Lucht zuigen, kan het overgaan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Lucht zuigen, kan het overgaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 10:34

Hoii!

Mijn pony is 12 jaar. Hij is een luchtzuiger. Soms lees je op bokt dat paarden maagzweren kunnen krijgen door luchtzuigen. Heb net een topic door gelezen over maagzweren. Kan je een paard het lucht zuigen afleren?? Ben niet fan van die keelbanden. Wat zijn de symtomen van maagzweren??
Ik denk niet dat mijn pony dit nu heeft maar ik ben benieuwd naar hoe je het kunt zien bij een paard.
Groetjes :)

Udo2001

Re: Lucht zuigen, kan het overgaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:37

Meestal gaan ze juist luchtzuiger door maagzweren! Wellicht eens nalaten kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:37

Klachten van maagzweren zijn luchtzuigen, veel gapen, veel eten, ook allerlei stalbedekking zoals vlas etc.
Verder gaan paarden eerder luchtzuigen als ze zich vervelen. Dus als ze bijv de hele dag binnen staan. Veel naar buiten is dus belangrijk, maar dat is eigenlijk voor elke paard.

Je kunt een keer een kuur doen tegen maagzweren, is niet zo duur en werkt vaak redelijk snel.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 10:42

Hij komt eigelijk de hele dag buiten. Gaat om 19:00 naar binnen en om 07:00 weer naar buiten. Heb een jolly bal hangen maar doet er niks mee. Staat gewoon op stro. Hij zuigt alleen maar na dat hij brokken of snoepjes krijgt. Verder niet. Is dit dan iets waar ik mee op moet letten.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:48

Het kan zeker overgaan. Mijn pony heeft het ook jaren gedaan. Tot hij geen biks meer kreeg. Hij krijgt nu balancer (vitaminebrok) en is gestopt met luchtzuigen, tenzij hij weer biks of wat lekkers krijgt (snoepje of appel, stukje brood dan weer niet).

Mijn pony deed het net als die van jou alleen na het biks/lekkers, dus lijkt mij makkelijk op te lossen ;-)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 10:51

flavlip schreef:
Het kan zeker overgaan. Mijn pony heeft het ook jaren gedaan. Tot hij geen biks meer kreeg. Hij krijgt nu balancer (vitaminebrok) en is gestopt met luchtzuigen, tenzij hij weer biks of wat lekkers krijgt (snoepje of appel, stukje brood dan weer niet).

Mijn pony deed het net als die van jou alleen na het biks/lekkers, dus lijkt mij makkelijk op te lossen ;-)

Oke dankje. Wij hebben op stal alleen maar biks,muesli en hooi. De stal eigenaar wil liever geen ander voer voeren. We hebben nog 5 pony's staan. Die wel allemaal gewoon biks krijgen. Groetjes :)

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:08

Door stress (kan door diverse oorzaken, bijv maagzweer, verveling etc) kan een paard gaan luchtzuigen. Het luchtzuigen maakt bepaalde endorfines vrij, deze bezorgen het paard een prettig gevoel. Dit gevoel werkt dus als een bekrachtiger (beloning) van het luchtzuigen. Dit prettige gevoel houdt maar kort aan en dus start het paard wederom met luchtzuigen om dat prettige gevoel te ervaren. Luchtzuigen houdt zichzelf dus eigenlijk in stand. De oorzaken van de stress wegnemen werkt 't best, dit kan zijn de hele dag ruwvoer (hooi o.a.) en naar buiten. Een band omdoen en niets aan de oorzaken doen werkt mogelijk stressverhogend; paard blijft zich namelijk gestrest voelen maar kan er niets tegen ondernemen waardoor mogelijk juist toename stress. Luchtzuigen lijkt dus een vorm van coping voor het paard om om te gaan (verminderen) met stress.
En: een paard iets afleren lukt nooit, je kunt een paard wel een alternatief aanleren. Dus het ongewenste gedrag vervangen door wenselijk gedrag.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:12

Oke hij komt genoeg buiten. En doet em verder niet. Alleen als ie iets lekkers heeft gehad.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:14

Paard bij ons op stal was ook een luchtzuiger. De osteopaat heeft hem behandeld hoe precies geen idee en hij was van het luchtzuigen af! Ze dachten ook altijd dat hij last van maagzweren had maar toch niet dus..

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:14

Hoi, Je leest in veel boeken ook dat luchtzuigen ergens aan ligt (te weinig eten, te weinig kauwen, etc). Misschien moet je hem gaan voeren met slowfeeders, neemt niet veelplek in en ze doen er lekker lang mee. Desnoods veel hooi met weinig voeding, dan owrdt ie ook niet snel te dik. Ik ken mensen waar het overging / veeeeel mider werd toen ze een slowfeeder hadden en lekker veel afwisseling, HEEL veel buiten lopen, contact met andere paarden etc.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:15

Oh Wauw! Als ik genoeg heb gespaard laat ik een osteopaat komen. (komt jaarlijks). :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:18

Oke kan je zo een slowfeeder zelf maken??? Weet niet hoe duur ze zijn. Maar moet ik dan zo een kist in de stal zetten of kan het ook in een net? :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:19

Blijkbaar irriteerd het krachtvoer zijn maag/slokdarm, anders zou hij er toch niet van gaan zuigen? Probeer eens melasse vrij voer of een tijdje alleen ruwvoer met een vitaminekorrel.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:21

Je pony zo snel mogelijk van de biks af. Veel ruwvoer geven. Zonodig een vitamine/ mineralenpreparaat geven.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:22

Oke bedankt troi moet ik dan alleen muesli gaan voeren of alleen brok? En natuurlijk krijgt hij genoeg hooi.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:24

Cas123 schreef:
Oh Wauw! Als ik genoeg heb gespaard laat ik een osteopaat komen. (komt jaarlijks). :)

Het is natuurlijk niet bij elk paard hetzelfde maar dit was de osteopaat die bij haar kwam.

http://Www.osteopathievoorpaarden.nl

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:26

Dankje

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:28

Elimineren. Ik zou beginnen met muesli en hooi, en kijken hoe het gaat. En dan wat anders (brok) geven en kijken of hij gaat zuigen of niet. Gaat hij zuigen, dan weet je waar het aan ligt.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:29

goed ruwvoer, veel bewegen buiten, niet vervelen, kan helpen, maar als ze het al jaren doen is het ook gewoonte geworden, maar kan misschien wel wat verminderen, die band lost niets op, die bestrijd alleen de symptonen

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:32

Hij doet het wel al jaren! En hoeveel van de muesli dan?? Wordt ie dan niet druk? Groetjes en bedankt voor alle reacties

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:33

Cas123 schreef:
Oke bedankt troi moet ik dan alleen muesli gaan voeren of alleen brok? En natuurlijk krijgt hij genoeg hooi.

In brok zit bijna altijd melasse, valt dus af. Muesli is soms zonder melasse, bijv hartog balance of pavo care4life. Welke muesli wordt op jouw stal gevoerd? Op http://www.voervergelijk.nl kun je opzoeken welke stoffen er in de muesli zitten.
Vitaminekorrel is ook een optie, dat is wat anders dan muesli.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:37

troi schreef:
Cas123 schreef:

In brok zit bijna altijd melasse, valt dus af. Muesli is soms zonder melasse, bijv hartog balance of pavo care4life. Welke muesli wordt op jouw stal gevoerd? Op http://www.voervergelijk.nl kun je opzoeken welke stoffen er in de muesli zitten.
Vitaminekorrel is ook een optie, dat is wat anders dan muesli.

Oh := daar vraag je me wat! Volgens mij gewoon basis muesli.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:09

Mijn jongste paard zoog lucht, doordat hij veel op stal stond. TOen hij 24/7 buiten kwam te staan, pakte hij af en toe nog een weidepaal, maar nu na enkele jaren buitenstaan is het helemaal over gegaan!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 14:19

Oke in de zomer staan ze 24/7 buiten en in de winter komen ze 's nachts op stal.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:25

Joolien schreef:
Klachten van maagzweren zijn luchtzuigen, veel gapen, veel eten, ook allerlei stalbedekking zoals vlas etc.
Verder gaan paarden eerder luchtzuigen als ze zich vervelen. Dus als ze bijv de hele dag binnen staan. Veel naar buiten is dus belangrijk, maar dat is eigenlijk voor elke paard.

Je kunt een keer een kuur doen tegen maagzweren, is niet zo duur en werkt vaak redelijk snel.

Hoe heet deze kuur?