flinke emmer gevuld met Seniores Priores slobber met een schepje muscle build en een berg luzerne er doorheen. Ik voer dit nu sinds 2,5 maand en ik zie nauwelijks verandering. Ik vermoed dus dat ze misschien wat onder de leden heeft, vandaar dat ik mijn topic ook bij medisch zet en niet bij voeding en ik hoop dat jullie me kunnen helpen bedenken wat het zou kunnen zijn. Ze is overigens niet ribbig maar vooral haar achterhand is echt heel dunnetjes. Ik rijd haar 3 a 4 keer per week en doen dan nog wat longeren erbij, meestal gewoon lang en laag longeren of gewoon even laten racen.

Ze is recent ontwormd met pramox en ik heb toen ik haar kocht ook de tandarts laten komen. Ook zit ze goed in haar vacht en ze gaapt niet. Tijdens het rijden wil ze nog wel eens knarsen. Mocht ik belangrijke info hebben weggelaten dat hoor ik het graag.

Groetjes en bedankt voor het meedenken

p.s. ik probeer foto's te uploaden maar ik zie ze niet in mijn bericht.
Laatst bijgewerkt door Gini op 11-09-15 16:07, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Tag in de titel toegevoegd

Bullebeest

Re: 4-jarig groot paard bouwt geen bespiering op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:31

Misschien even een foto van je merrie plaatsen. Hebben we een beter idee. Als ik het zo hoor is het meer om spieren op te bouwen. Veel overgangen, schakelen en cavaletti werk.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:38

Toch meer hooi voeren. Mijn scharminkel knapt heel erg op van veel hooi. Hij heeft inmiddels zelfs een buikje. En misschien toch te veel aan het werk op een jonge leeftijd. Weet niet wanneer ze zadelmak is gemaakt? Mijn ventje van 1.73 is ruim 3 1/2 en doet nog niks. Ook op 4 1/2 jarige leeftijd gaat nog veel energie naar het groeien. Misschien toch een tijdje minder doen tot ze is bijgetrokken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:40

Paard even laten nakijken door een goede fysio. Mijn grote jonge paard leverde ook bespiering in ipv dat hij opbouwde toen hij aan het werk ging. Bleken wat wervels niet helemaal goed te zitten waardoor de spieren niet de juiste signalen doorkregen en zich niet op konden bouwen. Daar kan je niet tegen voeren.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 20:40

Foto ga ik nog plaatsen. Ik heb al een aantal paarden getraind die magertjes waren en die knapte binnen 1,5 maand zichtbaar op en waren met 3 maanden helemaal netjes bespierd. Mijn trainingsmethode lijkt me daarom niet het probleem. Bovendien is ze getraind door een zeer kundige professionele amazone voordat ik haar kocht.

Osteo is in december geweest en fysio 2 weken geleden.

Ze is nu een jaar zadelmak overigens.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:43

Het gaat ook niet om de methode of ruiter maar de intensiteit.

Is het geen optie om meer hooi te voeren? Merk je snel genoeg of ze bijtrekt.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 20:44

Ik ga morgen proberen om aan compact gras te komen en zo'n voerbak zodat ze onbeperkt ruwvoer kan eten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:47

Is ze niet gewoon nog veel gegroeid? Veel van die grote jongens (of dames in dit geval) steken zoveel energie in groeien dat je ze gewoon niet beter in hun vlees krijgt.

Ik zou inderdaad onbeperkt ruwvoer geven en verder nog even geduld hebben.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 20:55

Hier 2 foto's, vorige week gemaakt na het rijden:

Afbeelding

Afbeelding

xLydiaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:56

Is hij mager of arm bespierd want als ze mager zijn wil merrie brok of maïs wel helpen..
En als hij arm bespierd is veel overgangen rijden en vaak slangevoltes en laag en rond rijden en zorgen dat hij van de hand af is zodat hij zijn eigen lichaam gaat dragen..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:57

Ben benieuwd! Hopelijk doet het wat :)

Osteo zegt niks over het zadel? Vindt haar zo arm bespierd na de schouder.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 20:58

Arm bespierd, niet ribbig. Ik denk niet dat het aan de training ligt. Zadel wat ik had gekocht leek goed te liggen maar na 3 maanden bleek dit toch niet zo te zijn. Ben nu aan het orienteren op iets anders. Ninon komt vrijdag kijken, passen en meten. Heb nu wel een leenzadel wat redelijk ligt.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:01

Voor spieren wil een happy athlete massage ook wel helpen! Zit alles weer lekker los en makkelijker op te bouwen.
Voer krijgt ze zo te lezen genoeg

De grootte hoeft het niet te zijn, die van mij is hetzelfde formaat en is was flink gespierder (ondanks kort onder het zadel op die leeftijd)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 21:03

Mijn fysio was happy athlete geschoold :). Ben er erg over te spreken.

xLydiaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:04

DromenLies schreef:
Arm bespierd, niet ribbig. Ik denk niet dat het aan de training ligt.

Ik zie inderdaad de foto's nu ! Maar als zij van achter wat gaat zitten dan worden haar kont spieren wat meer geactiveerd en word ze dus ook gespierder , ik kan natuurlijk niet oordelen over de training maar uit ervaring werkt het bij mij om veel slangevoltes te rijden en zorgen dat ze laag en rond blijven zodat ze zichzelf gaan dragen .. Sommige paarden lopen ook alleen maar op de hand en dan word het natuurlijk heel lastig ..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:04

ik zou eerst beginnen met een bloedonderzoek waarin ik ook vit E en selenium mee zou nemen. Je hebt ontwormt met pramox, wat goed is, maar mocht ze een ernstige infectie hebben komt dit ook uit het onderzoek. 2x per dag kuil (zou liever hooi voeren) vind ik ook eigenlijk weinig. Komt ze op de wei ?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:05

Onbeperkt hooi is vaak niet mogelijk.
Ik heb een dit jaar 5 wordende ruin van 1.77 groot.
Nu een paar dagen op stal, noojt wat mee gedaan.
6 x daags hooi voeren, goede porties, en je ziet nu al het verschil met donderdag.

Hooi doet heel veel met een paard.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 21:07

In de randstand is weidegang in de winter niet haalbaar als je ook een binnenbak wilt. Ze gaat wel elke dag de paddock op.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:21

Hoe is het paard op stal? Is het rustig, of loopt het zich druk te maken? En als het wel rustig is, is het een binnen-vetter? Sommige paarden gebruiken enorm veel energie met het zich druk maken om van alles, of om bijvoorbeeld een buurpaard waar ze niet meer klikken. In dat geval zou een andere stal (kan op dezelfde pensionstal zijn) misschien helpen om meer rust te krijgen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 23:31

Paard is heel rustig op stal en staat in een hoek. Met de buurvrouw is er goed contact geloof ik. Ze doen nooit lelijk naar elkaar. Verder met rijden is het wel een beetje een binnenvetter.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:47

Hoi even een hoop vragen hoor dit om een duidelijker beeld te kunnen stellen

Hoeveel voer krijgt die nu en wat ?
Hoe vaak train je in de week en hoe lang ?
Ben je in de les bv al bezig met overgangen tempo wisselingen ?

Zou ook zeker bloed laten prikken en evt mest onderzoek laten doen op zand en wormen

Je kunt voor meer bespiering Myoplast bijvoeren werkt fantastisch 2 potten lang 2 schepjes per dag En dan de laatste pot het laatste restje afbouwen met 1 schepje per dag

Merriebrok of mais kun je ook bij voeren dit zet goed aan

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 06:01

Kon bericht niet meer aanpassen zie dat je het van het voer al in je OP hebt staan (weer te snel gelezen)Zou toch eens merrie brok en mais proberen Daar zal ze wel voller van worden

Heb zelf ook de muscle build gebruikt maar vond het weinig doen de myoplast is veel beter Wel even goed zoeken op internet Want ze zijn bij sommige site s 20 e goedkoper per pot

Verder doormiddel van overgangen tempo wisselingen voltes open sluiten slangevoltes De achterhand sterker gaan maken Beter 20 min intensief rijden dan een uur lantefanteren De myoplast werkt alleen als je ook in die periode net even wat meer door traint En dan na een mnd doe je weer eens een weekje/paar dagen rustig aan En geef je maar 1 schepje per dag En dan weer wat harder trainen Spieren worden sterker door hele kleine scheurtjes Die gaan genezen en dus weer sterker worden Waardoor je meer spiermassa krijgt
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 19-01-15 06:19, in het totaal 2 keer bewerkt

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 06:11

Staat ie altijd buiten?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 06:14

Heb je het gebit al laten nakijken?

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 06:36

Verkijk je niet op hoeveel energie zo'n jong paard in de groei en in training nodig heeft. Bovendien bevat veel voer weinig eiwit omdat het gros van de paarden te dik wordt.
Maar paarden die spieren op moeten bouwen, hebben juist eiwitten nodig. De mijne had dat ook, viel ook altijd terug in de winter, zonder gras. Nu krijgt hij als 14 jarige, podo grow van pavo voor jaarlingen (met extra eiwit) en hij ziet er super uit, prachtig in de spieren, zonder vet te zijn. Niet duurder dan gewone brok en toch mooi resultaat. Misschien het proberen waard?