Shetveulen 8,5 mnd heeft misschien een parasiet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ynid1

Shetveulen 8,5 mnd heeft misschien een parasiet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 14:56

Beste bokkers,

Mijn shet veulen van 8.5 mnd heeft een kaal stukje op de schoft met een klein wondje met een rood korstje. Ik heb samen met mijn dochter gekeken en wij menen een paar piepkleine gestreepte wormpjes te zien die bewegen, Maar het is zo klein dat het nauwelijks te zien valt. Ik heb de Da al gebeld. Hij zei dat ik nog eens moest kijken overdag en dan weer bellen moest. Maar ik kan het nagenoeg niet goed zien. Ik heb al foto's gemaakt en die heb ik vergroot maar ook dan is het niet goed te zien. Ze is nog net zo levendig als altijd, Je merkt niks aan haar. Wel staat ze nu al een hele tijd binnen op stal samen met haar moeder omdat het zo vreselijk weer is steeds en ik heb niet zo veel weiland. Het veulen ligt wel vaak in de stal. Ik heb meteen toen ik het zag weer ontwormt. Dat had ik 3 mnd geleden nog gedaan. Ik zou toevallig net weer gaan ontwormen. Ik heb equest groen gegeven dat werkt volgens mij tegen alle wormsoorten. Maar het lijkt me apart dat het een wormpje kan zijn omdat die zich dacht ik nooit zo snel kan ontwikkelen. Maar ja daar weet ik ook niet veel van. Is er ook iemand die dit herkent?

Shirley

Re: Shetveulen 8,5 mnd heeft misschien een parasiet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:56

Zijn het geen maden?

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:59

Zo te horen zijn het Luizen. Bij de dierenarts Butox halen, streep over de rug zetten en dat na 3 weken herhalen dan zijn de luizen weg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:01

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:23

Nee het zijn geen maden. Ik heb net nog de luizenplaatjes bekeken op internet en als ik die bekijk denk ik toch dat het luizen zijn. Ik ga dat Butox geloof ik maar halen. En dat andere wormenmiddel ook. Baat het niet dan schaad het denk ik ook niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:44

Ik denk ook dat het luis is. Jonge pony's met dikke vachten zijn er aardig vatbaar voor. Zeker als je ze binnen zet waardoor ze het lekker warm kunnen krijgen.

Kijk met zo een jong veulen wel uit equest. Ik gebruik het enkel in overleg met de dierenarts en doseer dan heel precies nadat ze op de weegschaal geweest zijn (en niet zoals andere kuren die je over doseer).

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 17:26

Butox kan ik dus niet krijgen via de DA. Eerst heb ik via de landbouwwinkel geprobeerd, maar die mogen het niet verkopen. Dus toch maar door de de DA voor dat spul. Maar ik ben uiteindelijk thuis gekomen met een middel wat goed zou helpen. ik moet het insmeren en na 10 dagen herhalen. We zullen het zo meteen insmeren. Kijken of het helpt. Ik krijg het momenteel wel voor de kiezen. Eerst mijn paard wat een hoefontsteking heeft en nu dit weer. Gelukkig is het met de hoefontsteking weer helemaal goed gekomen.
Dat equest is mij laatst al geadviseerd door de DA. En ik heb vernomen dat een beetje overdosering beter is dan te weinig. Ik heb wel het advies gekregen hoeveel ik moest geven. Dat heb ik dus nu nog een keertje gedaan want ik had dus nog over gehouden van de vorige keer. En inderdaad het veulen heeft enorm veel lekker haar waar ze heerlijk in kunnen nestelen. Gelukkig kan ik bij de moeder niks ontdekken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:08

Die zou ik toch wel mee behandelen, dat je ze niet ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn ;)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:22

Ik ga dit even naar MD verplaatsen voor je :).

SMP-->MD