Beeldmateriaal peesblessure gezocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

Beeldmateriaal peesblessure gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 20:57

Hallo!

Aangezien ik in een "leerproces" zit en alles over peesblessure's wil weten, heb ik even een vraag.

Ik lees vaak van mensen dat ze bij een paard met een peesblessure om de zoveel weken (geloof 20?) een echo laten doen van de pees van het paard. Is dit wel zo handig??
Heeft iemand misschien nog foto's van zo'n echografie? (Het liefst, als er meerdere echo's zijn geweest, ook meerdere foto's, als het ware het herstelproces!) Ben wel benieuwd hoe het als het ware herstelt!

Verder vroeg ik me nog af, of er iemand ervaringen heeft met thermografie. Hoor er steeds vaker van en de meeste reacties zijn ook nog positief. Maar sommige mensen geven aan dat het vaak alleen de warmte aangeeft en niet het probleem?

Bedankt alvast!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:27

Ik heb wel veel ervaring met peesblessures, maar ik heb geen beeldmateriaal. [BEH] Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel is het centrale topic geworden over peesblessures, daar kan je er in elk geval veel over lezen en misschien hebben de mensen daar wel foto's van echo's/scans.

Ik moest zo om de vier tot zes weken terug voor een echo, zo kan je goed in de gaten houden of de blessure verbetert en dan werd het opbouwschema daar weer op aangepast.
Thermografie kan nuttig zijn om te zien waar er in het lichaam iets mis is, maar daarna moet je alsnog op zoek naar de oorzaak van de afwijkende plek.
Als je al zeker weet dat het een peesblessure is, zie ik de toegevoegde waarde van thermografie niet echt.

Anoniem

Re: Beeldmateriaal peesblessure gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:37

Ik heb wel beeldmateriaal maar met om de 20 weken zit je goed mis. Is bijna altijd om de vier tot zes weken.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:22

Ik heb ook ervaring maar geen beeldmateriaal.
dit staat om de harde schijf bij de DA . Dit wordt opgenomen en ik bekijk het dan mee.

moet zeggen dat het spectaculair is op de verbeteringen te zien!

Vorig jaar eind juli via echo scheur van 10cm vastgesteld aan het checkligament.
behandeling met bloedplaatjes laten doen, wat stamcellen wa nog meer dan de helft duurder en dit wal als duur!
begin sept nieuwe echo. Peesweefsel volledig opgevuld.en verdikking van het been rond de pees bijna volledig weg.
Begin nov nog verbetering pees nu overal netjes opgevuld, verdikking helemaal weg!
Da was zelf verstelt van het resultaat.

Nu 2 februari terug nieuwe echo ben benieuwd, je mag altijd komen kijken!

afhankelijk van de blessure wordt de echo herhaal maandelijks. Als het genezings proces normaal verloopt wordt er niet maandelijks maar 2 of 3 maandelijks een echo genomen. Er zijn geen standaarden voor.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 06:16

Met peesblessures heb ik geen ervaring maar met thermografie wel. Daar ben ik zeer over te spreken. Je krijgt een totaaloverzicht van je paard. Daarbij kunnen ze zien of het oppervlakkig of dieper gelegen is en of er dusdanige schade is dat je bijv. foto's zou moeten laten maken. Ik heb een thermorafie van mijn paard laten maken ze had een rug en voet blessure waar ik niets over had gezegd en ze raadde me dus aan van beide foto's te laten maken (dit had ik al bij de da gedaan) verder had ik mooi in beeld waar de overbelastingsproblemen van haar blessure zaten en kon ik zien dat ze verder geen grote problemen had.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 08:14

Tabaluga12 schreef:
Met peesblessures heb ik geen ervaring maar met thermografie wel. Daar ben ik zeer over te spreken. Je krijgt een totaaloverzicht van je paard. Daarbij kunnen ze zien of het oppervlakkig of dieper gelegen is en of er dusdanige schade is dat je bijv. foto's zou moeten laten maken. Ik heb een thermorafie van mijn paard laten maken ze had een rug en voet blessure waar ik niets over had gezegd en ze raadde me dus aan van beide foto's te laten maken (dit had ik al bij de da gedaan) verder had ik mooi in beeld waar de overbelastingsproblemen van haar blessure zaten en kon ik zien dat ze verder geen grote problemen had.

Interessant!
Is zo'n blessure dan altijd te zien als warmte?

Iedereen bedankt voor het reageren!

Starbreeze

Re: Beeldmateriaal peesblessure gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:47

In het verleden hebben wij ook een thermografie laten maken omdat we de kreupelheid van mn fries niet konden achterhalen. Bleek dat de doorbloeding van haar voeten erg slecht was, ze maken beelden voor en na beweging namelijk. Ze is tien op speciaal beslag komen te staan en nooit last meer gehad.