vraagje over kuil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loesjeislief

vraagje over kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 20:47

Ik zou graag wat willen weten over kuil. Ik ben net op een stal wezen kijken en daar krijgen ze kuil. 2de snede maar voelt nat aan en is sterk van geur. Het komt van hun eigen land en ze geven het ook aan de koeien. Nu is mijn vraag is dit kuil goed voor paarden?

max66

Re: vraagje over kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:01

als het echte koeiekuil is (dan is het behoorlijk nat) dan is dit niet goed voor paarden.

Paardenkuil (ook wel "voordroog" genoemd) is wel goed. Dit is licht vochtig, ruikt kruidig/pittig. Ik geef het mijn paard liever dan hooi (dit bevat meer droge stof dan voordroog) omdat ze dan geen last van haar luchtwegen heeft.

Tweede snede zit minder in aan voedingsstoffen dan in de eerste snede (hangt ook af van het land). Maar voor sobere rassen of paarden die snel hoefbevangen zijn, is de tweede snede beter.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 21:07

Dank je max. IK vind het heel erg lastig om te zeggen of het echt koeienkuil of paardenkuil is. Ik weet wel dat het donker van kleur was en sterk van geur. Het was nat, het voelde wat vettig aan eigenlijk.

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:08

Misschien moet je het aan de eigenaar van de stal vragen... @loesjeislief

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 21:21

Dat heb ik gedaan en die zeggen dat het super kuil is maar dat zeggen alle boeren haha. Alles van eigen land is natuurlijk het beste wat er is.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 21:23

Het kuil had overigens 2 dagen op het land gelegen voor het werd verpakt.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:28

Ruikt het kuil zurig? Dan is het meer geschikt voor koeien, paardenkuil ruikt lekker /kruidig en voelt niet nattig aan, als het plakkerig/slijmerig voelt dan is het al weg aan het rotten is mijn ervaring.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:30

Een paard kan prima kuil verteren al is de wat drogere vorm voor paarden wel beter omdat ze daar vaak toch wat langer op kauwen is mijn ervaring.

De voedingswaarde van hooi en kuil kan wel erg verschillen.net als hooi ligt dat aan een aantal factoren en kuil is lange niet altijd rijker dan hooi.

Je kunt ook vragen of ze hooi voor je kunnen halen als je dat liever hebt?
Wat ik wel zeggen wil is dat niet alle paarden goed op wat natter kuil reageren, wij hebben op stal ook een tweetal paarden staan die een wat slechte vertering hebben en die krijgen er wat slappe mest van

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:39

ik ben van mening dat alleen heel droog kuil kan voor paarden.

bij mij op stal wordt ook kuil gevoerd. na 1 maand daar te staan met mijn eigen paard (verzorg daar al 6 jaar paarden) heb ik mijn paardje op hooi gezet. en maar goed ook want sinds 2 maanden (sta nu 3 maanden daar op stal) wordt het kuil alleen maar slechter en slechter (en de boer blijft beweren dat het top kuil is)

is het niet mogelijk om van de boer hooi te krijgen? ik betaal wel extra voor hooi ivm extra kosten voor het inkopen. en voer het daarnaast zelf in hooitassen. weet hierdoor exact wat hij eet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 08:01

Het is ook belangrijk hoe gevoelig je paard is in zijn spijsvertering. Het ene paard kan er prima op leven (nee, niet ideaal, maar ze doen het er prima op), en het andere paard zal er erg veel last van krijgen.

Het is over het algemeen veel te rijk, en paarden worden er vet van (of eten per dag te weinig kilo's waardoor eerder maagzweren ontstaan), of juist mager door diarree.

Vraag anders de boer eens of je voor twee dagen kuil zou mogen proberen voor de verhuizing, dan weet je in ieder geval wat je paard ermee doet (niet ineens omschakelen, maar de helft van het normale ruwvoer vervangen)

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 08:47

Koeienkuil is gesneden, heel erg nat en donker van kleur. Paardenkuil is wat droger, ongesneden en lichtbruin. Veel paarden mensen zien alleen wat natter paardenkuil aan voor koeienkuil, dit is alleen niet waar! Om een keer het verschil te zien kan je het beste een keer een koeienboer vragen om zijn kuil te bekijken.
Sterker nog: de meeste paarden vinden het nattere kuil dat voor mensen helemaal niet lekker ruikt veel lekkerder dan het droge kuil waar mensen de voorkeur aan geven.

Kuil is, volgen de voeding experts die hier jaarlijks komen, beter dan hooi. Er zitten meer bestanddelen in die het paard nodig heeft.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:17

Is er geen mogelijkheid tot het voeren van hooi? Dan zou ik er niet eens gaan staan. Wij hebben echt paardenkuil en nog zijn er paarden die beter op hooi kunnen. Zou zonde zijn als je daar staat, je paard blijkt niet op kuil te kunnen en er is niks anders :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:24

loesjeislief schreef:
Het kuil had overigens 2 dagen op het land gelegen voor het werd verpakt.

Dat is te nat, 2 dagen drogen is prima voor koeien, die hebben totaal ander voer nodig dan een paard.
De paarden zullen het vast graag eten maar het is beter voor ze om droge ruwstoffen te krijgen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:41

idd, sommige paarden kunnen dunne mest krijgen door kuiloer/voordroog. Dat is even afwachten hoe jouw paard het er op doet.

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:09

Wat een gemiep over dat kuil zeg! Zijn dat allemaal eigen conclusies? Of is er wel eens serieus aan een dierenarts met verstand van paardenvoer gevraagd wat beter is?
Wij voeren al meer dan 15 jaar kuil aan zowel eigen als pension paarden. Ze zijn allemaal in topconditie en ze worden er nog hartstikke oud mee ook.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:16

Eikenbos schreef:
Koeienkuil is gesneden, heel erg nat en donker van kleur. Paardenkuil is wat droger, ongesneden en lichtbruin. Veel paarden mensen zien alleen wat natter paardenkuil aan voor koeienkuil, dit is alleen niet waar! Om een keer het verschil te zien kan je het beste een keer een koeienboer vragen om zijn kuil te bekijken.
Sterker nog: de meeste paarden vinden het nattere kuil dat voor mensen helemaal niet lekker ruikt veel lekkerder dan het droge kuil waar mensen de voorkeur aan geven.

Kuil is, volgen de voeding experts die hier jaarlijks komen, beter dan hooi. Er zitten meer bestanddelen in die het paard nodig heeft.

Er zit alleen totaal geen 'prik' in wat de darmen nodig hebben om aan de gang te blijven en wordt er minder speeksel aangemaakt waardoor het maagzuur slechter geneutraliseerd wordt. Kuil vind ik koeienvoedsel en niet geschikt voor paarden. Dit zullen ze bij mij ook nooit krijgen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:17

Zoals je kan lezen heb je kuil en kuil. Kan best zijn dat paarden het er goed op doen, maar die ervaring kan ook anders zijn toch?
Ik heb geen problemen met voordroog, wij voeren hele fijne pakken waar ze het super op doen.

Maar koeienkuil of heel erg nat kuil wil ik niet meer voeren. Met weinig voer was mijn paard al dik, terwijl ze al een groot deel van de dag zonder stond. Het rook zuur en onprettig op stal en de paarden moesten erg veel plassen om al dat vocht kwijt te kunnen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:25

Mijn ervaring met echte kuil is dat paarden er van aan de dunne gaan en het veel te rijk is als je er veel van voert ook nog als het van koeien gras afkomstig is dat zeer rijk bemest is.
Paarden kuil droogt langer dan twee dagen en is niet van vet gras, als de baal open gaat ruikt het als gras en niet zuur.

Dus belangrijk is hoe het gras bemest is voor het maaien en mag niet te vet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:29

Eikenbos schreef:
Wat een gemiep over dat kuil zeg! Zijn dat allemaal eigen conclusies? Of is er wel eens serieus aan een dierenarts met verstand van paardenvoer gevraagd wat beter is?
Wij voeren al meer dan 15 jaar kuil aan zowel eigen als pension paarden. Ze zijn allemaal in topconditie en ze worden er nog hartstikke oud mee ook.

Ja en die adviseren hooi :)

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:29

Hier ook een eigen ervaring, nouja, van de pony van mn zus.
Die is een aantal jaar terug hoefbevangen geraakt in de winter. Hij kreeg toen ook van dat natte koeienkuil. Alle andere paarden op stal deden t er prima op. Wel allemaal te dik.
Wel vind ik n nadeel van nat kuil,dat ze aan veel minder genoeg hebben. Dat ze dus langer zonder ruwvoer staan.
Als op n stal het kuil echt zurig ruikt en er geen mogelijkheid is om wat anders te voeren, zou dat voor mij een reden zijn om mijn paard niet op die stal te zetten. Ook niet als verder alles perfect is.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:40

Kuil is in principe geen probleem. Enkel heb je een disbalans aan ruwe stof. Om het darmstelsel aan de gang te houden is er een bepaalde hoeveelheid ruwe stof nodig. En in hooi zit dat veel meer dan in kuil. Waardoor je van kuil heel veel zou moeten voeren om aan de hoeveelheid ruwe stof te voldoen. Maar dat is niet goed ivm met andere onbalansen (veel eiwit, suikers etc.) makkelijke oplossing om ruwe celstof te verhogen is stro te gebruiken als stalbedekking (knabbelen) of wat stro bijvoeren (bijna geen voedingswaarden wel veel ruwe stof).

Eigen conclussie: Beide paarden kunnen er niet zo goed tegen zijn erg gevoelig daarop en krijgen meteen opgezette buiken en halssen. Daarbij blijft het bij mijn oudje erg om de overgebleven kiezen hangen waardoor het gaat rotten in de mond, en stinkt dus heeel erg :+ Dus die van mij krijgen hooi met een plakje stro als ze daar behoefte aan hebben (en moet zeggen dat ze toch redelijk vaak van het stro eten terwijl er nog hooi ligt)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:46

Voor kuilgras worden veel verschillende termen gebruikt. Namelijk voordroog, kuilvoer of ingekuild gras. Het kuilvoer zoals we dat kennen van de kuilen van koeien worden voor paarden zelden gebruikt. Dit gras is echter ook niet geschikt voor paarden en kan zelfs gevaarlijk zijn. Het koeienkuil is gemaakt van eiwitrijk gras en is zeer bruin en nat. Voor paarden wordt kuilgras gebruikt dat een aantal dagen langer droogt en soms tegen hooi aanzit. Dan wordt het in balen gewikkeld, zodat het verder kan fermenteren.  

Voordelen van hooi

Meestal weinig eiwitten en hoog vezelgehalte
Kan onbeperkt gevoerd worden
Door het grote volume worden de darmen langer gestimuleerd

Voordelen kuilgras

Buiten opslaan mogelijk
Minder weersafhankelijk bij de oogst
Stofvrij

Nadelen van hooi

Oogst erg weersafhankelijk
Opslagruimte, een goed geventileerde zolder is ideaal

Nadelen kuilgras

Bevat vaak moeilijk verteerbaarbare eiwitten
Overvoeding sneller mogelijk
Snelle schimmelvorming na opening
Botulisme(giftige stoffen van aanwezige kadavers) mogelijk

Kuilgras bevat ca. 61% droge stof, de rest is water. Dit is belangrijk bij een prijsvergelijk tussen hooi en kuilgras, omdat je met kuilgras een groter deel water koopt. In onderstaande tabel is zichtbaar dat kuilgras ruim 20% meer water bevat dan hooi. Daarom zijn veel voedingswaarden per kg product ook lager bij kuilgras. Dit heeft hoofdzakelijk te maken met de grotere hoeveelheid water in het product. 

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:50

Eikenbos schreef:

Ja en de DA geven nog steeds aan dat hooi het beste is voor paarden.
Paardenkuil is alleen maar ontstaan omdat kuil makkelijk op is te slaan buiten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:51

2 dagen drogen is voor het mooie een dag te kort voor paarden. (Hooi ligt meestal 5 dagen)
Waarom voor het mooie? Tuurlijk zullen ze het eten (uitzonderingen zijn er altijd) en er gewoon groot en sterk mee worden, aan het begin soms wat dunne mest, maar dat gaat meestal ook wel weer over.
Maar het is dus vrij nat, dat vocht trekt ook in je strooisel.
En het ruikt meestal gewoon niet lekker. Het nadeel hiervan is dat alles er naar gaat ruiken als je het bijvoorbeeld oppakt om weer op een hoop te gooien.

Maar zoals je leest, zoveel mensen zoveel meningen.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:52

Ik denk trouwens dat jij koeienkuil hebt gezien de info die je geeft.
Heb je een paard dat gevoelig is voor hoef/spierbevangenheid zou ik er iig meteen mee stoppen!