Mbt jouw paard: wat zegt je arts? Spat is toch iets sluimerends en als de boel dichtgegroeid is, dan kan het paard (al dan niet stijver dan voorheen) toch weer rad lopen? Bespreek dit met je veearts. Maar vertrouw ook op je Eigen intuitie.
Bespreek het met je arts, kijk naar je paard (objectief vanaf een afstand). En stel je zelf een "doel". Daarmee bedoel ik, als je onbevangen naar het paard van een onbekende kijkt: wanneer is het dan genoeg? Als hij nooit meer bereden kan worden? Als hij altijd pijn heeft zonder bepaald beslag maar nog pijnvrij is met bepaald beslag? Mag ie van jou nog (al dan niet tijdelijk) op pijnstillers?
Edit: hoe lang ik doorga, tja, dat durf ik niet te zeggen. Mijn jonge paard (toen 3 jaar) raakte vorig jaar kreupel. Volgens kliniek zou het beter zijn afscheid te nemen (op x-ray was een afwijking te zien). Zelf heb ik in overleg met mijn paardenarts (die ook chiropractie en acupunctuur doet) bekeken welke mogelijkheden we hadden. Mijn merrie bleek zich volledig vast te houden / vast te zitten, vermoedelijk een geblokkeerde zenuw. We hebben toen besloten om met acupunctuur de ontspanning proberen te krijgen in dat lichaam en met chiro haar proberen weer wat losser te krijgen. Mijn arts gaf gelijk aan dat ze ook zo vast kon zitten door compensatie en dat ze na een chiro behandeling dus heeeeel slecht zou kunnen worden. Met dat in mijn achterhoofd heb ik de behandeling gestart. Wordt ze slecht(-er) dan is het einde paard, wordt het beter, dan gaan we door. Tot nog toe gaat het goed. Ze heeft af en toe wat terugvallen, maar mijn arts is eergisteren weer geweest en wordt heel blij van hetgeen de merrie aan progressie laat zien. Dus we gaan door. Een paar behandelingen geleden stond de merrie juist minder goed, dat wordt dan ook besproken en bekijken we ook wat we moeten doen en of we door moeten gaan. Voor ons (arts en mijzelf) is dat paard leidend. Hoe doet ze het, hoe ziet ze eruit, wat zegt het oog en haar houding.
UIteraard ben ik blij dat ze er nog is en dat ik nu groen licht heb om erop te gaan, maar was ze kreupel gebleven / weer langdurig kreupel geraakt, dan had ik echt wel afscheid genomen van haar.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 16-01-15 11:06, in het totaal 2 keer bewerkt