Help! Paard uitgebroken op rijke weide, koliek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

Help! Paard uitgebroken op rijke weide, koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 16:44

Mijn pony staat sinds 2 weken niet meer op het rijke en volle weiland ivm de enorme natheid van het land.
Heeft dus alleen de hele dag op paddock en stuk land waar niet veel gras staat en gras dat niet rijk is gestaan.

Nu stond hij dus vandaag met een andere merrie op de paddock en ik denk dat het niet helemaal klikt want ze zijn allebei dwars door het draad gegaan. Achter de paddock is de grote weide waar al sinds de zomer geen paard meer op geweest is en dus heel rijk is en vol staat met gras. Hier heeft hij een uur op gestaan en dus veel gras kunnen eten. En toen kwamen wij er pas achter.

Nu staat hij op stal en eet zijn kuil niet meer en is erg chaggerijnig als ik de stal in kom, muesli eet hij wel.
Zou hij buikpijn/ lichte vorm van koliek kunnen hebben? Normaal begint hij direct aan zijn kuil.

idefix4

Re: Paard uitgebroken op rijke weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:47

Mijn paarden zijn ook heel chaggo als ze niet de wei op kunnen. Mijn WPN staat dan de hele dag met bol richting gras. Je paard kan te veel gegeten hebben of zich bezeerd hebben met uitbreken. Gewoon een beetje in de gaten houden? Hoe lang zijn ze al van de wei af?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:50

goed in de gaten houden. Bied later opnieuw hooi aan. Naa drie kwartier zal de maag wel weer leeg zijn. Dus zo'n paard moet toch na een uurtje al wel weer trek hebben.

Peil regelmatig, mocht hij na een uur nog niet gegeten hebben. Even aan de wandel. En daarna opnieuw aanbieden. Eet hij nog niet na een uur? Dan voor de zekerheid DA bellen vragen wat ie ervan vindt. Maar als paard er vrolijk bij staat, niet meteen panieken.

Er kan nu wel veel suiker in het gras zitten.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 18-01-15 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 16:50

Hij is nu een uurtje van het weiland af, hij leek gelukkig niet kreupel te lopen. Maar heb hem maar direct op stal gezet omdat het zo erg regende zodat hij weer warm kon worden..
Ik denk niet dat hij daarom zo doet, want dat heeft hij normaal eigenlijk ook niet.
Ik hoop echt dat het niets ernstigs is!

Anomien

Re: Help! Paard uitgebroken op rijke weide, koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:51

nou.. haal het kuil er maar eens uit. Bied het straks maar aan. Kun je meteen zien of hij meteen eet.
Tot die tijd, gewoon even rustig blijven. Uur valt opzich wel mee hoor. Als het een dag was geweest.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:53

Geen stress en blijven ademen :D Voor nu even geen muesli of kuil geven. Vanavond wat droog hooi en vermoedelijk is er helemaal niks aan de hand...een uurtje is geen eeuwigheid en hij heeft 2 weken geleden ook nog gras gegeten...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:54

Mij is dit ook wel eens overkomen.
Ik denk dat hij zijn buik enorm vol heeft en misschien wat last.
Ik zou hem juist wat beweging geven, omdat hij misschien opgelucht is als hij een paar keer gepoept heeft.
Ik weet uit ervaring dat toen ik wat ging wandelen en wat heel rustig longeren bij mijn pony alles los kwam en na een paar keer poepen was ze niet sjaggie en opgeblazen meer.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:55

Heeft je paard nog gepoept in dat uur? Als er mest ligt, zijn er geen verstoppingen. Dat is je beste uitgangspunt. En tja, van te veel eten kunnen ze wel last hebben, maar dat kan ook vanzelf over gaan. Ik zou het ook een beetje in de gaten blijven houden en nog geen actie ondernemen.

Onze andalusier kan af en toe ook zo staan puffen als ie zich overeten heeft. Dan moet hij gewoon even uitbuiken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:58

Op zich overeten ze niet in een uur op gras. Wei staat misschien wel vol maar de meeste voeding is er nu toch allang uit. Ik zou even de kuil eruit halen en gaan stappen. Misschien hebben ze voor de uitbraak wel erg lopen rennen en doet zijn lijf nu wat zeer.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 16:59

Dankjewel, ben een uur bij hem gebleven maar maak me nu al druk :(
Ga nu een mensen bellen die op stal zijn om te kijken of hij aan zijn hooi begint. Mocht dat over een tijdje nog niet zo zijn ga ik weer naar hem toe om te wandelen!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:03

Joh, je paard heeft zich helemaal vol gegeten op 't verse grasland! Niet zo gek dat hij nog niet eet hoor. Haal al zn eten uit stal en geef hem vanavond zijn kuil. Hou hem wel in de gaten natuurlijk, maar niet teveel paniek al hoor! :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:06

Vraag die mensen op stal liever om zijn hooi weg te halen...hij heeft voor nu even genoeg binnen, maagje zit vol genoeg :P . Het duurt trouwens ook nog wel een tijdje eer dat gras in de darmen zit, dus je niet te druk maken en gewoon even niks te eten geven tot vanavond....

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:14

En anders ga nu lekker wandelen.
Beweging is goed voor de darmen.
maak even een goede wandeling als dat nog ergens kan bij jullie stal nu het donker wordt.

En daarna kijken of hij alweer hooi wilt.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 17:33

Contact gehad met stalgenootje, niet gegeten en niet gemest. Laat het kuil maar in de ruif zitten, mocht hij zin hebben dat hij wat kan eten. Ga na het avondeten heen om te kijken of hij heeft gemest, zo niet ga ik een kwartiertje met hem in de bak stappen. (Kunnen niet naar buiten) Hopelijk heeft hij gemest!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:36

Het is al een aantal x gezegd Maar ik zou toch ook voor de zekerheid nog even gaan wandelen vnv half uurtje is voldoende Dan maar in de regen Maar het is belangrijk dat zijn stoelgang in beweging blijft
Dan kun je gelijk kijken of er nog warme mest in de stal ligt

Houd je pony komende tijd nog in de gaten of die niet raar gaat lopen ivm hoefbevangenheid Ga hier niet van uit Maar je pony zou er maar net gevoelig voor zijn

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 17:41

dresjoepie schreef:
Het is al een aantal x gezegd Maar ik zou toch ook voor de zekerheid nog even gaan wandelen vnv half uurtje is voldoende Dan maar in de regen Maar het is belangrijk dat zijn stoelgang in beweging blijft
Dan kun je gelijk kijken of er nog warme mest in de stal ligt

Houd je pony komende tijd nog in de gaten of die niet raar gaat lopen ivm hoefbevangenheid Ga hier niet van uit Maar je pony zou er maar net gevoelig voor zijn

Heb de stal anderhalf uur geleden uitgemest juist daarvoor, zodat ik het direct zie als hij heeft gemest!
Zoals ik net zei ga ik na het eten heen om te wandelen met hem :j mag je hem loslaten om ook te laten rollen of is dat juist niet goed?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:44

Liever niet laten rollen zou die daadwerkelijk koliek hebben Is er kans dat je hem ook niet meer omhoog krijgt En hierdoor zijn darmen in de knoop kunnen komen Stevig doorwandelen is het beste

Denk dat we tegelijk gereageerd hadden

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 20:36

Ben terug van stal, hij at weer en heeft gemest! Paniek om niets, maar toch een fijn gevoel even langs te zijn geweest :j dankjewel voor de tips allemaal, heb toch nog even met hem gewandeld!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:52

Prima toch, valt allemaal dus dik mee. Als ze er niet gevoelig voor zijn, is hun maag niet snel overstuur. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:55

idefix4 schreef:
Heeft je paard nog gepoept in dat uur? Als er mest ligt, zijn er geen verstoppingen. Dat is je beste uitgangspunt. En tja, van te veel eten kunnen ze wel last hebben, maar dat kan ook vanzelf over gaan. Ik zou het ook een beetje in de gaten blijven houden en nog geen actie ondernemen.

Onze andalusier kan af en toe ook zo staan puffen als ie zich overeten heeft. Dan moet hij gewoon even uitbuiken.

Mijn pony heeft een keer koliek gehad terwijl hij toch bleef mesten. Je zag overduidelijk dat het niet lekker zat bij hem, stond telkens te rekken en te strekken, dan weer liggen dan weer staan... Ondanks het mesten toch gewoon de DA gebeld (uiteraard) en het bleek dus inderdaad koliek te zijn. Niet om de TS bang te maken hoor, meestal is koliek vrij duidelijk zichtbaar. Onrustig gedrag, soms ook zweten.