kreupel door hoefbeen ...het einde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boghy

kreupel door hoefbeen ...het einde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:56

graag even een vraagje en jullie reacties,
als een paard een gekanteld hoefbeen heeft door een hoefbevangenheid en het hoefbeen door de zool heen komt maar niet heel erg is er dan nog hoop op herstel,of zijn er nog mogelijkheden voor herstel of een verdraagzaam leven,
of betekend dit altijd het einde voor het paard.

Anoniem

Re: kreupel door hoefbeen ...het einde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:57

Dat is een vraag voor je veearts, maar klinkt als ondraaglijk lijden

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:46

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:33

Ik heb een merrie met een lichte kanteling en een lichte sinker en die is nu na 5jr weer redelijk als nieuw, iig zie je er niks meer aan.
Ik denk dat het een ander verhaal word als het een ernstige kanteling is of hij zelfs door de zool heen komt. Ik kan me er ook niet veel bij voorstellen bij een hoefbeen die door de zool komt maar "niet heel ernstig" eigenlijk..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:44

Als je snel met een goede behandeling start hoeft Hoefbevangenheid niet het einde te betekenen.
Maar als het hoefbeen door de zool komt is het echt wel heel ernstig en moet goed overleggen met je dierenarts wat er nog mogelijk is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:09

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:12

Als bij mijn paard het hoefbeen door de zool heen zou komen, zou ik er direct een eind aan maken. Hoe sneu ook.

boghy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 16:36

bedankt sim,voor de info en jullie reacties ook

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:40

Voor ons paard betekende dit 16jr geleden direct het einde. Nu kunnen ze meer, maar dan moet je wel de juiste weg bewandelen en er echt veel voor over hebben om dit zo paard vriendelijk als kan te doen.

Een hele goede veearts met hoefsmid zoeken, die echt goed samen werken en overleggen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:50

Wat is er al gedaan en hoe lang is hij al bevangen?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:43

Overleg met je Da en hoefsmid Of er met behandeling kans is op volledig herstel Een gekanteld hoefbeen door de zool heen kunnen wij hier niet beoordelen Maar klinkt mij zeer ernstig Zou dan ook eerlijk antwoord vragen aan DA En daarvanuit je beslissing te nemen 5 jr dokteren zou voor mij persoonlijk ook te lang zijn

EliseXGarlic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:48

Ga naar een dierenpraktijk!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:23

Wacht even... overkomt dit jouw paard momenteel of is het gewoon een 'voor het geval dat' vraag?

Ubz_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:33

Dit is een ethisch vraagstuk.

De paardnatuurlijk mensen zullen zeggen dat het eigenlijk altijd wel te maken is. Met voldoende tijd (6 mnd, 1 jaar?), geen ijzers, geen krachtvoer, 24/7 beweging buiten (dus niet op stal) etc etc. Hun standpunt is dat zolang het paard zelf nog eet heeft het paard het zelf nog niet opgegeven, dus door gaan.
Ondanks de pijn en als gevolg daarvan weer de doorligwonden omdat het paard het liefst niet meer te lang wil staan en dus veel zal liggen.

Van de andere kant zijn er ook een heleboel mensen (waaronder ikzelf) die zich afvragen of je je paard die langdurige pijn wel aan moet doen.
In de echte natuur zou een hoefbevangen paard (met of zonder geperforeerde zool) ten prooi vallen aan roofdieren en het dus niet overleven.
Het is natuurlijk afhankelijk van de ernst/graad van hoefbevangenheid.
Ik zou altijd goed luisteren naar het advies van de behandelend dierenarts en evt een tweede dierenarts raadplegen wat die ervan zegt.

Je moet je in ieder geval niet laten leiden door je eigen emotie (egoïsme) dat je geen afscheid kunt nemen, maar kiezen waar je paard het beste mee af is.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:49

Gekanteld hoefbeen is voor mij het einde. Ik ben erg begaan met mijn paarden en ze mogen gerust een jaar revalideren als dat nodig blijkt, maar een gekanteld hoefbeen...de pijn en het zware en meestal nooit volledige herstel om nog maar te zwijgen van het beleid dat je hierna moet gaan hanteren. Steeds op grasarme wei zetten zou mij toch zwaar vallen als al de paarden op het groene lopen en de andere appart moet staan met een hooiruif. Tenzij je meerdere sobere rassen hebt die hetzelfde voerbeleid nodig hebben.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:02

Nou Betadine.... een gekanteld hoefbeen in meer of mindere mate is zeker niet het einde voor een paard! Dat is erg kort door de bocht en wanneer iederewen zo dacht dan zouden de meeste HB paarden hier allang dood zijn....Mijn paard loopt al 15 jaar met een kanteling en functioneert prima.
Ze kunnen met een kanteling dus prima functioneren

Een goede sincker is wat anders dan wordt het lastiger. Maar ook dat is te doen.

Persoonlijk zou ik wannneer de punt van het hoefbeen door de zool heen komt wel ermee ophouden maar
dat is aan ieder perssonlijk.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:08

ElCamino schreef:
Nou Betadine.... een gekanteld hoefbeen in meer of mindere mate is zeker niet het einde voor een paard! Dat is erg kort door de bocht en wanneer iederewen zo dacht dan zouden de meeste HB paarden hier allang dood zijn....Mijn paard loopt al 15 jaar met een kanteling en functioneert prima.
Ze kunnen met een kanteling dus prima functioneren

Een goede sincker is wat anders dan wordt het lastiger. Maar ook dat is te doen.

Persoonlijk zou ik wannneer de punt van het hoefbeen door de zool heen komt wel ermee ophouden maar
dat is aan ieder perssonlijk.

Volgens mij is dat laatste het geval in dit topic

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:34

Wil nog toevoegen dat ze destijds wel iets wilde doen aan ons paard, maar het herstel een hele lange lijdensweg zou zijn en we 0,0 garanties kregen. Een gezond paard van 8 met veel temperament zo lang rustig houden en op stal kun je hem niet uitleggen. Maar dat was toen, 16jr geleden bij een verzakt hoefbeen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:56

Ubz_paard schreef:
Dit is een ethisch vraagstuk.

De paardnatuurlijk mensen zullen zeggen dat het eigenlijk altijd wel te maken is. Met voldoende tijd (6 mnd, 1 jaar?), geen ijzers, geen krachtvoer, 24/7 beweging buiten (dus niet op stal) etc etc. Hun standpunt is dat zolang het paard zelf nog eet heeft het paard het zelf nog niet opgegeven, dus door gaan.
Ondanks de pijn en als gevolg daarvan weer de doorligwonden omdat het paard het liefst niet meer te lang wil staan en dus veel zal liggen.

Van de andere kant zijn er ook een heleboel mensen (waaronder ikzelf) die zich afvragen of je je paard die langdurige pijn wel aan moet doen.
In de echte natuur zou een hoefbevangen paard (met of zonder geperforeerde zool) ten prooi vallen aan roofdieren en het dus niet overleven.
Het is natuurlijk afhankelijk van de ernst/graad van hoefbevangenheid.
Ik zou altijd goed luisteren naar het advies van de behandelend dierenarts en evt een tweede dierenarts raadplegen wat die ervan zegt.

Je moet je in ieder geval niet laten leiden door je eigen emotie (egoïsme) dat je geen afscheid kunt nemen, maar kiezen waar je paard het beste mee af is.

Wel ontzettend jammer dat je de PN mensen direct neerzet als dierenbeulen die het paard gewoon laten lijden. Alsof dat bij de andere paardenhouders niet gebeurd. Beetje erg zwart wit jou visie.

Ik ben best een voorstander van PN en NB maar als mijn paard zo zwaar bevangen zou zijn dat het hoefbeen door de zool komt is het toch echt einde oefening.
Er zijn 'positieve' verhalen op internet van zool breuk genezingen maar ik zie het als een enorme lijdensweg die gewoon niet eerlijk is tegen over het paard.

Er zijn gewoon grenzen of je nou PN bent of niet.

Ubz_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:21

Cowgirl schreef:
Wel ontzettend jammer dat je de PN mensen direct neerzet als dierenbeulen die het paard gewoon laten lijden. Alsof dat bij de andere paardenhouders niet gebeurd. Beetje erg zwart wit jou visie.

Ik ben best een voorstander van PN en NB maar als mijn paard zo zwaar bevangen zou zijn dat het hoefbeen door de zool komt is het toch echt einde oefening.
Er zijn 'positieve' verhalen op internet van zool breuk genezingen maar ik zie het als een enorme lijdensweg die gewoon niet eerlijk is tegen over het paard.

Het schoolvoorbeeld van mijn zwart/wit denken heeft afgelopen week nog uitgebreid op de paardnatuurlijk Facebook pagina gestaan.

Paard 2 mnd op praktijk gestaan, max hoeveelheid morfine, paard heeft doorligwonden en zweet van de pijn.
Dierenartsen hebben aangegeven dat ze het niet meer paardwaardig vonden om door te gaan en hebben euthanasie geadviseerd.
Eigenaar zet dit verhaal in die groep op fb.

Daar vliegen de diehard pn'ers erop.
Alles wat de dierenartsen gedaan hebben is slecht. Paard moet daar weg en dan gaan ze hem er wel weer bovenop proberen te krijgen.

Ze hebben het paard dus op die kliniek weggehaald, gips verwijderd, zool blijkt geperforeerd. Maar ze gaan door met behandelen, want hij is echt nog te redden volgens hen.

En tja, misschien helpen ze het paard erboven op naar verloop van tijd.
Maar verdient ie de pijn die daar aan vooraf moet gaan??

In mijn opzicht absoluut niet en gelukkig trek jij ook ergens de grens.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:49

Daarom hebben wij destijds ook ons gezonde paard van 8 laten inslapen. Juist omdat hij verder zo gezond was en normaliter erg actief.
Wat ze toen wilde doen is zover ik me nog kan herinneren, de hoefwand verwijderen en hem een tijd ''ophangen'' in de stal. dan mocht hij na enkele maanden weer gaan stappen. Toen zeiden ze dat hij geen garantie had op een pijnvrij leven en ook dat vaak de andere hoef ook slecht is of wordt.
Wij wilden hem alle kansen geven en hadden alle tijd van de wereld, maar hoe vertel je een gezond paard dat hij maanden zo op stal moet hangen en niks anders ziet dan de muren van zijn stal? En hoe ga je hem daarna uitleggen dat een banketstaaf klein stukje stappen dan beter voor hem is? Als je het een paard kan uitleggen, dan hadden we het gedaan, zeker weten. Maar het paard gaat een rottijd tegemoet en dat wilden we niet. Maar dat was toen. We hebben de foto's gezien en geen second opinion gevraagd ergens. Natuurlijk bekappen en dergelijke waren we niet zo mee bekend. Ook internet was nog niet zo groot als nu.
Inslapen is minder pijnlijk dan die lijdensweg en uiteindelijk weet een paard niet of hij op zijn 8e gaat of 28e bijv.
Heb je nog vooruitzichten, dan is het misschien te overwegen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:12

Ubz_paard schreef:
Cowgirl schreef:

Het schoolvoorbeeld van mijn zwart/wit denken heeft afgelopen week nog uitgebreid op de paardnatuurlijk Facebook pagina gestaan.

Paard 2 mnd op praktijk gestaan, max hoeveelheid morfine, paard heeft doorligwonden en zweet van de pijn.
Dierenartsen hebben aangegeven dat ze het niet meer paardwaardig vonden om door te gaan en hebben euthanasie geadviseerd.

Alles wat de dierenartsen gedaan hebben is slecht. Paard moet daar weg en dan gaan ze hem er wel weer bovenop proberen te krijgen.

Ze hebben het paard dus op die kliniek weggehaald, gips verwijderd, zool blijkt geperforeerd. Maar ze gaan door met behandelen, want hij is echt nog te redden volgens hen.

Die die hards sporen dan niet en het heeft dan ook niks met pn te maken.
Helaas maak ik deze mensen ook naast pn mee. En maar doorgaan. mensen verliezen de rrealiteit uit ogen. Gelukkig ken ik meer pn mensen die net zo denken als mij. Dus niet iedereen is zo....ook van de andere partij niet.

Overigens heb ik mijzelf al maanden geleden van de Facebook pagina verwijderd vanwege al die extremisten die daar zitten. Geeft een hoop rust. ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:43

Ubz_paard schreef:
Cowgirl schreef:

Wil hier toch nog even op ingaan, ondanks de grote rode en zwarte letters.

Betreffende paard was in de kliniek geweest en daar hadden ze van 1 hoef de halve zool verwijderd. En de ''rommel'' die ze achterlieten hebben ze verborgen achter gips. Deze is weggehaald, de etterende ontstoken bedoening die was ontstaan door het ingipsen van het been is ondertussen verdwenen. De zool is al weer (in 2 weken tijd!) een heel stuk genezen. Terwijl het paard eerst in de kliniek nog niet eens kon staan kan het paard nu alweer (dus in 2 weken tijd!) weer staan en vandaag gaat ze weer voor het eerst naar buiten. En dat is al in 2 weken tijd.

Moet een paar ddie pijn doorstaan, die pijn in de kliniek had ze niet hoeven hebben. Dus dat is door onkunde van de kliniek. Moet het paard daarom maar afgemaakt worden terwijl het wellicht nog vele jaren gezond en gelukkig kan zijn?

Als mijn 24 jarige pony iets dergelijks zou hebben, ja dan zou ik 'm inderdaad laten afmaken. Zou mijn 2 jarige haflinger hetzelfde hebben, nee dan zou ik toch nog proberen om 'm te genezen. Ook al kost dat een tijdje pijn. Als die daarna weer gewoon lekker in de wei kan huppelen dan is het dan mij waard.

En zo ziet het er voor dat paard ook uit.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:49

Ik persoonlijk zou dan het dier laten inslapen, want ik laat het geen jaar lang of jarenlang lijden tot het enigszins is hersteld...........dat is dierenmishandeling ten gunste van een mens........omdat het niet missen wil..............

Het moet wel paardwaardig/ eerlijk blijven.

Het is zeer pijnlijk.....
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 04-02-15 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:56

Ubz_paard schreef:

8)7