Paard ruikt naar sigarettengeur uit mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LdJ

Paard ruikt naar sigarettengeur uit mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 22:22

Een hele gekke vraag. Ik heb het idee dat mijn pony echt heel sterk naar sigaretten ruikt. Ik ruik het al wanneer die naast me staat of aan mn sjaal friemelt. Zou dit slecht kunnen zijn voor een paard, los van dat tie het niet eens zou mogen eten?

Helaas wordt er bij ons op stal gerookt, er is geen rookverbod. We halen zelfs wel eens mensen met een aangestoken sigaret uit de stal of bij de stro-opslag vandaan.. Dus daar is verder niets aan te veranderen, dit is de staleigenaar zijn keuze..

Maar die geur stoort me dus enorm, echt om van over je nek te gaan.. Wie weet hier raadt mee?

Edit: Zou die geur door zand eten kunnen ontstaan?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:27

tanden laten controleren. kan door gebitsproblemen komen

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:28

Misschien iemand die je paard een plukje shag geeft?

LdJ

Re: Paard ruikt naar sigarettengeur uit mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 22:30

Shag ruikt anders. Dit is echt van die gore sigaretten geur. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen.

Tandarts komt elk jaar, binnenkort weer. Maar hij heeft dit lang niet altijd. Dat is het gekke.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:30

paarden zijn dol op tabak dus misschien voert iemand dit aan je paard? tijdens het peukje rollen?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:30

Misschien rookt je paard ook stiekem :')

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:31

nicotinepleisters plakken :+

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:32

Ik denk vergaand hooi ergens tussen de tanden. Heb ooit hooi gehad die de leverancier shaghooi noemde. Het rook erg naar shag. Maar was gewoon soort van te oud. Alsof het heel lang vochtig was opgeslagen..heel apart.

Paarden vonden het geweldig. Daarna nooit meer gehad.

Kan mij voorstellen dat het in de mond ook zo kan ruiken.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:33

Idd even de tandarts vragen misschien een ontsteking of iets?

Ip kan je paard niet uit de mond gaan stinken omdat er gerookt word

Toch zou ik het er met de stal eigenaar over hebben hoor
en is er niks mogelijk dan vertrekken liever gisteren dan vandaag! het is levens gevaarlijk! stel je voor dat iemand een peuk laat vallen of uit maakt en maar half uit maakt of dat het brandende gedeelte eruit valt.
je wilt echt niet dat je paard dit over komt hoor

Ik rook zelf ook maar bij ons in de stallen/rijbak en weides dus alles waar de paarden komen is het absoluut verboden! en mijn moeder is ook roker en ook bij haar op stal word er niet gerookt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:08

Wat zit hier nou iedereen te praten over roken op stal. Daar gaat het toch helemaal niet over het gaat over een pony Die uit zijn muil stinkt.

Als er een ontsteking zit in zijn mond dan kan dat een hele sterke lucht afgeven. En ik vind jouw vergelijking met roken eigenlijk helemaal niet gek want ik vind dat het wel ruikt naar een koperen asbak met peuken.
Het lijkt me het handigst als je toch op korte termijn de tandarts laat komen.
Ook als er bijvoorbeeld rottend eten wat stinkt tussen de tanden is blijven zitten moet dat er uit voor je problemen krijgt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:11

Nou sorry hoor maar ik vind dit best zorgwekkend
Wat nu als er door zoiets brand ontstaat...
dat wens je niemand toe

Of ben ik nu zo gek

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:23

wacht... er gaat plots een belletje rinkelen.

Ooit had mijn oude pony dat ook. Alsof ze gerookt had. Maar zij at bepaalde zwarte besjes/takjes van een bepaalde boom. (wellicht dat die besjes er nu met deze warme temperaturen nog ergens liggen?). Ik harkte ik daarna weg, maar dat was niet heel goed te doen omdat ze bleven komen. En vogels ze ook verspreidde over het terrein.
Deze boom besloot dood te gaan omdat de boer er nogal wild langsheen reed. Daarna was het ook over.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 23:25

Bedankt voor de zowel grappige als serieuze reacties! :)

Het rookbeleid stellen wij ook niet op prijs en zoals Gentlegiant zegt, het is echt niet ok en veilig. Volledig mee eens. Helaas denken sommige pensionklanten/verzorgers er anders over en moeten wij alles zelf maar zien te regelen met elkaar vlgs staleigenaar. Zomaar van stal wisselen zit er niet in, maar het zonder problemen toelaten staan wij zeker niet tie als we er zijn. Kunnen moeilijk de hele dag daar blijven staan.

De tandarts moet inderdaad binnen nu en 3 weken komen, ik ben benieuwd :) Thanks bokkers!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:30

Goedzo want veiligheid staat voorop. Jammer dat de pension er niets aan doet. is er geen gesprek mogelijk met de gevolgen van roken/brand op stal?

Tuurlijk kun je niet de hele dag op stal rond paraderen dat is ook niet aan jullie

Goed dat de tandarts al geplant staat! houd je ons op de hoogte?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:32

kijk je nog naar mijn reactie? Misschien heb je er wat aan..

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:40

Staat er daar eentje mee te paffen met de rokende stalhulpen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:39

Ik ben er nog wel benieuwd naar wat voor tandarts je laat komen. Er is namelijk best een heel groot verschil tussen de ene of de andere. Bij ons op stal komt ook iemand die zegt tandarts te zijn, maar die kijkt alleen maar, zegt bij de meesten dat alles goed is en af en toe haalt hij ergens een vijl langs. Dat heeft tot gevolg gehad dat het paard van een stalgenoot jaren met een verrotte kies heeft gelopen en door het verkeerd veilen een verkeerd afgesleten gebit had. Paard is uiteindelijk op de kliniek behandeld, verlost van de zwaar ontstoken kies, nabehandeld met diverse spoelingen omdat de bijholtes ook vol met pus waren geraakt en het hele gebit is verder gereviseerd.
Laat dus een goed paardentandarts komen, eentje die ook dierenarts is en die mag verdoven, als het nodig is kunnen die gewoonweg heel goed behandelen en het beste bekijken of er een slechte kies zit. Die kans is best groot als hij op wat voor manier dan ook stinkt uit zijn mond.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 06:22

Jet schreef:
Ik ben er nog wel benieuwd naar wat voor tandarts je laat komen. Er is namelijk best een heel groot verschil tussen de ene of de andere. Bij ons op stal komt ook iemand die zegt tandarts te zijn, maar die kijkt alleen maar, zegt bij de meesten dat alles goed is en af en toe haalt hij ergens een vijl langs. Dat heeft tot gevolg gehad dat het paard van een stalgenoot jaren met een verrotte kies heeft gelopen en door het verkeerd veilen een verkeerd afgesleten gebit had. Paard is uiteindelijk op de kliniek behandeld, verlost van de zwaar ontstoken kies, nabehandeld met diverse spoelingen omdat de bijholtes ook vol met pus waren geraakt en het hele gebit is verder gereviseerd.
Laat dus een goed paardentandarts komen, eentje die ook dierenarts is en die mag verdoven, als het nodig is kunnen die gewoonweg heel goed behandelen en het beste bekijken of er een slechte kies zit. Die kans is best groot als hij op wat voor manier dan ook stinkt uit zijn mond.

Hele goede tip!

Toevallig een kennis van me die is dierwetenschapper en paardengedragstherapeut en zij heeft dit onlangs onderzocht. Conclusie inderdaad een dierenarts die ook tandarts is (volledige tandartsenopleiding in Idaho)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 06:52

Precies, heb mijn paard ook jarenlang laten behandelen Door een gebitsverzorger die zich tandarts noemde en dat heeft uiteindelijk mijn paard veel pijn en ellende en mij ruim 2000 euro gekost!

Ts, ik zou ook even aan het hooi snuffelen, wij hadden pas ook een partij wat naar stag rook.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 09:33

Knert schreef:
kijk je nog naar mijn reactie? Misschien heb je er wat aan..

Ik heb je reactie zekee gezien! Bedankt daarvoor! Wij hebben alleen een boom met hazelnootjes staan, maar die bloeien nu niet. Hij is wel van het schooieren, dus vreet alles op wat tie tegenkomt.

Mijn da is ook tandarts, erg goed ervaring mee tot nu toe. Vijlt electrisch en heeft af en toe zelfs een assistent mee als hij weet dat hij tamden moet nakijken. Werkt erg netjes. Heeft bij ons eens een 'leen' pony gedaan die ooit 1 keer eens acbterover geslagen is bij een tandarts, die is toen misschien wel 20 jaar niet gedaan. Resultaat zag er heel anders uit! Pony ging er ook veel beter van eten :)

Het hooi is bij ons niet altijd dezelfde en ook niet altijd de beste kwaliteit. Dat is helaas altijd al bekend. Dit hooi ruikt overigens niet naar shag, maar het zal me niets verbazen als dit ook al ouder hooi is.

Zodra de tandarts is geweest zal ik een berichtje plaatsen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:41

Rokers die lak hebben aan veiligheid en vies, slechter hooi zouden voor redenen zijn om van stal te wisselen.
Je werkt met paarden, droog hooi, stro, hout, en dan halen hun het in hun hoofd om daar mooi te gaan staan paffen? :oo

Om nu je vraag te beantwoorden; Het kan zijn dat iemand je paard voor de grap een plukje shag geeft, aangezien je zegt dat het niet altijd zo is. Ontstekingen gaan ook onwijs stinken, dus dat de tandart/DA zo snel komt is fijn :)

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:10

Ik denk ook wel dat het goed is om te weten of die geur nou echt uit z'n mond of uit z'n neus komt :) Lijkt mij dat je iets uit neus juist eerder ruikt, dus zou misschien ook zo maar eens kunnen. Of weet je zeker dat het z'n mond is?