Ideale leeftijd voor castratie ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lauraneyens

Ideale leeftijd voor castratie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 17:35

Hoi,

Welke leeftijd vinden jullie optimaal om een Hengst te laten ruinen?

Mijn paard is nu 18 maanden en van vervelende hengstenkuren hebben we gelukkige weinig last, hij is heel braaf, werkt goed mee en doet altijd enorm goed zijn best!

Er staan geen merries in de buurt, rondom de weide ligt bos, maisvelden en een weide met schapen, aan de voorkant een rustige zandweg. Onze weide is zeer goed afgemaakt (ongeveer 1,5 m hoog) met 3 stroomdraden. Ook heeft hij een speelkameraad (paard van een vriendin, is 6 maanden jonger dan mijn paard) die ook hengst is en in de toekomst geruind zal worden.

Pittig detail, het is een Belgisch trekpaard en hij is nu al gigantisch voor zijn leeftijd.

De DA gaf al aan om zo lang mogelijk te wachten met de castratie aangezien hij bij een vroege castratie mogelijk nog groter wordt ..

Wat zijn jullie ervaringen of wat is jullie advies ?

Groetjes Laura en Zeb.

Afbeelding

Afbeelding

dresjoepie

Re: Ideale leeftijd voor castratie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 03:43

Ik zit daar dus ook een beetje mee mijn bijna 2 jarige kwpn groeit op het moment alleen in de breedte

Dus had ik overlegd met de eigenaar van de opfok die zegt dus dat ze eigenlijk alleen minder hard groeien als ze hun energie steken in het stout zijn Dus dekken rennen klieren Maar goed dat doet die ook in de wei hele dag is die op onderzoek uit Dus bij mij gaan ze er in het voorjaar af

Vind het ook lastig hoor

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 07:13

Er werd altijd gezegd: hengsten groeien eerst in de breedte dan lengte en ruinen groeien eigenlijk altijd wel eerst in de lengte en worden dan mogelijk wat breder :j

Ik heb mijne geruind toen hij 1.5 was, maar hij was een dominant probleem gevalletje.

Zo lang je niet hoeft te ruimen zou ik het niet doen, op de dag dat ie gevaarlijk wordt of merries komen : ruinen. Zo word het bij ons wel gezien. En tot nu toe is alleen die van mij geruind

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 07:16

Bij ons zeiden ze altijd zo laat mogelijk maar wel voor het inrijden.
Dit om het paard de kans te geven lekker te groeien en breed te worden. Hengsten schijnen meer beter spieren en massa te ontwikkelen dan ruinen. Maar ik heb in de hengsten niet heel veel ervaring. :o
(alleen met dekkende hengsten maarja die ruin je niet :Y))

Uiteraard als ze hengstengedrag(gevaarlijk) gaan vertonen is ruinen zeker een goed idee!

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 07:20

Wel, ik zou zeggen: zo lang hij als hengst braaf is, houden als hengst. Hoe later je castreert, hoe beter ze normaalgezien uitgroeien. Ruinen groeien zoals hier al gezegd is vooral in de lengte en zijn dikwijls iets 'schraler'. Een hengst ontwikkelt meer spiermassa en breder. Dus, zolang als hij geen hengsten kuren heeft, zou ik hem hengst laten.

Ik heb mijn hengst geruind toen hij 1,5 was. Hij was dood braaf heel de tijd maar toen waren zijn hormonen plots als een bom ingeslagen en er was gewoon geen houden meer aan. Castratie en het was snel opgelost ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:56

Die van mij is gedaan toen hij bijna 2,5 jaar was en dat is prima bevallen.
Hij is zowel in de hoogte als in de breedte netjes doorgegroeid en zijn gedrag was binnen een paar weken anders.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:19

Die spiermassa enzo waar jullie het over hebben die verdwijnt gewoon na de castratie. Ook als je hem laat castreert. Dat komt omdat het paard die spiermassa ontwikkeld vanwege de hormonen. Haal je dat weg, gaat ook de rest weg :j
Het maakt dus geen fluit uit wanneer je hem castreert.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:22

Ineke2 schreef:
Die spiermassa enzo waar jullie het over hebben die verdwijnt gewoon na de castratie. Ook als je hem laat castreert. Dat komt omdat het paard die spiermassa ontwikkeld vanwege de hormonen. Haal je dat weg, gaat ook de rest weg :j
Het maakt dus geen fluit uit wanneer je hem castreert.

Toch groeien ze breder uit. Niet zo zeer in spiermassa.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:26

En van wie heb je dat?
Dit verschilt namelijk gewoon van paard tot paard. Genetisch bepaald, heeft echt niets met de hormonen te maken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:27

Ik castreer zo vroeg mogelijk.. Dit is het karakter tot nu toe nog erg ten goede gekomen.. :j

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:32

Mijn hengst gaat aankomend voorjaar onder het mes. Hij word 1 maart 2 jaar en is meestal 1 grote bom hormonen. Wij hebben dan ook merries op stal en hij probeert dan ook met grote regelmaat zijn maatje te dekken. Ik gebruik hem niet voor de dekking en dus word hij bij mij op 2 jarige leeftijd geruind. Hij is ook redelijk dominant dus ik hoop dat dat er dan ook wat uitgaat, daarna gaat hij in een gemengde kudde waar hij hopelijk nog wat opvoeding gaat krijgen

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:42

ik zou het doen rond 12-15 maanden. De hengst bij ons op stal begon al met dekken toen hij nog geen 1,5 jaar wa en dit zou ik voor willen zijn...
Ik denk dat het voor zijn schofthoogte niet uitmaakt. Bij ons op stal zijn de ruinen allemaal behoorlijk groot geworden

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:49

Ineke2 schreef:
En van wie heb je dat?
Dit verschilt namelijk gewoon van paard tot paard. Genetisch bepaald, heeft echt niets met de hormonen te maken.

Eigen ervaring.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:55

Juist ja.... Dat zegt dus niets

lauraneyens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 21:32

Oke fijn voor alle ervaringen en meningen.

Hij is op dit moment echt nog super braaf.. Fijn aan de hand wandelen door de zandweg/bosweg die kort bij de weide gelegen is. Trailer training, hoefstal/beslagstal training. Telkens korte sessies van een kwartiertje 1x per week, zo komen er verschillende dingen aan bod. En natuurlijk dagelijks even knuffelen, poetsen, spelen met zijn bal (vindt hij geweldig) , ..

Spelen en gek doen doet hij wel met zijn weidemaatje maar heb hem nog geen dek-neigingen zien vertonen.

Ik denk dat we nog een jaar gaan wachten. Tot ongeveer mei-april 2016. Dat zou volgens de DA de ideale tijd van het jaar zijn, De vrieskou is dan grotendeels voorbij (normaal ;) ) en de vliegen/insecten zijn nog niet actief dan.

Moest hij toch nog een serieuze hormonen opstoot krijgen en opeens onhoudbaar worden kunnen we altijd nog eerder voor de castratie gaan, al hoop ik dat dit niet gebeurd.

Het is en blijft natuurlijk een koudbloed. Vaak wat rustiger als bv een kwpn, maar ze kunnen toch hevig en fel uit de hoek komen. Formaat en gewicht zijn dan in zijn voordeel ;) haha

lauraneyens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 19:44

Heb dan toch besloten om voor een castratie in oktober of november te gaan in plaats van mei of april. Wil vanaf januari 2016 echt aan de slag gaan met hem en dit dus ook regelmatig op verplaatsing. Lijkt me net iets handiger met een ruin dan met een Hengst !!

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:51

Die van mij heb ik geruind op 2 jarige leeftijd in april vanwege het jaargetijde. En wilde niet wachten tot het jaar erop want hij was behoorlijk het mannetje als we langs de dames liepen langs een andere weide dan was hij eigenlijk niet te houden.
Je moet inderdaad naar paard kijken of het al nodig is of nog kan wachten. En ze groeien in de hoogte wel iets verder Door als je ze vroeg laat ruinen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:52

Ik heb 2 shets laten ruinen. Ik heb dit laten doen zodra de balletjes waren ingedaald. Weet niet precies hoe oud ze waren...

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:02

Ik zit in dezelfde situatie, bijna 2 en wil hem ruinen. Mag ik in dit topic vragen wat jullie gedaan hebben? Staand, liggend, op de kliniek? Wond open of dicht?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:04

mijn shets werden staand gecastreerd. Gewoon thuis.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 06:58

Ik heb ook altijd gezegd zolang hij braaf blijft mag hij zijn ballen houden.
Inmiddels word volgende maand 4 en het is net een ruin in omgang en gedrag.
Ik weet dus nog niet wat ik doe.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 07:29

Als ze samen braaf staan zou ik ze lekker hengst laten, zeker aangezien hij al zo groot is. Ik zou hem dan in het jaar dat ze 3 kort beleren. ( maandje stap draf galop als je hem uberhaubt wil beleren) en daarna castreren en nog lekker half jaar land in.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:57

die van mij wordt binnenkort gecastreerd. Hij wordt in april 2 jaar.
Heeft nog geen hengstenkuren, maar dat wil ik graag zo houden.
En ik wil de warmte( vliegen etc) voor zijn.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:30

Hoe laat je het doen? Thuis of op de kliniek? Staand, liggend? Open of dicht?