6 jarig paard atactisch zenuwprobleem oorzaak niet te vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karoune

6 jarig paard atactisch zenuwprobleem oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 03:51

Mijn 6 jarige av ruin van 6 jaar staat sinds vrijdag op de kliniek. Hij vertoonde al ruim een week problemen met plassen hij plast kleine beetjes en heeftnenorme jeuk in zijn flank rechts en ook rechterbil.. dierenarts gebeld en die zei niks aan de hand wel nog urine gecheckt maar die was goed. Ik vertrouwde het niet en heb andere dierenarts gebeld. Die zag wel degeljjk een probleem en heeft bloed urine en mest laten contoleren hier kwam uit dat de kristalzuren in e urine hoog waren. Echter hij kreeg plots uitval van zijn rechterachterbeen net of er een zenuw afgekneld werd. Dit werd erger en vrijdag jl met sped naar kliniek gebracht fotos van nek en rug zijn goed en bloedonderzoek wijst tot nu niks uit. Blaasinderzoek gehad allemaal goed . Paard eet ook goed en is nog alert hij staat wel wankel op zijn benen. Hij is ook op rhino getest maar uitslag nog niet binnen. Arts zegt dat het van alles kan zijn zelfs tumor. Ik maak me vreselijke zorgen en vraag me af of iemand dit ooit meegemaakt heeft en wat we nog meer zouden kunnen doen. Hij was kerngezond. Hij krijgt al wel antibiotica en ontstekingsremmers en situatie is sinds vrijdag hetzelfde. Paard betekent alles voor me en heb 2 jaar geleden mijn vorige paard moeten laten inslapen. Het verdriet hiervan is nog groot. Wie kan me helpen?

denice

Re: 6 jarig paard atactisch zenuwprobleem oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 04:09

Jeetje vervelend. Ik weet niet wat het kan zijn, misschien een ontsteking inderdaad. Ik wil je veel sterkte wensen!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 05:59

Bij mensen denk je dan aan een hernia, weet niet of dat ook bij paarden voorkomt.
Je zou iig zeggen dat er iets op het ruggenmerg drukt.
Bij mensen maak je dan een MRI, weet niet of je dat wil/kan bij je paard.
Uitval is alleen in de achterhand toch?

Veel sterkte!

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 06:34

Mijn paardje van 3 had kruisverlamming. Dit begon als net uit ritme lopen en veel pijn hebben en werd erger en erger, op een gegeven moment kon ze amper opstaan. Oorzaak onbekend alleen dat het kruisverlamming is (ataxie) dit is te vergelijken met een ernstige hernia voor mensen want het is het ruggenmerg wat klem komt te zitten.
Iig veel succes en ik hoop dat het voor jou beter afloopt!

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 07:52

Ze kunnen door een EMG (volgens mij) zien waar de beknelling in het lichaam is op basis van de zenuwen. Misschien is dat iets om doen.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 08:39

Klopt je kunt idd in Utrecht een EMG laten maken zodat je meer weet over de locatie van de mogelijke zenuwstoring etc. Maar het zegt alleen maar óf er zenuwachade is en in welk gebied dan. Je hebt er nog geen diagnose mee maar je kan wel gerichter gaan zoeken...

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 08:40

Dank je denice maar er zijn geen ontstekingswaarden in het bloed.

Fannetje uitval is id alleen in achterhand kan vragen of ze een mri willen maken. Maar op rontgenfotos was alles goed.

Spotterick wat erg van jouw paardje. Hebben ze toen fotos gemaakt of hoe is dit vastgesteld.?

Fennack dank je voor de tip dit ga ik voorstellen.
Nu weer naar de kliniek hopelijk is er verbetering.

Swift hij staat nu in belgie bij equitom ik durf hem niet meer te verplaatsen hopelijk kan dit hier ook

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:14

Ik weet wel dat je bij mensen op foto's weinig kunt zien. Ja, gebroken botten of botten die verkeerd staan, maar voor zenuwen e.d. zul je naar een kliniek moeten die meer apparatuur heeft, zoals MRI.

Heel veel sterkte, ik hoop dat er nog wat gedaan kan worden en je paardje er weer bovenop komt. :(:)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:17

Sterkte!

Ik hoorde van de week dat er problemen zouden zijn met inentingen. Dat diverse paarden coördinatie problemen hadden gekregen na enten. Weet niet of die van jou toevallig net zn enting gehad heeft?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:48

Een paard past niet in een mri dus dat kan niet... benen of een hoofd gaan nog maar een heel paard helaas niet. Jammer want het is zo een mooie techniek...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:57

je zegt dat de kristalzuren in de urine erg hoog waren, kan hij geen nierstenen/blaasstenen hebben en door de pijn iets wat lijkt op uitval?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:33

Wat naar zeg, hopelijk vinden jullie snel de oorzaak!
sterkte!

Wat hierboven al genoemd werd, in Utrecht kun je bij zulke problemen een EMG laten maken als enigszins duidelijk wordt uit de onderzoeken waar het probleem mogelijk vandaan komt.
Dan kunnen zien wat er precies aan de hand is en hoe groot die schade is.
Zo zijn we er bij onze pony achter gekomen wat de oorzaak is van zijn ataxie.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:44

Marjan ja hij heeft net zijn enting gehad. 4 dagen later begon het. Vorige keren had hij ook last van de enting en was hij een paar dagen stijf maar niet dit. Ik heb dit ook gemeld bij de kliniek, van wie heb je gehoord dat er problemen waren en zijn die paarden weer genezen en hebben ze medicijnen hiervoor gehad?

Een emg kunnen ze op deze kliniek niet maken helaas. Hij plaste vandaag voor het eerst weer goed maar de ataxie is noog hetzelfde.

Polly hier dacht ik ook aan maar dan hebben ze geen ataxie verschijnselen.

Bedankt allemaal voor de reacties erg fijn.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:54

Is er gecontroleerd of het cauda equina is. Dit is een vorm van ataxi die veroorzaakt wordt doordat de uitlopers van het ruggenmerg ontstoken zijn. Typisch is het verlies van spiertonus in de staart en gevoelloosheid van de huid van broek, billen en achterbenen.
Het is progressief dus hoeft je paard nog niet alle symptomen te hebben. Even laten checken zou ik zeggen.
Sterkte

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:58

Heel veel beterschap. Hou je ons op de hoogte? Hoop dat hij snel opknapt.

Marjan B, weet jij welke producent van de entingen de problemen geeft? Ik moet hier nog een veulen voor de eerste keer enten, en zie hier door problemen met ander paard van enting enorm tegenop.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 20:12

Mrie dat weet ik niet maar ga ik morgen navragen. Dank je wel..

Ik hou jullie op de hoogte net kliniek nog gebeld en hij is stabiel.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:21

De ziekte van Lyme kan ook lelijke vormen van ataxie veroorzaken (en nog wel een hoop andere bacteriën en virussen zoals Rhino...)

Veel sterkte, en hopelijk vind je rap de oorzaak zodat je aan oplossen kan beginnen!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:35

Nee helaas weet ik verder niet hoe en wat. Ik heb de kraker van wie ik dit hoorde een berichtje gestuurd om te vragen bij welke klinieken dit speelde zodat TS info op kan vragen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:37

Veel sterkte met je paard hopelijk valt het mee.

Verbeterd het paard niet ?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:01

Hoe gaat het met hem hoop zo dat er verbetering is voor je.

Zou zeker nog even melden dat je nu meerdere berichten hebt gehoord van verlammibgsverschijnselen na enting. En dat je wilt dat of zij of jij er melding van doen bij de fabrikant. Waarschijnlijk Interver, te vaak wordt er gedaan of het niet vd enting kan komen ook ik heb er nare ervaringen mee.
Zou je mij de gegevens van het stickertje vd enting is kunnen geven ga ik is opzoek.

MarjanB dank je voor je reactie, fijn dat er mensen zijn die daar openlijk voor uit komen

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 12:18

Ik heb vanochtend gebeld en ze zeiden dat hij stabiel was. Vanmiddag ga ik er weer heen en hoop ik met eigen ogen te kunnen zien of het beter gaat. Ik heb ook een afspraak met de arts vanmiddag. Ik heb ook een sterk gevoel dat het iets met de enting te maken heeft. Ook omdat hij andere jaren hier ook zo op reageerde. Helaas heb ik zijn entingsboekje thuis liggen. Het was een groen wit stickertje. Ik kijk het vanavond even na.
Bedankt allemaal voor jullie tips en medeleven.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 19:48

Net terug van de kliniek en met de arts gesproken er is verbetering hij loopt beter en in zijn stal beweegt hij ook meer.. arts denkt dat het goed te maken kan hebben met de enting hij is er geen voorstander van. Hij is overigens geent met equip ft. Er moeten deze week nog een aantal bloeduitslagen binnenkomen. Hopelijk komt het goed.

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:15

Je hebt pb, succes!!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:29

Fijn dat er verbetering is, duim verder dat het doorzet. Veel sterkte

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:40

Inderdaad fijn dat hij vooruit gaat, hopen maar dat hij vlot en volledig herstelt!