einschuss door tumor of door mok/mijt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

einschuss door tumor of door mok/mijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 00:12

Mijn paard had 2 weken geleden vocht onder zn buik. van eigen dierenarts een paar dagen prednison gekregen maar dit werkte niet. daarna heeft hij een week bij de uithof gestaan. het konden 2 dingen zijn, een hartprobleem of ontsteking aan de vaatjes waardoor er vocht lekte. hartecho gehad en een hartprobleem kon bijna zeker uitgesloten worden. (niet helemaal ivm dat ze het door het vetweefsel niet goed konden zien). het was dus waarschijnlijk vaatontsteking. hij kreeg 's ochtends prednison gespoten en dit moest ik thuis afbouwend voortzetten. dat ging goed. tot 2 dagen terug. ik werd gebeld dat hij lusteloos in zn stal stond en niet wilde eten. hij had rond de 40 graden koorts en een dik achterbeen waar hij nauwelijks op wilde staan. dierenarts is geweest en moet nu de komende 3 dagen om de 2 uur, 5 minuten met hem stappen. zo'n 7-8x per dag. 2x per dag een spuit met antibiotica in zn mond en 1x per dag metacam.
de volgende dag was hij al wat allerter. nog wel verhoging maar hij at weer. lopen gaat in het begin moeilijk maar daarna loopt hij redelijk mee. been is nog niet slanker. de dierenarts had contact gehad met de uithof. het been staat los van het vocht wat hij in zn buik had. het was dus acute einschuss. iets wat ze beide gek vonden aangezien hij nog op een onderhoudsdosis prednison stond. de dierenarts dacht aan een tumor in zn buik ;( ik kreeg de keus, dit een paar dagen aanzien in de hoop dat het verbeterd en dan doorzetten en kijken hoe lang het goed gaat. of ze gaan een echo en foto maken van zn buik en op zoek naar een tumor. ik heb ervoor gekozen om het even nog een paar dagen aan te kijken. nu las ik op internet dat een paard ook een einschuss kon krijgen door letsel. verstapping of trap. dit was volgens de DA onzin.
1,5 dag voordat hij een dik been kreeg, stond hij gigantisch met beide achterbenen te trappen. richting en tegen het andere been, hard op de grond en hij stond aan beide benen flink te bijten. hij heeft een tijdje terug korstjes gehad en hiervoor moest ik hem scheren en wassen met sebaciel. ( was niet duidelijk uit schraapsel of hij mok of mijten had). voordat het gedoe met zn buik begon, stond hij ook te trappen maar ik kon hem vanwege de vorst niet wassen. de DA heeft de korstjes gevoelt en had me aangeraden hem toch voor de zekerheid te wassen. maar ja, toen kwam hij bij de uithof te staan dus het lag voor deze week in de planning. en nu, nu stond hij dus te trappen en te bijten en 1-1,5 dag later staat hij met een dik been. ik vind dit allemaal heel toevallig. ik denk dat hij een wondje heeft gekregen door het trappen of dat mijten/mok dit veroorzaakt hebben. dacht eigenlijk een blessure in zn been door het trappen, hij heeft aan dat been al eens een blessure gehad bij zn koot maar goed, dat kon niet volgens de DA...
de DA en de uithof vinden het allemaal te toevallig dat hij dit nu net na zn buik-gedoe heeft en ondanks dat hij prednison kreeg. het kon wel maar de kans was klein.
iemand een idee? loop ik nou zo erg uit mn nek te kletsen of kan het wel degelijk door mijten/mok/trappen komen?

jobamara

Re: einschuss door tumor of door mok/mijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:27

Kan zeker wel door mijten konen hoor. Wassen met sebacil moet je vaker doen inderdaad omdat de eitjes weer uitkomen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:33

Het ontstaat vaak genoeg door mok (verzamelnaam voor huidafwijkingen aan de kootholte)
Paarden met veel behang (friezen, tinkers, belgen e.a.) hebben daarbij nogal snel last van mijt. Mijten graven kanaaltjes onder de huid,wat weer jeuk en mokklachten oplevert.
Er is een centraal topic over Mok. Daar kun je heel veel informatie vinden.
Hopelijk knapt je paard snel op.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 06:46

Een einschuss ontstaat door een bacteriële infectie en lijkt me eigenlijk weinig met een tumor te maken kunnen hebben.

Dus ergens een piepklein maar diep genoeg wondje kan dit veroorzaken.

Maar ook mijt of mok....

Hoe oud is je paard??
Is het vocht onder de buik indrukbaar, zodat er een put achterblijft als je er met je vinger in duwt.

Mijn 24 jarige ruin had enkele jaren geleden ook vochtbulten onder zijn buik.
Wij hebben geen oorzaak kunnen vinden, maar feit was dat hij toen meer stilstond.
Na enkele dagen wat meer beweging en insmeren van de bulten met ice clay van foran zijn ze verdwenen.

Oedeem kan heel veel oorzaken hebben.

Wat betreft het einschuss been, gedoseerde beweging en vooral veel koelen is goed.
Maar overdrijf in het begin niet met stappen, kijk goed wat je paard aankan.
Als mijn paard een einschuss been heeft ( helaas een paar keer per jaar), smeer ik het in met ice clay van foran, echt een super product. Het geeft een constante koeling voor het been.
Ook koel ik met van die ice packs, wel eerst een dunne handdoek eronder, ice packs ertegen en een bandage errond.

Veel beterschap voor je paard !!!

marietje1000

Re: einschuss door tumor of door mok/mijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:22

Het heeft i.i.g. te maken met een slecht immuunsysteem. Zoek de oplossing eens in alternatieve hoek, bijvoorbeeld homeopathie.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:04

Habore schreef:
Een einschuss ontstaat door een bacteriële infectie en lijkt me eigenlijk weinig met een tumor te maken kunnen hebben.

Dus ergens een piepklein maar diep genoeg wondje kan dit veroorzaken.

Maar ook mijt of mok....

Hoe oud is je paard??
Is het vocht onder de buik indrukbaar, zodat er een put achterblijft als je er met je vinger in duwt.

Oedeem kan heel veel oorzaken hebben.

ik vond het inderdaad ook vreemd dat ze een tumor noemde als oorzaak. kijk, als er ergens een tumor zit wat de boel blokkeerd waardoor het vocht het been of buik inloopt, ok. maar hij heeft ook koorts. ik weet natuurlijk niet wat er gebeurd als een tumor of uitzaaiingen in zn lymfebanen komt maar dan zouden ze dat toch in bloed moeten zien :?

paard is 16. vocht in zn buik was indrukbaar. hiervoor heeft hij dus op de uithof gestaan. dat is zo goed als weg. hiervoor kreeg hij ook om de dag nog een injectie. vandaar dat ze het raar vonden als hij nu een ontsteking door bijvoorbeeld een wondje zou hebben. dat zou volgens hun dus eigenlijk niet kunnen omdat hij nog op een onderhoudsdosis prednison stond. kan wel maar zeer kleine kans. maar het is mij allemaal iets te toevallig. (en ik wil niet aan een tumor denken natuurlijk ;(

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:06

marietje1000 schreef:
Het heeft i.i.g. te maken met een slecht immuunsysteem. Zoek de oplossing eens in alternatieve hoek, bijvoorbeeld homeopathie.

ik ben best in voor homeopathie maar dan op het moment dat ik via de "gewone" weg vastloop. of als er iets aan de hand is wat niet gevaarlijk is. ik wil dus nu niet teveel "aanmodderen" want als het mis gaat dan ben ik verder van huis.