Raadsel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WiPaLa

Raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 18:13

Hey
Gisteren heb ik mijn paard uit de stal gehaald met een dik, warm linker voorbeen. Vooral haar knie en kogel waren dik, ze steunde er niet op dus direct da gebeld. Hij voelde dat ook haar rechterbeen wat dikker was en warm. Stappen wou ze bijna niet en was zeeer stijf. Donderdagavond had ze nog niets, ze is niet uit haar stal geweest en geen sporen van vastliggen id stal. We staan echt voor een raadsel wat ze zou kunnen hebben. Gisteren heeft ze ontstekingsremmer ingespoten gelregen maar deze morgen geen verbetering, enkel minder warm. Deze morgen heeft ze opnieuw een ontstekingsremmer gekregen, koorts gemeten (geen koorts) en bloed getrokken. Stappen gaat al beter, in stap bijna niet meer manken maar been nog altijd dik. Ook hebben we gevoeld dat ze op haar bovenbeen, net onder haar oksel een bult heeft. Ook op haar knie heeft ze een bult. De DA komt nu morgen terug om weer ontstekingsremmer te spuiten maar heeft nog altijd geen idee wat het is, en hoe ze het heeft gekregen.
Is er iemand die ook al zoiets heeft meegemaakt of een idee heeft wat ze heeft :(?

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:19

Op stage iets vergelijkend gehad. Alleen dan met rechter achter been. Was een bloedvergiftiging. We konden eerst er niks aan ontdekken en idd de dagen ervoor niks gemerkt.
Een dag later begon het ook opeens te bloeden en wat er dus wel ook een klein wondje.

WiPaLa

Re: Raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 18:20

Bloed is getrokken dus dat moet dan wel uit het bloed onderzoek komen? Hoe is het afgelopen met het paard?

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:23

Hij heeft een poos antibiotica gehad en wordt nu weer 3x in de week rustig aan gereden.
We waren er optijd bij.

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 18:24

Oke, benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt. De da dacht eerst aan een allergische reactie, maar nu denkt hij eerder aan echt een kwetsuur. Al hebben we geen idee hoe dat zou kunnen komen..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:30

een paard wat ineens op 3 benen staat verdenk ik al snel van een hoefzweer, ook de opgelopen koot past daarbij. Is dat (eerst) onderzocht ? Nu eer onstekingsremmers gespoten zijn zal het veel moeilijker zijn om een eventuele zweer te vinden helaas.

Had hier ook paar mnd geleden een paard met dik been (achter) en wilde er bijna niet op staan, dik tot aan de sprong. DA kwam (nieuwe die ik niet kon) en ik vermoedde al een hoefzweer. DA vond dat het einschuss was, ik heb hem gevraagd de hoef na te kijken. Dit wilde hij in de 1e instantie niet doen. Hij wilde naar zijn auto om AB en ontstekingsremmers te halen, ik heb hem toen verteld dat hij zijn renet mes kon halen of vertrekken (had al contact gehad met mijn hoefsmid-die overigens ook verbonden is aan die kliniek van die DA)

Toch de hoef nagekeken, binnen 30 seconden had hij de hoefzweer gevonden op mijn aanwijzing (scheelt dat ik zelf een thermografische camera heb ) Dus niets gespoten, paard liep volgende dag weer goed.

Zulke acute kreupelheden zijn 9/10 keer een hoefzweer. Zou toch even de hoefsmid laten kijken.

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 18:46

Dachten we eerst ook maar da denkt dit niet, omdat ze een bult heeft op haar bovenbeen en op haar knie.. Ik zal morgen anders eens een foto nemen.

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 15:59

Niemand anders ervaring hier mee?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:13

Ik neig ook naar een wondje dat over het hoofd is gezien, kan een been akelig dik van worden, ik zou been goed navoelen en evt wondjes goed wassen met betadine, en dagelijks paar keer stappen om been dunner te krijgen en blijvende schade te voorkomen.

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 16:15

Ik ga 2 keer per dag een halfuur haar been gaan koelen en stappen.. Been is 2 keer volledig nagekeken op wondjes, niets te vinden. Ook geen mok