faculteit Utrecht of eigen kliniek. wat te doen.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

faculteit Utrecht of eigen kliniek. wat te doen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 12:36

Ik weet even niet meer wat ik moet doen. rond de kerst kreeg mijn paard oudeem onder zn buik. kliniek gebeld en medicatie gekregen. dit hielp niet en hij vertrouwde het niet en heeft mijn paard doorgestuurd naar de faculteit utrecht voor hart echo. ze dachten geen hartproblemen te zien en dachten aan vaatontsteking. hier heeft hij een week gestaan met medicijnen. toen ik hem terug kreeg, was het vocht zo goed als weg. ik moest hem nog wel prednisolon inspuiten, om de dag, afbouwend. zou aankomende maandag terug moeten bellen. het kon zijn dat ik dan door zou moetne gaan met het spuiten omdat het misschien te vroeg was om af te bouwen en hij moest dagelijks stappen.

hij stond een paar dagen thuis en ineens doodziek en dik achterbeen. einschuss. ik heb mn eigen kliniek gebeld. stom, ik had de faculteit moeten bellen als er wat mis was. maar goed....
dierenarts kwam en ik medicijnen gekregen, moest per direkt met prednisolon stoppen omdat het niet samen kom met metacam. ze heeft later nog wel contact gehad met de faculteit.
na een paar dagen weer een DA want het werd niet minder en vocht in buik komt ook weer terug. Hij vond het vreemd dat ze alleen een hartecho gemaakt hadden en geen thoraxfoto om een lek uit te sluiten. raar want ze hebben een echo gemaakt en ook de thorax bekeken en stilstaande beelden gemaakt. ze zeiden nog, we denken aan een friezenkwaal, lek maar dat heeft hij zo te zien niet...
DA vertelde ook nog dat die echoscopist een vriend van hem was en dat die bij hun op de kliniek was geweest.. dan vraag je toch of hij die foto gemaakt heeft of niet en waarom niet :?

weer medicatie gekregen en maandag moet ik terug bellen. als het dan nog niet minder of weg is dan willen ze dat ik daar naar toe kom voor een buikecho en foto. op zoek naar een tumor...
ze vinden het namelijk raar dat zn been ontstoken is terwijl hij op prednison stond. het kon wel, kleine kans, maar het was raar. en nu nog vreemder dat die buik erbij kwam.

ik heb aangegeven dat hij na thuiskomst 3 dagen weinig beweging gehad heeft. (ik was ziek en ging er vanuit dat hij buiten kwam. niet dus). niet goed dus voor het vocht. daarnaast werd de prednison afgebouwd. mogelijk had ik die na contact met de faculteit nog voort moeten zetten, mogelijk was het te vroeg. maar goed, dat weten we dus niet omdat hij ineens acuut gestopt is. ook niet goed natuurlijk.
1 dag voor het dikke been, heeft hij gigantisch lopen trappen en schoppen met zn achterbenen. op de grond, naar achteren en tegen eigen benen. in zn achterbenen lopen bijten. ik moest hem behandelen voor mijt, dat lag in de planning voor de volgende dag. volgende dag stond hij met een dik been.
ik denk dus dat het gewoon nog te vroeg was om hem van de prednison af te halen en hierdoor het vocht in buik terug is en dat hij de einschuss gekregen heeft door mijt en/of door het bijten in zn benen en het trappen tegen zn been (wondje??) ik vind dit alles een beetje te toevallig. maar goed, hier word niet naar geluisterd. dat kan niet zeggen ze..

en nu, nu twijfel ik wat ik moet doen. ik heb het idee dat mijn dierenarts nu zijn eigen weg gaat en niet overlegd met utrecht. heeft utrecht niet veel meer ervaring en de middelen in huis dan een "gewone" kliniek? kan ik maandag niet beter eerst utrecht bellen en vragen om hun mening?

wat zouden jullie doen? eerst toch utrecht bellen of niet? paard meenemen naar utrecht of verder behandelen bij huidige dierenarts?

ik weet het even niet meer.... :(

geerke

Re: faculteit Utrecht of eigen kliniek. wat te doen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:43

volgens mij is een einchuss-been ontsteking bacterieel.En volgens mij helpt prednison daar helemaal niet tegen...maar goed.ik ben geen dierenarts maar een leek.
Het kan heel goed dat er door het schoppen een wondje is ontstaan en daardoor dus een bacterie is binnengekomen.
Ik zou hem naar Utrecht brengen.Om hem daar eens binnenste buiten te keren.Zijn er weleens bloedonderzoeken gedaan?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:46

Ik zou sowieso Utrecht bellen, ik heb ook het gevoel dat je niet gerust bent rond het advies van je normale kliniek. Dan is een second opinie nooit slecht!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:35

Utrecht bellen. Als ze ergens 'gekke' dingen vaker gezien hebben is het daar wel. Maandag gelijk bellen voor overleg.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:46

Mijn paard stond jaren geleden ook met oedeem onder zijn gehele buik. Dierenarts thuis kwam niet verder, dus besloten mijn paard naar Utrecht te brengen.
Oedeem kon wijzen op hartproblemen (zie dat dat bij jou al deels uitgesloten is), kanker, of een circulatieprobleem.

Mijn paard is toen uitgebreid onderzocht , opgevoeld en beluisterd en bleek zijn immuunsysteem bleek stil te liggen. (Bleek uit een speciaal bloedonderzoek )
Waarschijnlijk door zijn enting, of door een enting tegen mok.

Eerst cortisone gehad, daarna wekenlang behandeld met prednisolon. Uiteindelijk helemaal goed gekomen, maar kan mij herinneren dat de bijwerkingen van de prednisolon best heftig waren. Snap ook niet dat je in een keer mocht stoppen.

Ik zou contact opnemen met Utrecht, en de behandeling nu even aan een praktijk overlaten. Heel veel sterkte en beterschap!

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:05

Prednisolon remt heel sterk de ontsteking. Ook als het een bacteriele oorzaak heeft. Dus ja, zo'n hevige reactie is raar.
Bij een groot dier zoals een paard kunnen X-stralen niet diep genoeg door de thorax dringen om er een foto van te maken. Of je moet een mini hebben, anders is thoraxfoto onmogelijk.
Daarnaast is prednisolon acuut stoppen ook nooit een strak plan.

Aangezien je al bij Utrecht was zou ik daarheen gaan. Gezien je denkt dat je eigen DA er niet meer mee communiceert, lijkt t alsof je hem zelf ook niet 100% meer vertrouwd ?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 16:10

Geodeo schreef:
Aangezien je al bij Utrecht was zou ik daarheen gaan. Gezien je denkt dat je eigen DA er niet meer mee communiceert, lijkt t alsof je hem zelf ook niet 100% meer vertrouwd ?

Ik heb er gewoon een raar gevoel bij. ik heb het idee dat hij het niet eens is met hun behandeling.
toen het gedoe met zn buik begon, kreeg hij van mn eigen dierenarts predison capsules. er gebeurde niks. op de faculteit kreeg hij het ingespoten. want, dit zou beter werken en was sterker. mn eigen dierenarts vond het gek dat de injecties werkten want hij had toch immers prednison capsules gekregen en die werkten toch ook niet??

vervolgens het gedoe met de thoraxfoto dat hij het raar vond dat die niet gemaakt is. vraag het de faculteit en je vriend zou ik zeggen? en tijdens de echo zijn foto's gemaakt en het was zo goed als uitgesloten. maar hij denkt dus van niet? duidelijk niet gecomuniseert dan lijkt me?

moest van de 1e dierenarts die voor zn been kwam, stoppen met de prednison omdat dit niet samen ging met metacam. de metacam kreeg hij voor de pijn aan zn been.
en deze DA zegt dat ik de metacam kreeg voor de koorts?

en verder voel ik me niet zo serieus genomen. ik heb een paar ideeen aangedragen. bijvoorbeeld de mogelijkheid van de mijten of wondje door het trappen. en de vraag of we misschien niet te vroeg en te abrubt gestopt zijn met de prednison. misschien was het wel een paard wat wat langer door gespoten moest worden? (moest niet voor niets volgende week de faculteit bellen om te kijken of we konden stoppen of dat het voort gezet zou moeten worden). word compleet met de grond gelijk gemaakt. ik moest maar niet teveel op internet en bokt kijken.....

vervolgens vraag ik aan de 1e dierenarts wat ze denkt dat het is. een tumor en de faculteit dacht dit ook en had dit met mij besproken :?
nou echt, ik weet van niks. ze dachten hartprobleem of vaatjes. het 1 was zo goed als uitgesloten dus ze dachten dat het dan het andere was. echt, als ze bij de faculteit tegen me gezegt zouden hebben dat het misschien een tumor zou zijn dan had ik gezegt dat ze hem daar mochten houden om het uit te sluiten.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 16:14

Rebeccatjuh schreef:
Mijn paard is toen uitgebreid onderzocht , opgevoeld en beluisterd en bleek zijn immuunsysteem bleek stil te liggen. (Bleek uit een speciaal bloedonderzoek )
Waarschijnlijk door zijn enting, of door een enting tegen mok.

Eerst cortisone gehad, daarna wekenlang behandeld met prednisolon. Uiteindelijk helemaal goed gekomen, maar kan mij herinneren dat de bijwerkingen van de prednisolon best heftig waren. Snap ook niet dat je in een keer mocht stoppen.

!

ok, ik weet dus niet of ze dat bloedonderzoek gedaan hebben. er is wel bloedonderzoek gedaan maar dat was goed. ga het er eens over hebben.
ja, ik vind het ook raar dat ze ook zo ineens stoppen hoor. het was wel al om de dag en al afbouwend maar ik moest sowieso nog 3-4x spuiten tot aankomende maandag. en dan zou ik van de faculteit horen of we konden stoppen of doorgaan.
ik sprak iemand die ook diergeneeskunde gestudeerd had en die vond het ook raar. ik weet van mn werk (zorg) dat mensen ook niet ineens mogen stoppen. altijd afbouwen.
maar goed, wie ben ik...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:15

bij paarden mag je volgens mij stoppen zonder af te bouwen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:17

Les 1... luister naar je gevoel..!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:44

Ik ben met prednisolon ook in 1x gestopt...

Ik zou naar Utrecht gaan, sterkte ermee!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:45

Ik zou na jouw verhaal ook contact opnemen met Utrecht en met hun verder gaan. Ik vind het verhaal van de metacam voor een einschussbeen nogal zwak. Daar zijn wel betere middelen voor. Het stoppen met de prednison tegen Utrecht in vind ik ook nogal wat. Ze hadden op zijn minst van te voren kunnen overleggen lijkt me. Ook het feit dat jouw DA zegt dat de capsules niet hielpen en dat dus de injecties ook niet zouden helpen klopt echt niet. Mijn man had MS ( is een aantal jaren gelden al overleden) en bij hem hielpen de eerste jaren infusen met prednison ( methylprednisolon) wel en met tabletten niet. De dosis in tabletten is gewoonweg een stuk lager. Dat zal ook het verschil zijn met capsules en injecties. Bovendien moeten van capsules de wand nog worden afgebroken ergens in het lichaam, terwijl injecties veel beter gelijk opgenomen kunnen worden.
Overigens plotseling stoppen hoeft geen probleem te zijn hoor, met de tabletten was het wel heel snel opbouwen en heel langzaam afbouwen, maar die infusen waren 3-5 dagen dezelfde ( zeer hoge) dosis en dan was het weer klaar. Dan werd er dus niet afgebouwd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:06

Je moet gaan naar degen waar je het meeste vertrouwen in hebt. Dat is toch wel heel erg belangrijk! Als ik je verhaal zo lees dan denk ik dat je het meeste vertrouwen in Utrecht hebt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:45

normaal gesproken moeten er zeker een dag of vier tussen zitten...het stoppen met prednison en het beginnen met metacam?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 14:48

Jet schreef:
Ik zou na jouw verhaal ook contact opnemen met Utrecht en met hun verder gaan. Ik vind het verhaal van de metacam voor een einschussbeen nogal zwak. Daar zijn wel betere middelen voor. Het stoppen met de prednison tegen Utrecht in vind ik ook nogal wat. Ze hadden op zijn minst van te voren kunnen overleggen lijkt me. .

vind ik ook. achteraf gezien. ik had gehoopt en gedacht dat ze ter plekke contact op zouden nemen met de uithof maar die zouden voor moeilijk bereikbaar zijn? ze hebben die smiddags op de praktijk gebeld. lijkt me dat als de uithof het niet eens was geweest met het stoppen van de prednison, de kliniek me wel hadden gebelt om het alsnog voort te zetten?

en de uithof gaf ook aan dat de injecties hogere dosis bevatten en in het lichaam gespoten worden dus sneller opneembaar.

de metacam kreeg hij omdat hij pijn had. tenminste, dat zei de 1e arts die kwam. de 2e die voor de controle kwam die zei dat hij het voor de koorts kreeg :?
wat ik moest er nu mee stoppen maar als hij koorts kreeg dan mocht ik het weer geven...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:55

Verwarrende verhalen zo, lastig...

Bij twijfel zou ik toch een afspraak in Utrecht maken...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 15:08

en wat ook raar is: overal lees ik dat het been gekoelt moet worden. dat dat helpt tegen de zwelling en de pijn en dat het vocht sneller afgevoerd word. ze hebben tegen mij nooit gezegt dat ik moest koelen :?

de DA zei dat het niet nat mocht worden omdat alles zo strak stond?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 15:09

Nouvel schreef:
Verwarrende verhalen zo, lastig...

Bij twijfel zou ik toch een afspraak in Utrecht maken...

doe ik ook hoor. ik vind het allemaal bij elkaar maar raar. ik bel ze morgenochtend op en dan eens horen wat hun te vertellen hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:09

met koelen slinkt het been wel,als het goed is.Wanneer had je hem ontwormd?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:39

Je kunt ook koelen met een coolpack, blijft het been in ieder geval droog

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:20

Bij een einschuss been zeker koelen.
Water kan de huid idd weker maken.

Ik koelde ook altijd met cold packs.
Een keukenhanddoek rond zijn been zodat de coldpack niet rechtstreeks op de huid komt.
Twee coldpacks ertegen ( binnenkant en buitenkant been), elastische bandage errond en een kwartier laten zitten.
Best erbij blijven.

Ik deed daarna altijd iceclay van foran erop. Geeft ook een diepkoelende werking en mag op wondjes komen.
Dat liet ik dan de ganse nacht zitten.

Succes ermee !!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:09

Metacam is ontstekingsremmend en pijnstillend, dus wat dat betreft hadden beide Da-en wel gelijk. Maar het werkt veel minder breed dan prednison, dus vind ik het vreemd dat ze dat gestopt zijn.
Koelen met einschuss kan goed hoor, je kan het ook met de waterslang doen en dan daarna rustig afdeppen met een schone droge handdoek. Met een slang kan je een veel groter deel bereiken dan met coolpacks lijkt me.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 17:19

Jet schreef:
Metacam is ontstekingsremmend en pijnstillend, dus wat dat betreft hadden beide Da-en wel gelijk. Maar het werkt veel minder breed dan prednison, dus vind ik het vreemd dat ze dat gestopt zijn.
.

de prednison moest stoppen omdat hij de metacam kreeg tegen de pijn. metacam en prednison mochten niet samen omdat hij dan last van zn maag zou kunnen krijgen.

de 2e dierenarts heeft de metacam gestopt. ik heb toen nog gevraagd of we niet weer moesten starten met de prednison. dat hoefde niet want hij kreeg nu voor 3 dagen vochtafdrijvend poeder waar ook prednison in zat. ik weet even niet uit mijn hoofd hoe dat spul heet. iets met durial of zo. op internet staat dat het een tijdje een verboden middel was/is in nederland? er zat 0,25 mg prednison in. maar lijkt me niet dat het 0,25 mg op een heel zakje is. lijkt me..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:52

Ja, ik snap wel dat de prednison moest stoppen vanwege de metacam, maar ik snapte niet waarom er met metacam begonnen werd. Er zijn dan toch wel pijnstillers die samen met prednison gegeven kunnen worden lijkt me.

Was dat andere Prodynam? Is dat middel dat je toen kreeg in het paspoort bijgeschreven? Of is er al in het paspoort afgetekend dat je paard niet voor slacht voor menselijke consumptie bestemd is? Bij dat laatste mag je paard alle middelen krijgen die kunnen helpen nl., ook die niet voor paarden geregistreerd zijn of die alleen voor niet-slachtpaarden zijn.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 09:20

Jet schreef:
Was dat andere Prodynam? Is dat middel dat je toen kreeg in het paspoort bijgeschreven? Of is er al in het paspoort afgetekend dat je paard niet voor slacht voor menselijke consumptie bestemd is? Bij dat laatste mag je paard alle middelen krijgen die kunnen helpen nl., ook die niet voor paarden geregistreerd zijn of die alleen voor niet-slachtpaarden zijn.

welke bedoel je precies? prodygram komt me niet bekend voor.
ik moest hem van de uithof rapidex spuiten.
de zakjes die ik van mn eigen dierenarts gekregen heb heet iets van diuri- nog wat. toen hij me die zakjes gaf, vroeg hij wel om het paspoort omdat het aangetekend moest worden.
dit middel heb ik een paar dagen terug opgezocht en het is een tijdje verboden geweest in nederland. Of nog steeds.