Paard eet heel traag ? /dringend/

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

Paard eet heel traag ? /dringend/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 18:22

Hoi bokkers,
Ik heb mijn merrie 27 december verzet naar een andere stal omdat ik op mijn vorige geen piste had. Ze stond vroeger 24/7 buiten en nu staat ze in de winter heel de dag van 7u tot 18u buiten daarna binnen. Als ze binnen zijn krijgen ze hooi en krachtvoer maar nu valt me op dat ze er heel erg lang over doet ze nam enkele happen van haar krachtvoer en dan blikft ze er af ook als ze erna hooi krijgt komt ze er niet echt aan de staleigenaar zegt dat het smorgens (of savonds als hij nog gaat kijken) het wel steeds op is. Maar ik craag me toch af hoe dit komt aangezien de andere paarden alles meteen gulzig beginnen op eten. Op de stalling hiervoor deed ze dit niet maar daar stond ze met 2 andere paarden op de weide dus at ze alles snel op zodat de andere het moet konden afnemen.

TsarinaZ

Re: Paard eet heel traag ? /dringend/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 18:56

even een upje omdat k me toch wel zorgen maak

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:57

Als je je echt zorgen maakt bel je je DA en zet je geen topic op Bokt.

Maar ws moet je paard wennen aan de nieuwe omgeving en smaken.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:05

Dimple schreef:
Als je je echt zorgen maakt bel je je DA en zet je geen topic op Bokt.

Maar ws moet je paard wennen aan de nieuwe omgeving en smaken.

Hoef niet meteen aangevallen te worden dat ik de da moet bellen ik bespreek alles nauwkeurig met de staleigenaar en we willen niet onnodig een da bellen ze eet uiteindelijk alles goed en mest en drinkt nog goed :j

Dacht ook wel aan dat ze get eten nog moet gewoon worden maar vroeg me af of dat nog 'zo lang' na het verhuizen kan :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:06

Is het wel hetzelfde voer, kan natuurlijk ook dat ze gewoon met tegenzin eet omdat ze het niet lekker vindt? Ons paard heeft ook wel eens met lange tanden staan eten bij het wisselen van voer. Bij het hooi wende hij vanzelf weer met brok hebben we op een gegeven moment wel een andere variant gekozen.
Als ze het uiteindelijk wel opeet zou ik me nog niet zo'n zorgen maken, ze is op een nieuwe plek misschien ook gewoon afgeleid door alle indrukken waardoor ze niet direct eet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:09

Sommige paarden eten gewoon langzaam ;) vooral na een verhuizing. Ik zou me als het paard verder in orde oogt geen zorgen maken.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:14

Nu hoeft ze zich op stal ook niet druk te maken dat andere paarden haar eten af kunnen pakken.
Voor een paard is het goed om langzaam te eten. Het is helemaal niet goed om snel alles naar binnen te schrokken.

Nou te langzaam is ook niet goed. Als ze een kilo brok krijgt is het vrij normaal dat ze er 20 tot 30 minuten over doet.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:16

liedje89 schreef:
Is het wel hetzelfde voer, kan natuurlijk ook dat ze gewoon met tegenzin eet omdat ze het niet lekker vindt? Ons paard heeft ook wel eens met lange tanden staan eten bij het wisselen van voer. Bij het hooi wende hij vanzelf weer met brok hebben we op een gegeven moment wel een andere variant gekozen.
Als ze het uiteindelijk wel opeet zou ik me nog niet zo'n zorgen maken, ze is op een nieuwe plek misschien ook gewoon afgeleid door alle indrukken waardoor ze niet direct eet.

Is denk ik ander voer hiervoor kreeg ze recreatiemix nu krijgt ze iets waar vanalles in zit zoals haver en dergelijke denk dat het een soort sportmix is ofzo :) hooi eet ze ook heel langzaam maar is na een tijd ook wel op :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:23

weet je niet wat je paard precies voor zo' brok te eten krijgt?

Ik lees hier ergens dat het normaal is dat een paard 20/30 minuten over een kilo brok doet :oo Dat lijkt me wel heel lang.
Die van mij eet best langzaam (in vergelijking met de andere paarden op stal) maar een kilo heeft ze toch zo op hoor!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:20

Wellicht voelt je paard zich binnen gewoon niet helemaal op haar gemak? Of juist wel, waardoor ze de tijd neemt? Het voer wordt immers toch niet door een ander opgegeten.

Zolang ze ruwvoer goed eet, en het krachtvoer uiteindelijk wel op is, zou ik me geen zorgen maken.