Welke supplement voor goede hoefgroei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny21

Welke supplement voor goede hoefgroei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 18:38

Mijn paard zijn hoeven zijn van zeer slechte kwaliteit en groeien vrijwel niet meer (zie mijn ander topic).
Nu wil ik toch proberen om iets te gaan bijvoeren of op zijn hoeven smeren waardoor dit misschien beter wordt/sneller gaat.

Wie kan mij helpen aan goede merken? Ik zie door de bomen het bos niet meer!!!

Marjo89

Re: Welke supplement voor goede hoefgroei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:39

Biotine, sterke en gezonde hoeven, kijk naar de dosis biotine in het supplement, deze liggen vaak vrij laag.
Ik haal het uit duitsland, dus kan je niet helpen met welke in NL het beste is.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:43

Lukraak een supplement geven is niet handig. Heel theoretisch zou je kunnen zeggen dat de hoeven slecht groeien dat er een tekort is aan biotine. Maar is het ook echt zo?

Een teveel aan biotine is een zware belasting voor het lijf, vooral als het dier het in eerste instantie al voldoende binnenkreeg.
Ook adviseer ik je er zeker niet lang mee door te gaan.

Nu ken ik je andere topic niet, zonder link ga ik die zeker niet opzoeken. Maar vraag mij wel af wat er uit bloedonderzoek kwam. Was er wel een sprake van een tekort?

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:10

Ik heb (nog) geen bloedonderzoek laten doen. Ik heb hem nu al 11 jaar en zijn hoeven zijn altijd slecht qua groei geweest. Ze groeien niet waardoor de nieuwe ijzers ongeveer in dezelfde gaten terug geslagen worden. Zonder ijzers is hierdoor niet mogelijk.
Daarnaast heeft hij continu hoefzweren en een hele dunne zool. Deze dunne zool is eenvoudig met een vinger in te duwen!

Waarschijnlijk volgt er wel snel een een rontgenfoto om ook de binnenkant eens te bekijken.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:11

ik heb hele goede resultaten behaald met Equistro Kerabol. Kost wel wat meer dan biotine, maar je doet er ruim 3 maanden mee.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:16

Jenny21 schreef:
Ik heb (nog) geen bloedonderzoek laten doen. Ik heb hem nu al 11 jaar en zijn hoeven zijn altijd slecht qua groei geweest. Ze groeien niet waardoor de nieuwe ijzers ongeveer in dezelfde gaten terug geslagen worden. Zonder ijzers is hierdoor niet mogelijk.
Daarnaast heeft hij continu hoefzweren en een hele dunne zool. Deze dunne zool is eenvoudig met een vinger in te duwen!

Waarschijnlijk volgt er wel snel een een rontgenfoto om ook de binnenkant eens te bekijken.

als je er toch bent, doe dan ook ff een bloedonderzoek. Dat zijn de kosten niet meer.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:22

Knert schreef:
Lukraak een supplement geven is niet handig. Heel theoretisch zou je kunnen zeggen dat de hoeven slecht groeien dat er een tekort is aan biotine. Maar is het ook echt zo?

Een teveel aan biotine is een zware belasting voor het lijf, vooral als het dier het in eerste instantie al voldoende binnenkreeg.
Ook adviseer ik je er zeker niet lang mee door te gaan.

Nu ken ik je andere topic niet, zonder link ga ik die zeker niet opzoeken. Maar vraag mij wel af wat er uit bloedonderzoek kwam. Was er wel een sprake van een tekort?

Precies dat, het heeft totaal geen zin/ nut, kost alleen maar geld die biotine poeders.
Ook ik zou het niet gaan doen.

Slechte groei heeft meestal een andere oorzaak dan gebrek aan biotine.

Ik lees dat je paard het altijd al heeft gehad en dat je het dier al 11 jaar in je bezit hebt.
Dan kan het met de jaren erger zijn geworden om de een of andere redenen.

Of gewoon pech.

Mensen hebben toch ook mooie dikke haren en de andere weer dunne haartjes en of sterke nagels en weer dunne slappe nagels en zo is het ook met de paarden en er helpt gewoon niets tegen. Dan is het gewoon genetisch bepaald, dat is ook bij de paarden mogelijk.

Voor jullie hoop ik dat er wat uit de onderzoeken van de dierenarts komt, waar het dan wel aan ligt.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 18-01-15 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:22

Ik zal van de week eens contact opnemen hoe en wat. Heb jij suggesties waar ik op moet laten testen?

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:24

Ragdollcat; zoals? Hij liep 24 uur buiten en kreeg continu hooi.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:40

Jenny21 schreef:
Ragdollcat; zoals? Hij liep 24 uur buiten en kreeg continu hooi.

Via hooi en weiland en het 24/7 buiten zijn krijgt ie al voldoende biotine binnen, als het goed is.