dierenartskosten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyenbeau

dierenartskosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 16:19

Vroeger kreeg ik altijd van mijn ouders te horen dat ze een paard best konden betalen, maar de eventuele dierenartskosten niet. Dat dat ontzettend veel zou kosten.

Nu ik er toch steeds meer over aan het denken ben een paard te kopen, zou ik dus graag willen weten waar ik zo ongeveer rekening mee moet houden.
Kan dit echt in de (tien)duizenden euro's lopen? Of moet ik meer denken aan prijzen zoals ze ook bij bijvoorbeeld honden zijn, maar dan net ietsje hoger.(en dan kan je natuurlijk ook een dure operatie hebben van zo'n 2000 euro, maar veel meer zal het niet worden)

Wat raden jullie aan? Zou een potje van rond de 5000 euro goed zijn om mee te beginnen en dat ik dan elke maand een bedrag van 50 euro spaar.

Ik weet dat als ik een paard heb, ik er echt alles voor over zal hebben en dus niet wil dat ik dan de dierenarts niet kan betalen.

Oliiviia

Re: dierenartskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:24

Ik denk dat mijn pony mij rond de 1000-15000 euro aan DA heeft gekost op 7 jaar tijd.
Dat is dus niet enormveel (wel zonder medicatie bijgerekend en die krijgt ze nu elke dag)
En in die tijd heeft ze een serieuze peesblessure gehad (foto's en echo's gemaakt) en heel wat bloedonderzoeken gedaan voor haar Cushing.
Dus ik denk dat je met je potje wel toekomt :)

Natuurlijk kan je altijd pech hebben!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:27

Ik reken altijd op een rekening van minimaal 1000 euro als ik een kliniek binnen wandel met mijn paard :o
Alles eronder valt dan mee.
De afgelopen 2 jaar heeft mijn paard 7000+ gekost aan dierenarts kosten en dan heb ik de 6 jaar ervoor nog niet mee gerekend :=
Laatst bijgewerkt door moyra op 13-01-15 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 16:27

Oliiviia schreef:
Ik denk dat mijn pony mij rond de 1000-15000 euro aan DA heeft gekost op 7 jaar tijd.
Dat is dus niet enormveel (wel zonder medicatie bijgerekend en die krijgt ze nu elke dag)
En in die tijd heeft ze een serieuze peesblessure gehad (foto's en echo's gemaakt) en heel wat bloedonderzoeken gedaan voor haar Cushing.

Allereerst bedankt voor de reactie. Maar heb je misschien een nulletje teveel gedaan bij de 15000?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:29

Ik denk dat je met je potje wel save zit. Mijn duurste dierenartsrekening was voor een slokdarmverstopping, in het weekend, savonds laat, a 600 euro. Al mijn dure dierenartsrekeningen komen maximaal rond dat bedrag uit, maar ik moet zeggen dat ik op 4 paarden de afgelopen 10 jaar nog geen 5000 totaal ben kwijt geweest aan dierenartskosten. Ze hebben nooit iets echt geks gehad waarvoor ze operatief behandeld moesten worden o.i.d..

Ik heb dan ook geen sportpaarden, al heb ik wel eens foto's laten maken van het been van mn oude merrie (bleek botwoekering, ervoor gekozen haar niet te behandelen), bloedonderzoekje laten doen bij mn pony omdat hij depessief was e.d..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-15 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 16:30

moyra schreef:
Ik reken altijd op een rekening van minimaal 1000 euro als ik een kliniek binnen wandel met mijn paard :o
Alles eronder valt dan mee.
De afgelopen 2 jaar heeft mijn pony 7000+ gekost aan dierenarts kosten en dan heb ik de 6 jaar ervoor nog niet mee gerekend :=

Jeetje wat een bedrag.
Die ervaring heb ik namelijk met mijn hond. Echt al hoge rekeningen gehad. Daarom twijfel ik ook zo en dan zal je maar net dat paard kopen die vanalles mankeert.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:34

Verschilt ontzettend. Soms kan je het net zo bont maken als je wilt.
Wat betreft je potje vind ik dit een redelijk mooi bedrag. Helaas weet je nooit wat er op je pad komt..
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 13-01-15 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:34

ik denk dat € 5.000,- om te beginnen wel genoeg is, als je maar blijft sparen, want het kan ook zo op zijn.

Mijn eerste pony heeft me de eerste 7 jaar helemaal niets gekost aan DA kosten (op de entingen na dan). Maar sinds dien is ze aardig aan het kwakkelijk, en ben ik toch wel een paar € 1.000,- per jaar kwijt. Maar ze is het waard.

Het is net een beetje of je pech of geluk heb. Mijn 2e pony heeft altijd wel iets, het begon al gelijk na aanschaf, laten castreren, wond was ontstoken, toen kreeg hij een trap van een ander paard, dan heeft ie weer een rare huidziekte. het is altijd wel wat. Maar goed ik ben dan ook wel zo`n muts die niet zelf ga lopen aanklooien met van alles en nog wat, maar toch wel vrij snel de DA belt.
Hun gezondheid is me alles waard.

Maar houdt er rekening mee dat er altijd wat kan gebeuren, en dat het al snel veel geld is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:35

Tja hier is de afgelopen 5 jaar aan dierenarts kosten toch gauw al meer dan 10.000 euro geweest.
Afgelopen juli een operatie van bijna 2700 euro.
En daarnaast nog een peesblessure. Van zo'n 4000 euro.
En dan komen nog de kleine bezoekjes erbij.

Met een potje van 5000 euro heb je een mooi begin.
En dan hoop je gewoon deze nooit te hoeven gebruiken.
De dure dingen kan je uiteraard zelf voor kiezen.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:36

joyenbeau schreef:
Oliiviia schreef:

Allereerst bedankt voor de reactie. Maar heb je misschien een nulletje teveel gedaan bij de 15000?

haha oeps :+
Inderdaad een nulletje teveel :o

Ik heb best geluk met een DA die foto's en echo's gewoon op stal kan maken en simpele operaties ook op stal doet. Want als ik lees over de kosten in een kliniek...

Gitana

Re: dierenartskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:39

Ik zit nu op ongeveer 700-800 euro totaal.
En dat is in 2 en een half jaar.

1 x een klein ongelukje gehad en 1 x droes.
Ook een paar keer mestonderzoek.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 16:39

ponyparadijs schreef:
Tja hier is de afgelopen 5 jaar aan dierenarts kosten toch gauw al meer dan 10.000 euro geweest.
Afgelopen juli een operatie van bijna 2700 euro.
En daarnaast nog een peesblessure. Van zo'n 4000 euro.
En dan komen nog de kleine bezoekjes erbij.

Met een potje van 5000 euro heb je een mooi begin.
En dan hoop je gewoon deze nooit te hoeven gebruiken.
De dure dingen kan je uiteraard zelf voor kiezen.

Jeetje dan hadden mijn ouders toen toch behoorlijk gelijk dat het zo duur is.
Maar maakt het nog verschil dat ik er niet hoog de sport mee in wil? dus misschien minder kans op peesblessure e.d.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:40

Hangt er van af, ga je je paard ook verzekeren voor ziektekosten(wel goed in verdiepen want er zitten haken en ogen aan) , ga je echt alles op alles zetten als het toekomstige paard bvb door ernstige koliek weinig kans maakt en zo zijn er nog wel meer dingen die er toe kunnen doen. Er is een spreekwoord wat voor de meesten hier op gaat: Mensen met paarden hebben de hemel op aarde maar als ze sterven valt er niets te erven.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:41

Hier heb ik er 2 staan die nog niet eens onder het zadel zijn.
Eentje heeft mij in een jaar tijd bijna 2000€ gekost. Dit waren echt geen gekke dingen.
De andere, bij wie je juist denkt dat 'ie nog een keer verongelukt gaat fluitend de dagen door en is nog niet ziek geweest :)

Echt een kwestie van geluk hebben.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:44

Tja, je bent er ook zelf bij, je hoeft natuurlijk niet te kiezen voor dure operaties etc.
Ik denk dat je potje prima is. Zelf ben ik zo 100-200 euro voor kleinere dingetjes kwijt en afgelopen jaar 750 voor een botbeschadiging (meerdere bezoekjes/foto's).
De een heeft geluk en dan komt de da nooit en de ander ziet hem regelmatig. Zeker spoedbezoeken in de avond of het weekend lopen snel op in de kosten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:46

Het is natuurlijk ook net hoever je het zelf laat komen.

Wij hebben in het verleden 1 keer een paard laten opereren aan koliek, ruim 4600 euro lichter.
De eerstvolgende met koliek welke geopereerd moet worden, krijgt een spuitje..... (ik begrijp dat dat niet voor iedereen op deze manier geldt, en op het moment dat dat niet het geval is, zul je dus inderdaad moeten zorgen voor voldoende spaargeld)

Ik denk dat je met 1500-2000 euro een heel eind komt. Hiervan kun je de "standaard" behandelingen betalen (verkoudheidje, eventuele pees-scan/kreupelheidsonderzoek).
overige dingen zul je altijd moeten bekijken of het je de kosten waard zijn.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 16:47

bigone schreef:
Hangt er van af, ga je je paard ook verzekeren voor ziektekosten(wel goed in verdiepen want er zitten haken en ogen aan) , ga je echt alles op alles zetten als het toekomstige paard bvb door ernstige koliek weinig kans maakt en zo zijn er nog wel meer dingen die er toe kunnen doen. Er is een spreekwoord wat voor de meesten hier op gaat: Mensen met paarden hebben de hemel op aarde maar als ze sterven valt er niets te erven.

Haha hier moest ik wel een beetje om lachen. ""helaas" zit ik zo in elkaar dat er alles aan wordt gedaan om het paard (of welk ander dier dan ook) te helpen totdat het niet meer kan. Maar ik zou hem noooit laten lijden. Nu denk ik nog "nee, als er maar weinig kans is dat het paard het overleefd na de operatie, laat hem dan maar inslapen." Maar ik weet dat als ik dat dan echt moet gaan beslissen, ik dat niet doe. :')

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:49

Vorig jaar heb ik mijn eerste paard gekocht. Ik heb wat pech gehad en dus het een en ander aan rekeningen binnen gekregen.

- Verstoppingskoliek
- Wond die ik moest laten hechten op schouder
- Grote wond op achterbeen

Vooral die laatste bleek duur, daar moest steeds iemand voor terug komen.

Ik ben in totaal denk ik iets van 900 euro kwijt geweest. Ik heb korting gekregen omdat bij de wond op haar been ook een fout is gemaakt door de veearts zelf waardoor hij de laatste 2 bezoeken alleen het materiaal heeft gerekend.

Sindsdien niets meer gehad, het is een gezond paard verder. Al het bovenstaande was ook gewoon echt puur ongelukkig en niet haar 'schuld'. Ook die verstoppingskoliek niet, die had te maken met de omstandigheden waarin ze op dat moment stond.

De ruin heeft ons afgelopen jaar alleen een wormenkuur gekost, de oude merrie heeft Cushing dus die valt nu duur uit en ons nieuwe jonge ding moest geënt worden en verder niets.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 16:50

Sky_As schreef:
Het is natuurlijk ook net hoever je het zelf laat komen.

Wij hebben in het verleden 1 keer een paard laten opereren aan koliek, ruim 4600 euro lichter.
De eerstvolgende met koliek welke geopereerd moet worden, krijgt een spuitje..... (ik begrijp dat dat niet voor iedereen op deze manier geldt, en op het moment dat dat niet het geval is, zul je dus inderdaad moeten zorgen voor voldoende spaargeld)

Ik denk dat je met 1500-2000 euro een heel eind komt. Hiervan kun je de "standaard" behandelingen betalen (verkoudheidje, eventuele pees-scan/kreupelheidsonderzoek).
overige dingen zul je altijd moeten bekijken of het je de kosten waard zijn.

Ik wou dat ik zou kon denken. Maar helaas gaat dat bij mij niet lukken inderdaad :')

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:51

Mijn vorige paard heeft twee maal een operatie moeten ondergaan. 1e was een koliekoperatie met een verblijf op de kliniek van ruim twee weken. Incl. Alle bijkomende kosten qua medicatie en behandelingen tijdens het verblijf, kwamen op een kleine 5500 euro. De controlebezoeken naderhand niet meegerekend.
Kleine twee jaar later een griffelbeen breuk. Kosten, een ruime 1800 euro voor de operatie en tien dagen verblijf op de kliniek. Je kunt dus pech hebben en veel kosten moeten maken. Dit weet je gewoon noot vantevoren.
Laatst bijgewerkt door Sim op 13-01-15 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:52

Ik denk dat de omstandigheden en de huisvesting van je paard wel wat doen.
Mijn merrie stond eerder op een stal waar ze veel binnen stond en de weides niet heel groot waren.
Daardoor stond ze vaak in de paddock.
Na een tijdje zag ik pas dat ze in die paddock flink aan het zand eten was... dat is natuurlijk wachten op een drama...

Edit; is = was
Laatst bijgewerkt door Gitana op 13-01-15 16:53, in het totaal 2 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:52

Het wel of niet in de sport beinvloed niet het kunnen krijgen van een peesblessure of wat dan ook voor blessure.

De laatste blessure heeft mijn merrie op gelopen in het land.
Dus niets met sport of rijden te maken

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:53

In 7 jaar tijd heeft de ene enkel de wormenkuren/inentingen gekost en het laatste jaar buut. (Hierna is deze ook weggegaan) en de huidige nu heeft één keer een allergische reactie gehad, maar verder nog geen rare dingen dus ook enkel de wormenkuren en intentingen.
Valt dus reuze mee :')

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:53

Je zou altijd een paardenverzekering kunnen overwegen. zo heb je nooit extreem hoge kosten als je paardje plotseling iets krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:56

Ik raad een paardenverzekering dan weer sterk af, maar dat is dan ook door mijn ervaring en omdat de verzekering lang niet alle kosten dekt waarvan je denkt dat de verzekering ze op zich zou moeten nemen. Dan kan je beter het geld wat de verzekering kost zelf elke maand in een potje stoppen, houd je achteraf nog meer over ook!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-15 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt