Haver voeren, slimme keuze en hoeveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Haver voeren, slimme keuze en hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 15:30

Hoihoi,

Wij kregen van onze hoefsmid aanbevolen om aan onze pony's haver te gaan voeren, aangezien 1tje nogal gevoelig is voor hoefbevangenheid en de ander wel wat voorwaartser mag gaan lopen.

Nu is mijn vraag of dit ten eerste wel slim is? Of haver en gevoelig voor hoefbevangenheid goed samen gaat. En hoeveel zou ik aan mijn pony's moeten voeren? Degene die gevoelig is voor hoefbevangenheid word 1x per 1/2 weken bereden. De ander zo'n 3 keer per week.

Tell me! :j

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:05

ik heb gehoord beter van niet maar als je granen wilt voeren dan idd haver omdat dat het meest verteerd.
Maar die wat hoefbevangen is of snel wordt zou ik dat persoonlijk niet geven.

foscy

Re: Haver voeren, slimme keuze en hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:42

Haver is zetmeel en dat word omgezet in suiker, dus beter niet geven aan een hoefbevangen paard.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:49

Paarden kunnen heel verschillend reageren op haver.
Niet alle paarden worden er frisser van.
Ze vinden het vaak wel erg lekker.
Een paard dat gevoelig is op hoefbevangenheid zou ik het niet voeren.
Zet inderdaad om in suikers.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:55

Weet je zeker dat je hoefsmid dit zei ook over je hoefbevangen paardje? Dan zou ik wel een beetje gaan twijfelen aan zijn kundigheid.

Als je ene paardje wat sneller moet zou je het kunnen voeren maar ik persoonlijk vind 3x per week nou niet zo'n schrikbarend aantal dat hij iets extra's nodig heeft. Voor meer energie kun je beter voor opbouwende energie gaan, dus vetten, ipv van snelle energie (suikers en zetmeel).

Van olie =vet krijgen ze langzaam vrijkomende energie, je zou dus ook per dag een scheutje olie over je voer kunnen doen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:50

Ik vond het ook een raar idee om een paardje dat gevoelig is voor hoefbevangenheid haver te voeren..

Maar voor die andere, zou dat oké zijn? Ons pap heeft gister al lekker eigenwijs een zak haver gehaald dus nu zit ik er mee.. :+ Maar ik ga het sws niet voeren aan hoefbevangen paardje..

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:29

Niet gaan geven aan het hoefbevangen paardje idd, deze zo laag mogelijk in suikers en zetmeel houden. Dus ruwvoer en een vitamine brokje.