Hengstige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Hengstige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 10:23

Van de week wil ik even bij mijn dierenarts langs voor overleg.
Ik heb in de zomer een merrie gekocht, maar deze is nog niet gestopt met hengstig worden gedurende het winterseizoen. Echter wordt haar gedrag zo verschrikkelijk (plassen, hinniken, zo hard tegen de wanden duwen dat ze eruit liggen). Dit deels ivm het weer (bakken onder water, veel binnen) door verveling. Helaas gaan ze niet langer dan 3 tot 6 uur buiten.

Nu heb ik al het een en ander terug gelezen en een aantal producten gevonden welke ik met de arts wil door spreken om de hormoonhuishouding op orde te krijgen;

- Regumate: erg duur en houd de periode zonder hengstigheid in stand. Ik vind dit een vrij heftig product en zoek liever eerst iets 'natuurlijkers'
- Moodymare: een hoop kruiden met gehakseld ruwvoer. Alsnog vrij kostbaar, maar werkt het?
- gyne complex: Werd aangeraden maar kon weinig vinden over samenstellingen

Andere producten bij jullie bekend? Wat zijn jullie ervaringen? (Als de merrie eerst onderzocht moet worden ga ik dat laten doen natuurlijk).
Laatst bijgewerkt door Karlijnxxx op 18-01-15 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

doezel2

Re: Hengstige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:30

Ik zou eerst. Het paard na laten kijken bij de da. Miss is er wel wat anders aan de hand. Ipv hengstigheid

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 10:42

doezel2 schreef:
Ik zou eerst. Het paard na laten kijken bij de da. Miss is er wel wat anders aan de hand. Ipv hengstigheid

Dat gaat de arts bepalen lijkt mij. Ik vraag hier over producten.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:49

Sorry je gaat toch nie een.profuct "proberen" terwijl het paard iets anders heeft.
Endaarbij. Jj bepaalt of het paard ondezocht moet worden of niet.
Als jij alleen een vraag heeft dan beantwoord hij die meer niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:51

Ik volg dit even. Ben erg benieuwd wat een arts ook in deze situatie zou adviseren,

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:07

wat wordt er slecht gelezen of is bericht aangepast? Je zou onderstaande nog kunnen bespreken met je DA.
http://www.homeovet.nl/hormonal_natuurl ... or_paarden
Is net als Moodiemare een kruidenmengsel, maar met een totaal andere samenstelling.
Het bevat met name hop. Hop (lupuline) bevat polyfenolen die een fyto-oestrogene werking hebben.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:27

Lindsey_99 schreef:
wat wordt er slecht gelezen of is bericht aangepast? Je zou onderstaande nog kunnen bespreken met je DA.
http://www.homeovet.nl/hormonal_natuurl ... or_paarden
Is net als Moodiemare een kruidenmengsel, maar met een totaal andere samenstelling.
Het bevat met name hop. Hop (lupuline) bevat polyfenolen die een fyto-oestrogene werking hebben.

Nee er wordt gewoon slecht gelezen. Mijn aanpassingen waren slechts taalkundige verbeteringen.

Kan je mij een uitleg geven wat 'fyto-oestrogene werking' is?
Heb jij zelf ervaring(en) qua werking?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:51

Hoi TS, onze merrie had dat ook dat ze als maar hengstig was... Erg vervelend! Ook eerst na laten kijken door de DA , maar kwam niks uit dan hormonen... Dus toen heeft ze in eerste instantie een spuit gehad met iets ( weet ff niet wat t was) maar dat hielp helaas niet! Toen ben ik eens gaan rond kijken op internet, en vond moodymare, hey duurde even maar uiteindelijk konden wij heel goed verschil merken, er kwam regelmaat in de hebberigheid, en ze werd wat minder hevig hengstig. Nu gebruiken we het niey meer maar ze is ook niet meer in haar oude "gedrag" ( de contastante hebberigheid) terug gevallen!

Voor ons heeft t dus goed geholpen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:52

Als je geen fok plannen hebt kun je ook nog vragen aan de dierenarts een knikker in de baarmoeder te plaatsen. Dan denkt ze dat ze drachtig is. Staan op bokt ook topics over. Misschien een idee

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:14

matasja schreef:
Als je geen fok plannen hebt kun je ook nog vragen aan de dierenarts een knikker in de baarmoeder te plaatsen. Dan denkt ze dat ze drachtig is. Staan op bokt ook topics over. Misschien een idee

De meeste klinieken zetten geen knikkers meer helaas. Afgelopen zomer heb ik een merrie gekocht die ook constant hengstig was. Kliniek Emmeloord heeft me toen afgeraden om de knikker te laten plaatsen omdat het een lichaamsvreemd object is en dus vrij snel afgestoten wordt.

Mijn merrie doet het ondertussen goed, is niet meer constant hengstig. Er stond een hengst bij ons op stal en in combinatie met een nieuwe omgeving leidde dit waarschijnlijk tot de constante hengstigheid.

TS, heb je je paard nog maar kort? Misschien moet ze nog wennen aan de nieuwe omgeving en kudde.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 12:47

Matheno schreef:
matasja schreef:

De meeste klinieken zetten geen knikkers meer helaas. Afgelopen zomer heb ik een merrie gekocht die ook constant hengstig was. Kliniek Emmeloord heeft me toen afgeraden om de knikker te laten plaatsen omdat het een lichaamsvreemd object is en dus vrij snel afgestoten wordt.

Mijn merrie doet het ondertussen goed, is niet meer constant hengstig. Er stond een hengst bij ons op stal en in combinatie met een nieuwe omgeving leidde dit waarschijnlijk tot de constante hengstigheid.

TS, heb je je paard nog maar kort? Misschien moet ze nog wennen aan de nieuwe omgeving en kudde.

Bedankt voor jullie reacties. Zoals te lezen in de begin post heb ik mijn merrie nu een half jaar. Dat is voldoende gewenning lijkt mij zo.

Een knikker is (nog) geen optie. Afhankelijk met hoe het met mijn opleiding loopt wil ik haar eventueel laten dekken, maar ik ben daar nog niet over uit. Ook dit wil ik met de arts bespreken, vandaar dat ik bij haar langs ga.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:07

Karlijnxxx schreef:
Nee er wordt gewoon slecht gelezen. Mijn aanpassingen waren slechts taalkundige verbeteringen.

Kan je mij een uitleg geven wat 'fyto-oestrogene werking' is?
Heb jij zelf ervaring(en) qua werking?

De werking lijkt op de normale hormonen, alleen minder sterk en de bron is anders. (opname via voeding ipv hormoonstelsel). Wat het beste is om te proberen in jouw geval kun je met je DA overleggen en is afhankelijk van de oorzaak. Een eierstok kan ook actief blijven door andere oorzaken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:15

Hier ook een malle merrie.

Niet te hanteren met hengstigheid.
Niet te vangen.
Slaan naar anderen.
Boos...
Niemand op haar rug dulden.
Om de 3 weken hengstig.

En was ze niet hengstig, compleet ander paard.

Ze staat met een ruin, een ruin die dol op haar is.

DA gebeld.

"Je merrie is verkikkerd op die ruin. Ze maakt daardoor hormonen aan waardoor ze extreem hengstig wordt. Normale merries laten maar 1 eitje los. Jou merrie een tros druiven.
Dit past niet in haar baarmoeder. Waardoor ze dus pijn krijgt. Daardoor wordt ze nerveus en onhanteerbaar."

Hij kwam met spul aanzetten, wat wij als mens niet op de vingers of huid mochten krijgen.
Het goedje was zo sterk, dat onze hormoonhuishouding ook aangetast zou worden.
Ik heb m bedankt en ging wel op zoek naar alternatieven.

Hier kreeg ik de woorden monnikspeper voor mijn neus.

Ik gaan neuzen en zoeken. En gevonden.
Ze krijg 3 kleine eetlepeltjes op een dag.
Ze krijgt geen brok meer, enkel hooi. En ze vreet het spul prima op!

Na een week... had ik een heel ander paard.
Tevens hengstig. Maar geen vieze staart.
Ik kon haar uit het land halen. Sterker nog! Ze kwam langzaam wat naar me toe lopen.
Ik kon haar gewoon poetsen, zonder dat ze uit lompheid mij aan de kant wilde duwen.
Nee... gewoon relaxed.
Andere paarden om haar heen? Maakt het uit?
In de bak? Stuk gemoedelijker... Stuk minder vluchten, niet meer bokken.

Ik heb haar nu 4 maanden op monnikspeper. En om de 8 weken, laat ik het anderhalf week staan.
Kan ze weer even goed hengstig worden.
Ik doe dan ook even niets met haar, tot ze het zware gehad heeft.
Dan begin ik weer met wandelen en poetsen.
Na 10 dagen, begin ik weer, en na een week. Heb ik mijn gewilde resultaat weer terug.

Ik heb 13,50 betaald... met verzendkosten 17 geloof ik.
En ik doe er nu 4 maanden mee.

Voor mij.... nooit meer anders.
De dierenarts zag ook 100% verschil qua merrie...

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 09:14

maralyn schreef:
Hier ook een malle merrie.

Niet te hanteren met hengstigheid.
Niet te vangen.
Slaan naar anderen.
Boos...
Niemand op haar rug dulden.
Om de 3 weken hengstig.

En was ze niet hengstig, compleet ander paard.

Ze staat met een ruin, een ruin die dol op haar is.

DA gebeld.

"Je merrie is verkikkerd op die ruin. Ze maakt daardoor hormonen aan waardoor ze extreem hengstig wordt. Normale merries laten maar 1 eitje los. Jou merrie een tros druiven.
Dit past niet in haar baarmoeder. Waardoor ze dus pijn krijgt. Daardoor wordt ze nerveus en onhanteerbaar."

Hij kwam met spul aanzetten, wat wij als mens niet op de vingers of huid mochten krijgen.
Het goedje was zo sterk, dat onze hormoonhuishouding ook aangetast zou worden.
Ik heb m bedankt en ging wel op zoek naar alternatieven.

Hier kreeg ik de woorden monnikspeper voor mijn neus.

Ik gaan neuzen en zoeken. En gevonden.
Ze krijg 3 kleine eetlepeltjes op een dag.
Ze krijgt geen brok meer, enkel hooi. En ze vreet het spul prima op!

Na een week... had ik een heel ander paard.
Tevens hengstig. Maar geen vieze staart.
Ik kon haar uit het land halen. Sterker nog! Ze kwam langzaam wat naar me toe lopen.
Ik kon haar gewoon poetsen, zonder dat ze uit lompheid mij aan de kant wilde duwen.
Nee... gewoon relaxed.
Andere paarden om haar heen? Maakt het uit?
In de bak? Stuk gemoedelijker... Stuk minder vluchten, niet meer bokken.

Ik heb haar nu 4 maanden op monnikspeper. En om de 8 weken, laat ik het anderhalf week staan.
Kan ze weer even goed hengstig worden.
Ik doe dan ook even niets met haar, tot ze het zware gehad heeft.
Dan begin ik weer met wandelen en poetsen.
Na 10 dagen, begin ik weer, en na een week. Heb ik mijn gewilde resultaat weer terug.

Ik heb 13,50 betaald... met verzendkosten 17 geloof ik.
En ik doe er nu 4 maanden mee.

Voor mij.... nooit meer anders.
De dierenarts zag ook 100% verschil qua merrie...

Als je dit spul gewoon doorgeeft in het voer wordt ze dan ook niet meer hengstig?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:45

Ze wordt wel gewoon hengstig.
Maar dit is 100 x minder erg bij mijn merrie.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 15:16

maralyn schreef:
Ze wordt wel gewoon hengstig.
Maar dit is 100 x minder erg bij mijn merrie.

Heb je een website? Ik ben wel geïnteresseerd in dat spul.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:24

Monnikspeper hoor ik ook wel één en ander over (kan je ook in kruidenzaken kopen), wordt ook wel es gegeven aan moeilijk hanteerbare hengsten.

@TS, bedoel je dat je merrie vervelend is als ze hengstig is, of bedoel je dat ze continu hengstig blijft? Hier hebben we al 2 zo'n merries gehad (1 pensionmerrie en 1 van mijn eigen merries), hebben die dan op aanraden van DA paar maand op regumate gezet, en daarna was alles weer normaal.

Gyne complex heb ik nog gegeven op aanraden van osteo, vind ik ook heel erg duur, en het deed nietse niets (was bij nog andere merrie), maar lijkt me logisch, aangezien ze volgens mij totaal geen specifieke "merrieproblemen" had (paard had rugklachten en was koliekgevoelig)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:30

monnikspeper te bestellen bij pitapit.com lekker goedkoop, super kwaliteit en werkt als een tiet!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 19:41

hwn schreef:
Monnikspeper hoor ik ook wel één en ander over (kan je ook in kruidenzaken kopen), wordt ook wel es gegeven aan moeilijk hanteerbare hengsten.

@TS, bedoel je dat je merrie vervelend is als ze hengstig is, of bedoel je dat ze continu hengstig blijft? Hier hebben we al 2 zo'n merries gehad (1 pensionmerrie en 1 van mijn eigen merries), hebben die dan op aanraden van DA paar maand op regumate gezet, en daarna was alles weer normaal.

Gyne complex heb ik nog gegeven op aanraden van osteo, vind ik ook heel erg duur, en het deed nietse niets (was bij nog andere merrie), maar lijkt me logisch, aangezien ze volgens mij totaal geen specifieke "merrieproblemen" had (paard had rugklachten en was koliekgevoelig)

Het is vervelend voor de merrie zelf. De merrie is absoluut niet vervelend in de hand of met rijden, ook niet als ze hengstig is, het is alleen niet normaal voor de tijd van het jaar om zo hengstig te zijn.

Daarom wil ik kijken of ik de 'kop' eraf kan krijgen, zodat ze niet meer net zolang tegen de stalwand aandrukt om bij de ruin die ernaast staat te komen of dat ze alles onder pist in haar stal.

Gelukkig zijn de bakken al wat droger dus kan ik na paar dagen rust weer met haar aan de gang. Hopelijk helpt dit haar ook.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:59

@Karlijn, wat ik bedoelde is: is ze gewoon maandelijks hengstig, of blijft ze weken/maanden aan een stuk hengstig?

Ik moet zeggen: ik heb 3 merries, waarvan eentje altijd hengstig werd in de winter (nu nog), eentje die vroeger "stilviel" in de winter, maar sinds dit jaar ook hengstig is in de winter, en nr 3 toont haar hengstigheid niet goed, maar ik denk dat ze ook hengstig bleef worden deze winter. Dus die seizoenen, daar kan je blijkbaar niet meer op af gaan.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 23:03

Ze is gewoon maandelijks hengstig, niet aan een stuk door (gelukkig).

Ze is niet stilgevallen maar wel stukken minder dan nu en deze keer houdt het ook langer aan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 09:57

de zoekfunctie leidde me naar dit topic, dus bij deze mijn vraag:

hoe lang geven de meeste van jullie monnikspeper? Mijn merrie heeft redelijk veel last van haar hengstigheid (overgevoelig op de lenden, zet haar volledig rug vast, kan/wil niet inbuigen en bikt als een malle in galop)
Ik geef meestal een kruidenmix van de DA, maar deze mag ja maar 5 dagen geven. En moet hierdoor dus altijd utitellen wanneer ze hengstig komt. Dit jaar is een ramp, ik heb het idee, dat de cyclussen veel korter zijn en ook nog eens onregelmatig. Maw ik dweil met de kraan open en tenzij de DA langskomt en accupunctuur toepast. Maar dat is een dure grap om 2-wekelijks te doen...
Dus mss wil ik wel monnikspeper uitproberen als je dat "continue" mag geven (uiteraard altijd in periodes om gewenning vh lichaam tegen te gaan)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:10

Mijn merrie is meestal ook het hele jaar door hengstig. In de winter vaak wel wat minder lang en minder heftig. Enige wat zij nodig heeft is extra veel met haar vriendjes buiten staan (ze wil niet bij de andere paarden weg). Ik gebruik dus verder niks, maar ben wel bekend met horm-one van phytonics. Dit zou je ook kunnen proberen in overleg met je da. Is niet verschrikkelijk duur, iets van 25,- per flesje waar je lang (maanden) mee doet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:13

aan sociaal contact ontbreekt het niet echt, ze staat dagelijks buiten met 2 andere paarden van +/-9 tot 17u en over enkele weken tot +/- 20-21u