Opbouwen na een (dubbele)hoefzweer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElsRoosje

Opbouwen na een (dubbele)hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 21:21

Hallo!
Mijn pony, haflinger, heeft een paar maanden geleden een hoefzweer gehad, dierenarts bij gehad want ze kon opeens niet meer op het been staan. |( Deze behandeld en samen met de hoefsmid later besloten er weer een ijzer onder te doen (pony heeft erg gevoelige hoeven). Dit is een maand goed gegaan totdat ze weer wat begon te kreupelen, geweekt maar de zelfde/nieuwe zweer zette toch door. Weer dierenarts bij gehad. Dit was in november, ik heb toen besloten haar een tijd stil te zetten. Vorig voorjaar en zomer ook al veel geklungeld (inclusief hoefbevangen). 2014 was een jaar van toppen en dalen zullen we maar zeggen. Nu zie je er al een heel lange tijd niets meer van, maar toch vind ik het opbouwen, ijzers eronder etc. lastig te bepalen. Als het aan de dierenarts had gelegen had ik 2 weken nadat de zweer eruit was alweer gereden.
Mijn plan was een deze weken laten bekappen (hoeven worden lang) en van het voorjaar weer ijzers onder te zetten..
Opbouwen met rijden vind ik nu ook erg lastig..
Ik weet dat jullie geen dierenartsen zijn en vanaf het scherm niet zo veel kunnen zeggen, maar wat is jullie mening erover? Hou het alsjeblieft rustig, afgelopen jaar was niet echt een feestje voor me. :n
p.s. ze tikt ook erg snel een ijzer eraf..

Mist

Re: Opbouwen na een (dubbele)hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:25

Mijn paard heeft elk jaar wel een hoefzweer, maar na een dag of 4 (mits door een goede hoefsmid uitgesneden) waren we alweer aan het werk. heeft het paard AB of pijnstilers gehad in die tijd ? want dan kan het wel gaan sluimeren. Soms kun je niet anders maar toch...
Weet je de oorzaak van de HB vorig jaar ?

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 21:28

Ze heeft de eerste keer geen pijnstilling gehad, de 2e keer wel (bij de dubbele)
Ja de oorzaak van de HB was een zweer (ook ja, in een andere hoef) waardoor ze stil stond en te veel gras had binnen gekregen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:32

HB aan de andere voet als de voet waar de zweer zat door overbelasting ? Is er geen white line disease in het spel wat de zweren veroorzaakt ?
pijnstilling, of het nu metacam, bute of equioxx is zijn allemaal ook ontstekingsremmers en die zullen de zweren vertragen in het "rijpen" waardoor je langer bezig bent.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 21:33

Van het voorjaar zat de zweer links voor, bevangen in allebei de voorhoeven, afgelopen keren (de dubbele) zaten rechtsvoor. En als er White line disease inzit zou de dierenarts dat toch moeten zien?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:56

Kom naar het hoefbevangentopic hier op bokt.

Als eigenaar van een (ex) hoefbevangen paard weet ik uit ervaring dat hoefzweren vaker voorkomen na een hoefbevangen aanval: niet zo vreemd, want er is dan een forse ontsteking in de lamellen in de hoef geweest.
Ik denk dat je het beste kan overleggen met de hoefsmid over de hoeven.

Als je paard goed loopt, zie ik geen bezwaar om gewoon weer lekker te gaan rijden. Hoe meer beweging hoe beter voor je paard: qua gewicht, hoeven en in het algemeen.
Ik denk dat de veearts gelijk heeft, gewoon weer lekker rijden.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 07:49

janouk schreef:
Kom naar het hoefbevangentopic hier op bokt.

Als eigenaar van een (ex) hoefbevangen paard weet ik uit ervaring dat hoefzweren vaker voorkomen na een hoefbevangen aanval: niet zo vreemd, want er is dan een forse ontsteking in de lamellen in de hoef geweest.
Ik denk dat je het beste kan overleggen met de hoefsmid over de hoeven.

Als je paard goed loopt, zie ik geen bezwaar om gewoon weer lekker te gaan rijden. Hoe meer beweging hoe beter voor je paard: qua gewicht, hoeven en in het algemeen.
Ik denk dat de veearts gelijk heeft, gewoon weer lekker rijden.

Bedankt voor je antwoord! Ik ga inderdaad volgende week even de hoefsmid erbij halen!