Niet 100% fit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FelineNanet

Niet 100% fit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 21:16

Hoi allemaal,

Het wordt misschien een beetje lang verhaal maar ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen en gedachten dus dank alvast voor het lezen :D

Mijn pony is een 18-jarige connemara merrie met verleden waarin zij niet goed is behandeld. Zij is linksom gebogen scheef, in der mate dat ze nooit meer zo recht als een gewoon paard zal kunnen worden, hoewel dat nog steeds mijn streven is. Ze krijgt snel last van haar rug ivm de kou in de winter en daarom is zij niet geheel geschoren, maar met de rug erin gelaten (en bovenkant hals/billen)

De problemen waar ze last van heeft:
-niet helemaal rad lopen, hoewel het afgelopen maand weer zuiver was.
Ik denk dat dit vooral erin zit hoe koud het is geweest en hoeveel we hebben kunnen rechtrichten (de bak is niet optimaal)

-Ze heeft rare bultjes op haar rechterbil, net naast haar flank. Het lijken net kleine wondjes, maar als je er overheen voelt, voelen ze als melanomen. Soms jeuken ze. Het zijn echter geen melanomen.
Het zouden een paar dingen kunnen zijn: haverbultjes, eiwitbultjes, melanomen (hoewel ze er niet zo uitzien) of schuurachtige plekjes van de deken of bijvoorbeeld zand tussen de deken van het rollen.

-Op de linkerbil heeft ze nu wondjes, wat er meer worden.
Ze zou gebeten kunnen zijn, of hetzelfde aan de andere kant: irritatie van de deken.

-Haar uier leek ontstoken, hij was warm er je kon haar 'melken'
Haar uier is na 3 dagen weer bijna op de normale grootte. Dit kan hormonaal zijn, maar haar hengstigheid is erg lastig te peilen (laat ze amper zien).

-Ze heeft achter stalbenen. Voor zijn ze bijna altijd droog. Vorige week één dagje niet, maar toen na 20 minuutjes stappen waren ze helemaal droog. Ik heb deze week gemerkt dat het twee keer hard vocht was en voor de rest van de week gelukkig gewoon vocht dat met stappen redelijk weg liet vloeien
Dit zou kunnen komen omdat ze op stal staat en niet 24/7 buiten. Maar ze gaan sinds deze maand langer naar buiten dan eerst.

Het zou kunnen dat het allemaal losse dingetjes zijn, maar het zou ook iets groots onderliggend kunnen zijn. Ponylief is een pony die wél dingen aangeeft als het echt niet meer gaat, maar bij iets kleins laat ze niks merken.
Ik voer haar geen slobber meer bij sinds een week. Ze staat momenteel op de sportmuesli van Pavo met zwarte haver, dat krijgt ze van mij. De mate ligt aan de mate werk die ze heeft gedaan. Voor de rest krijgt ze vanuit stal 1/4 kg basis biks. Ze krijgen 's ochtends (+/- 7.00 u) hooi voor het naar buitengaan. Tijdens het mesten krijgt ze hooi in de stal, dat als ze binnenkomt (+/- 13.00 uur) ze gelijk hooi hebben. 's Avond krijgen ze nog een portie hooi (tussen 17.00 en 19.00). Ik kom meestal 's avonds en geef haar nog een plukje voor de nacht, dus ze staat bijna klokrond op hooi. (wat heel fijn is!)
Ik heb haar nu een andere deken opgedaan. Ze liep met een 200 gr (voelde als 100 gr) deken van Amigo, ze staat nu onder een 100 gr onderdeken en 0 gr regendeken om te kijken of het misschien aan de deken lag. Door haar scheefheid schuiven alle dekens wel, wat dus alsnog voor iedere deken irritatie dus kan opleveren.

Haar dochter waarmee ze heel lang samen heeft gestaan is verhuisd naar een andere stal en ik denk dat dit voor haar best een stressbron is dat ook deze klachten kan geven, maar misschien dat hier een bokker de gouden tip heeft om haar weer 100% fit te krijgen :)

Groetjes Feline

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 05:45

Gezien de leeftijd en alle kwaaltjes, huidproblemen: heb je je paard al eens laten controleren op PPID / Cushing?
www.ppidbijpaarden.nl

Ik zou zelf het paard eens bloed laten prikken en meteen laten testen op PPID en eens kijken wat daar uit komt.

gina2003

Re: Niet 100% fit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 06:21

Ik loop momenteel met mijn merrie onder behandeling bij kliniek Den Hoek, holistische arts.

Mijn merrie had ook steeds vage klachten en nu gaat het 98% beter met haar. Misschien kun je dat eens overwegen

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:03

Wat vervelend dat je paard verschillende klachten heeft... Gezien de hoeveelheid en verschillende vragen die je hebt zou ik beginnen bij de dierenarts.
Heb je die er al bij gehad? Wat betreft het niet rad lopen heb je zelf al een beetje een idee lees ik. Net als de stalbenen waar veel paarden nu last van hebben. Als het klopt dat het door de kou en beperkt trainen komt dan zou het weer beter moeten gaan als je het werk oppakt. Even aankijken misschien?
Zoveel mogelijk kunnen bewegen waardoor de doorbloeding op gang blijft is natuurlijk het beste. Misschien hooi met minder eiwitten/ fructaan?

De bultjes en jeuk onstaan soms ook voor overgevoeligheid voor wasmiddel van de onderdeken. Of verstopte talgklieren omdat door de deken de huid niet goed kan ademen.
Ik zou bij twijfel niet afwachten en eerst maar eens de dierenarts laten kijken. Wie weet zijn de antwoorden vrij duidelijk.

Succes!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:08

Ik moest ook aan Cushing denken. Even laten testen kan zeker geen kwaad!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:15

Allergie?
Mijn pony krijgt exact dezelfde klachten bij het eten van biks...

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:50

Ik heb inderdaad ook gedacht aan Cushing, maar het enige van de punten van Cushing zelf wat ze 'heeft' is niet goed lopen (Hoefbevangen is het niet, dan zou de DA/hoefsmid wel iets hebben gezien lijkt mij). Maar verder geen directe aanwijzingen. Ik ga er nog wel even over nadenken :)

Er is november/december (precieze datum weet ik niet meer) een DA/kraker bij gekomen. Ze is toen gekraakt en hij heeft naar haar manier van lopen gekeken. Daarna is het gevoelig lopen ook weggegaan. Ze loopt nu met ijzers en dan loopt ze correct, tenzij ze op de gladde stenen loopt (wat ik vrij normaal vind)

De onderdeken heeft ze pas sinds een paar dagen op, de deken daarvoor is nooit gewassen. Ik smeer er nu Acederm (wondzalf) op en het begint nu weg te trekken, dus ik denk inderdaad dat het lag aan de andere deken die niet goed ademde.

@gina2003 helaas is naar Utrecht gaan geen optie met deze pony omdat ze niet op de trailer kan :(

@bfsunshine Ook van zo'n kleine hoeveelheid? Ze staat nu al een jaar op deze biks en is zelfs omlaag gegaan in hoeveelheid.

Er is nog geen andere DA verder bij geweest omdat het niet onder spoed valt en ik eerst even verder wilde kijken.

Heeft er iemand verder ervaring met dingen die afvalstoffen afvoeren (voor de dikkere achterbenen)? Ze worden namelijk wel droog met stappen. Bleekselderij en bruin bier werd in een ander topic geopperd.

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:56

Stalbenen komt bijna altijd door, het woord zegt het :-), veel stilstaan en dus een mindere doorbloeding. Ze worden ook mooi droog door stappen schrijf je. Dus ik zou wat aan de oorzaak doen ipv de symptomen bestrijden met middelen... proberen je paard meer te laten bewegen.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 11:32

PenS schreef:
Stalbenen komt bijna altijd door, het woord zegt het :-), veel stilstaan en dus een mindere doorbloeding. Ze worden ook mooi droog door stappen schrijf je. Dus ik zou wat aan de oorzaak doen ipv de symptomen bestrijden met middelen... proberen je paard meer te laten bewegen.

Ze heeft ze gekregen sinds ze langer buitenstaat en ik laat haar iedere dag bewegen.

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:09

Wat bedoelde je dan met ze worden droog met stappen? Worden ze ieder iedere dag weer droog als je haar laat bewegen? Want dat is prima!