Het wordt misschien een beetje lang verhaal maar ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen en gedachten dus dank alvast voor het lezen
Mijn pony is een 18-jarige connemara merrie met verleden waarin zij niet goed is behandeld. Zij is linksom gebogen scheef, in der mate dat ze nooit meer zo recht als een gewoon paard zal kunnen worden, hoewel dat nog steeds mijn streven is. Ze krijgt snel last van haar rug ivm de kou in de winter en daarom is zij niet geheel geschoren, maar met de rug erin gelaten (en bovenkant hals/billen)
De problemen waar ze last van heeft:
-niet helemaal rad lopen, hoewel het afgelopen maand weer zuiver was.
Ik denk dat dit vooral erin zit hoe koud het is geweest en hoeveel we hebben kunnen rechtrichten (de bak is niet optimaal)
-Ze heeft rare bultjes op haar rechterbil, net naast haar flank. Het lijken net kleine wondjes, maar als je er overheen voelt, voelen ze als melanomen. Soms jeuken ze. Het zijn echter geen melanomen.
Het zouden een paar dingen kunnen zijn: haverbultjes, eiwitbultjes, melanomen (hoewel ze er niet zo uitzien) of schuurachtige plekjes van de deken of bijvoorbeeld zand tussen de deken van het rollen.
-Op de linkerbil heeft ze nu wondjes, wat er meer worden.
Ze zou gebeten kunnen zijn, of hetzelfde aan de andere kant: irritatie van de deken.
-Haar uier leek ontstoken, hij was warm er je kon haar 'melken'
Haar uier is na 3 dagen weer bijna op de normale grootte. Dit kan hormonaal zijn, maar haar hengstigheid is erg lastig te peilen (laat ze amper zien).
-Ze heeft achter stalbenen. Voor zijn ze bijna altijd droog. Vorige week één dagje niet, maar toen na 20 minuutjes stappen waren ze helemaal droog. Ik heb deze week gemerkt dat het twee keer hard vocht was en voor de rest van de week gelukkig gewoon vocht dat met stappen redelijk weg liet vloeien
Dit zou kunnen komen omdat ze op stal staat en niet 24/7 buiten. Maar ze gaan sinds deze maand langer naar buiten dan eerst.
Het zou kunnen dat het allemaal losse dingetjes zijn, maar het zou ook iets groots onderliggend kunnen zijn. Ponylief is een pony die wél dingen aangeeft als het echt niet meer gaat, maar bij iets kleins laat ze niks merken.
Ik voer haar geen slobber meer bij sinds een week. Ze staat momenteel op de sportmuesli van Pavo met zwarte haver, dat krijgt ze van mij. De mate ligt aan de mate werk die ze heeft gedaan. Voor de rest krijgt ze vanuit stal 1/4 kg basis biks. Ze krijgen 's ochtends (+/- 7.00 u) hooi voor het naar buitengaan. Tijdens het mesten krijgt ze hooi in de stal, dat als ze binnenkomt (+/- 13.00 uur) ze gelijk hooi hebben. 's Avond krijgen ze nog een portie hooi (tussen 17.00 en 19.00). Ik kom meestal 's avonds en geef haar nog een plukje voor de nacht, dus ze staat bijna klokrond op hooi. (wat heel fijn is!)
Ik heb haar nu een andere deken opgedaan. Ze liep met een 200 gr (voelde als 100 gr) deken van Amigo, ze staat nu onder een 100 gr onderdeken en 0 gr regendeken om te kijken of het misschien aan de deken lag. Door haar scheefheid schuiven alle dekens wel, wat dus alsnog voor iedere deken irritatie dus kan opleveren.
Haar dochter waarmee ze heel lang samen heeft gestaan is verhuisd naar een andere stal en ik denk dat dit voor haar best een stressbron is dat ook deze klachten kan geven, maar misschien dat hier een bokker de gouden tip heeft om haar weer 100% fit te krijgen

Groetjes Feline