Terugkerende mijt, hoe te voorkomen en snel te genezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bamii

Terugkerende mijt, hoe te voorkomen en snel te genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 19:49

Mijn paard heeft last van mijt die elke winter weer steeds terug komt. -O-

Het begin vorig jaar, toen ik haar net gekocht had. Ze stond bij de oude eigenaren niet/weinig buiten (alleen los in de binnenbak), bij mij stond/staat ze overdag buiten. Ze kreeg last van kale plekken op de benen. Ik had toen de DA gebeld maar hij kon niks vinden onder de microscoop, toch vermoedde hij sterk dat het mijten waren dus moest wassen met een of ander goedje (imoverol?). Leek goed te gaan tot in de lente weer kale plekjes, eerst op de benen toen ook op het hoofd. Dat bleek toen schimmel en weer mijt te zijn, dus weer wassen plus een injectie tegen mijt.

En nu, wéér kale plekken, en heel veel jeuk! Als de deken eraf gaat moet er eerst overal uitgebreid gejeukt worden en met deken wringt ze zich in alle houdingen om maar te kunnen jeuken....
Dus DA bij gehad en een injectie gekregen.

Heb met de DA overlegd en die zei dat het recept voor mijt donker, vochtige omgeving (broeien) en warmte is. Dus vaker even het dek af, met veel regen paard langer op stal houden. Optie was ook nog om te scheren, omdat ze lang nat bleef na het rijden of in de regen staan (wat dus weer ging broeien)

Maar nu mijn vraag, zij er nog meer manieren hoe ik dit zo goed mogelijk elk jaar kan voorkomen? En wb scheren, zou het helpen om de jeuk ook wat minder te maken? Iemand ervaring mee?

Is een beetje lang verhaal geworden, respect als je alles gelezen hebt :D

kimberly1995

Re: Terugkerende mijt, hoe te voorkomen en snel te genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:53

Je zou knoflook bij kunnen voeren..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:00

Mijn tinker heeft een keer mijt gehad, maar dat bleef toen beperkt tot zijn sokken. Hij stond vooral te stampen met zijn benen, vaak een teken aan de wand dat het mijt is.

Ik heb hem behandeld met pipetjes stronghold, de zwaarste dosis (20-40 kg hond). Er zit zo weinig in een pipetje dat ik mij niet kon voorstellen dat het voldoende zou werken, maar dat was wel het geval.
Vanwege de leefcyclus van de mijt moet het nog een keer herhaald worden, dus ik had 8 pipetten nodig.

Zeker niet de goedkoopste oplossing, maar het werkte zo goed en gemakkelijk dat ik het er graag voor over had.
Ik weet alleen niet hoe jij dit zou moeten doseren? En dan moet je ook zeker weten dat het mijt is.

Wat betreft het scheren. Ik weet niet hoeveel wintervacht jouw paard aanmaakt en hoe dik jouw deken is. Maar met deze hoge (vochtige) temperaturen, is een deken en wintervacht misschien ook echt te warm voor jouw paard. Dan heeft hij ook nog eens last van broei vanaf de huid.
Dan zal je moeten kiezen tussen scheren of een dunnere/geen deken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:17

niet vergeten na de behandeling de hele stal leeg te halen.Mijten op het hoofd komt haast niet voor,benen wel.Is er weleens een schraapsel genomem van de huid?
Injecties tegen mijt zijn niet zo heel best,wat voor middel heeft hij ingespoten?Intraveneus of intramusculair?

friesehengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:25

Ik heb een fries met mijt elk jaar weer. Pff sokken droog houden fohnen elke keer weer.. en wassen met sibasil. Na dat zijn benen dik waren heb ik hem ook laten spuiten door de dierenarts.. en dag voor ik hem moest wassen met sibasil heb ik mijn paard toch lekker in de wei gegooid na 6 uur rennen afspuiten en wassen met sibasil en nu lekker rustig met de mijt.. denk dat ze toch niet van modder houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:29

je moet altijd uitkijken dat mijt geen CPL word.Mijn fries heeft dat.Het is nu stabiel,maar dat gaat niet vanzelf :7

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:31

Ik behandel mijn tinker a 2x per jaar preventief met frontline combo (werkt tegen mijten en luizen). (Heeft 2 jaar geleden wat gestampt en gejeukt in de sok). Is wel erg prijzig, maar dan ben je ook meteen klaar. Ik verdeel 3 pipetten voor grote hond over de 4 benen. Ik deed het eerst met de xl maar nu de L, want het hoeft toch alleen over de benen te kruipen, wil alleen de sokken behandelen.
Waarschijnlijk heb je mijt in de stalbedekking zitten als het steeds terug komt. Om het echt op te lossen moet je behalve je paard ook de stal behandelen en als het echt in je voorraad stalbedekking zit zou dan ál je voorraad moeten vervangen en waar het opgeslagen lag ontsmetten (je hebt daar poeder voor kippenhokken voor).

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:35

Absoluut scheren :j
Ik kan de mijten nu buiten de (stal)deur houden door de sokken van mijn Fries te scheren, anders krijgt hij er geheid last van.
Ik gebruik heel af en toe een wit goedje wat je met water moet mengen, ben de naam even kwijt.. Dat helpt ook goed.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:36

Wat bij mijn paard heel goed hielp was Cydectin pour on. Is niet geregistreerd voor paarden maar wij hadden het voor de koeien/schapen. Helpt echt heel erg goed.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:37

friesehengst schreef:
Ik heb een fries met mijt elk jaar weer. Pff sokken droog houden fohnen elke keer weer.. en wassen met sibasil. Na dat zijn benen dik waren heb ik hem ook laten spuiten door de dierenarts.. en dag voor ik hem moest wassen met sibasil heb ik mijn paard toch lekker in de wei gegooid na 6 uur rennen afspuiten en wassen met sibasil en nu lekker rustig met de mijt.. denk dat ze toch niet van modder houden.

Drooghouden en fohnen helpen bij mijn weten helemaal niets tegen mijt?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:37

Aranel schreef:
Absoluut scheren :j
Ik kan de mijten nu buiten de (stal)deur houden door de sokken van mijn Fries te scheren, anders krijgt hij er geheid last van.
Ik gebruik heel af en toe een wit goedje wat je met water moet mengen, ben de naam even kwijt.. Dat helpt ook goed.

Neocidol?
Dat gebruiken wij op dit moment bij de 4 tinkers hier op stal. Ze zijn ook geschoren, want er was geen doorkomen aan. Er lijkt weer verbetering in te komen nu!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:46

Scheren is helemaal niet nodig hoor :) geschoren benen worden nat en zijn daardoor veel gevoeliger voor mok.
Mijn tinker kwam er helemaal vanaf door de benen in een emmer met sebacil te zetten, goed tot op de huid nat maken.. Dat herhaal je precies 10 dagen later.. En daarna nog eens 10 dagen later. Zo pak je de mijten aan die net uit het ei zijn gekomen zonder dat ze tijd hebben gehad om zelf nieuwe eieren te leggen.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 20:46

Zo wat een reacties :oo, ga proberen om op iedereen te reageren
Veel voorkomend friezen en tinker probleem dus...

Het gekke is dat ze geen amper last heeft in haar sokken... zit echt hoger op de benen.

Ik heb even gekeken naar dat stronghold, is inderdaad niet het goedkoopste maar als het echt goed werkt is dat het natuurlijk wel waard.

Ze heeft vandaag ook al een injectie gehad dus wordt momenteel wel behandeld. Met welke stof weet ik zo niet (wel denk ik intramusculair maar weet niet zeker) , dat zal ik even vragen als hij weer komt voor de 2e injectie. Vorig jaar is er een schraapsel genomen, maar daar was niet erg veel op te zien maar DA vond het erg veel op mijt lijken en na die behandeling ging het ook wel beter.

Qua deken/scheren, ze heeft dezelfde deken op als vorig jaar maar nu heeft ze een veel dikkere vacht (omdat ze nu buiten staat en vorige winter niet). Zal morgen een dunnere op doen, kijken of dat niet te koud is. Maar scheren, omdat de jeuk vooral op het lijf en benen zit, geheel scheren?

Van knoflook weet ik dat het bloedzuiverend is, heb nog nooit gehoord dat het bij mijt helpt maar kan altijd proberen. Als het werkt kun je dat mooi preventief gebruiken.

Het wassen met sebacil, geldt dat ook voor alle spullen, borstels, deken etc?

Dat preventief behandelen met frontline combo spreekt mij wel aan, scheelt weer steeds DA kosten en natuurlijk veel jeuk.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:06

Knoflook houdt allerlei 'ongedierte' op afstand. Mijten is in principe ook gewoon 'ongedierte', vandaar mijn gedachtegang. ;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:16

Knoflook lijkt me meer een preventief soort homeopathisch middel. Mijten zijn echt @/^&($@ beesten en daar kom je niet zo makkelijk van af met huis tuin en keuken middeltjes.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:22

Aranel schreef:
Knoflook lijkt me meer een preventief soort homeopathisch middel. Mijten zijn echt @/^&($@ beesten en daar kom je niet zo makkelijk van af met huis tuin en keuken middeltjes.

Knoflook is gewoon onderdrukkend. :') Toevallig doe ik de opleiding klassieke homeopathie/natuurgeneeskunde. Je kan natuurlijk ook de gezondheid van je paard verhogen, waardoor de kans dat hij mijten krijgt minder groot wordt. Maarja.. :D Als je behandelt, de mijten zijn weg en je gaat knoflook voeren... Dan zouden ze niet meer terug moeten komen. Wil je ze echt voorkomen, moet je zorgen dat je paard er niet meer vatbaar voor is.

Voor meer info, pb.

ichelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:25

mijn fries heeft hier ook vaak last van..
denken jullie dat het helpt om de sokken met betadine te wassen?
anders ga ik inderdaad ook even dat sebacil (?) proberen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:31

Let heel goed op je deken, dit zijn echt broeinesten voor mijten. Je kan ze niet warm genoeg wassen en de mijten te bestrijden. Misschien laten reinigen en dan als je toevallig een groete diepvries hebt minimaal 24 uur in de diepvries.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:58

Wassen met betadine werkt niet.

Mijn Tinker heeft er ook af en aan last van. Had gehoopt dat het deze winter weer een paar weken flink zou gaan vriezen, want daar gaan ze dood van. Maar ben bang dat dat er niet meer van gaat komen.

Ik behandel alleen als het echt nodig heeft, dus duidelijk jeuk. Want alles waarmee je behandelt, is gif. Bovendien werk je zo resistentie in de hand.

Heb al verschillende dingen geprobeerd; antivlooienshampoo voor honden (en alle middelen inderdaad na 10 en 20 dagen herhalen), toen dat niet meer werkte Neocidol, toen mocht dat niet meer verkocht worden en ben ik overgegaan op Bye-Mite. Het leek een gebed zonder eind, maar het is nu al een paar maanden zo rustig dat ik niet meer heb hoeven te behandelen. Niet dat de plekken weg zijn, maar wel dat ze er geen jeuk aan heeft. Sokken heb ik er ook al eens helemaal afgehaald (geknipt ipv geschoren, wat een pokkewerk!), maar dat had niet het gewenste resultaat helaas.

ichelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:30

dorientjuh schreef:

Mijn Tinker heeft er ook af en aan last van. Had gehoopt dat het deze winter weer een paar weken flink zou gaan vriezen, want daar gaan ze dood van. Maar ben bang dat dat er niet meer van gaat komen.

Ik behandel alleen als het echt nodig heeft, dus duidelijk jeuk. Want alles waarmee je behandelt, is gif. Bovendien werk je zo resistentie in de hand.

Heb al verschillende dingen geprobeerd; antivlooienshampoo voor honden (en alle middelen inderdaad na 10 en 20 dagen herhalen), toen dat niet meer werkte Neocidol, toen mocht dat niet meer verkocht worden en ben ik overgegaan op Bye-Mite. Het leek een gebed zonder eind, maar het is nu al een paar maanden zo rustig dat ik niet meer heb hoeven te behandelen. Niet dat de plekken weg zijn, maar wel dat ze er geen jeuk aan heeft. Sokken heb ik er ook al eens helemaal afgehaald (geknipt ipv geschoren, wat een pokkewerk!), maar dat had niet het gewenste resultaat helaas.

dus die Bye-Mite heeft bij jou geholpen?
maar dan neem ik aan dat je zelf ook een keer betadine hebt geprobeerd?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:49

Scheren en sebacil bad en dat een keer per week herhalen over eenperiode van 3 weken. Bij die van mij bleek dit de oplossing.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:26

Sebacil (mag niet meer verkocht worden) maar nu onder de naam ByeMite te verkrijgen via de DA. Mijten krijg je niet zomaar weg. Als ze heel erg last hebben, moet ook de stal helemaal leeg. Op advies van bodegraven zelfs die ontsmetten & alle spullen, maar dan ook echt alles. Want mijten overleven ook een x aantal tijd zonder paard!

Hij gaan preventief de sokken eraf en als ik merk dat de staat te stampen, wassen met ByeMite.

Wat ik wel raar vind is dat je zegt dat het meer onder de deken etc. zit en niet op echt de benen. Broeit die deken niet door haar dikke vacht? Ik ben zelf bij veel klinieken geweest met m'n tinker vanwege huidproblemen. Dit jaar staat ze zonder deken & het gaat 95% beter! Nu heeft ze ook wel een allergie voor bepaalde dingen, dus dat speelt ook mee. Maar zodra ik al een zweetdeken of even een regendeken op deed daarna gelijk jeuken.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:07

Cydectin pour on is ook een optie. Het is dan wel voor koeien maar voor paarden werkt het goed. Het wordt veel gebruikt bij "sokkenpaarden" omdat het een lange werktijd heeft. (+- een aantal maanden) Aanbrengen kan makkelijk gedaan worden, en je hoeft ook niet te scheren. Enige nadeel is dat het prijzig is, maar je er wel lang mee kunt doen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:28

ichelles schreef:
dorientjuh schreef:

dus die Bye-Mite heeft bij jou geholpen?
maar dan neem ik aan dat je zelf ook een keer betadine hebt geprobeerd?

Ja het heeft geholpen om het weer onder controle te krijgen. Maar ik verwacht eigenlijk in het voorjaar weer een ''uitbraak''. Wisseling van seizoenen lijkt invloed te hebben. Betadine heb ik niet geprobeerd omdat daar geen enkele aanleiding voor is. Mijten gaan namelijk niet dood van Betadine, ze worden er hoogstens schoon van. Was het maar waar dat het zou helpen.

BentePrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:37

Voor de benen horse leg cleaner en wassen met horse shampoo. beide van Green XL. werkt echt super. wordt gebruik gemaakt van probiotica dus geen chemische troep.