Scheur in hoefbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cavalia

Scheur in hoefbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 13:53

Hallo Bokkers,

Ik heb al even verschillende (oude) topics afgestruind want van dit onderwerp waren er al een paar die vroegen naar ervaringen. Nu waren mij een aantal dingen die ik mij afvroeg.

Even in het kort,

Na een maand of 3 verschillende dierenartsen versleten te hebben zijn we er eindelijk achtergekomen dat mijn merrie een scheur in het hoefbeen heeft. Ze staat nu op een speciaal ijzer en op stalrust (op advies van da). Naar 4/5 maanden moest ik terug komen om foto's te laten maken. Inmiddels zitten we op 2 maand nu.

Nu vroeg ik mij het volgende af:

Hoelang heeft het bij jullie geduurd voordat je paard weer wat mocht doen?
Hoe weet je wanneer je foto's kan laten maken? (eerst kijken of het paard nog kreupel draaft e.d. of kun je dat niet echt inschatten?)
Heeft het paard er later nog weer last van gehad? Of kon je daarna alles weer doen?
En hoe hebben jullie het weer opgebouwd? (eerst een tijdje longeren weer of? en nog een tijdje het 'speciale' ijzer eronder laten?)

Cavalia

Re: Scheur in hoefbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 17:49

Niemand?

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:52

4-5 maand op stalrust? dat op zich al lijkt me een enorm probleem..... hoe doet ze het tot nu toe?
Enige ervaring die ik heb hiermee is van vrienden met een paard met n scheur in t hoefbeen en die leeft niet meer....
Denk dat het enorm moeilijk is om de ene scheur met de andere scheur te vergelijken, jouw DA is waarschijnlijk de enige die antwoord kan geven op je vragen.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:59

Mijn pony had een scheurtje in het hoefbeen, precies aantal maanden weet ik niet meer zeker..
Maar hier ook 3/4 maanden buxrust. Daarna mocht ze naar buiten en dit moesten we uitbouwen van een heel klein stukje ( stal grote zodat ze niet in 1x los gaan) en dan uit eindelijk hele wei. Dit heeft ongeveer 2/3 maanden geduurd. Al die tijd speciaal beslag met leer. Daarna zijn er controle foto's gemaakt en was de breuk genezen. Wij zijn idd rustig begonnen met longeren en opbouwen met rijden, pony had 6/7 maanden stil gestaan. Wij hebben der een tijdje op speciaal beslag gehouden ( 5 weken ong. omdat ze er net een week onder zaten voordat we groen licht kregen)
Inmiddels is het al een tijdje geleden, pony staat nog wel op ijzers met een dubbele lip maar wij gaan het risico niet nemen om haar ervan af te halen. Pony kan uiteraard alles weer.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:53

amie1965 schreef:
4-5 maand op stalrust? dat op zich al lijkt me een enorm probleem..... hoe doet ze het tot nu toe?
Enige ervaring die ik heb hiermee is van vrienden met een paard met n scheur in t hoefbeen en die leeft niet meer....
Denk dat het enorm moeilijk is om de ene scheur met de andere scheur te vergelijken, jouw DA is waarschijnlijk de enige die antwoord kan geven op je vragen.

In het begin ging ik om de dag een stukje met haar lopen, maar dat was op een gegeven moment niet meer te doen omdat ze ook op 2 benen begon te lopen en super druk werd natuurlijk. Nu staat ze volledig op stal en daar is ze nu aangewend en gelukkig rustig mee geworden. Ze komt alleen nog even uit haar stal om te borstelen en voor het uitmesten van de stal.

Klopt, is ook moeilijk te vergelijken, maar ik was benieuwd naar hoe anderen dit hebben gedaan.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:55

noorhermans1 schreef:
Mijn pony had een scheurtje in het hoefbeen, precies aantal maanden weet ik niet meer zeker..
Maar hier ook 3/4 maanden buxrust. Daarna mocht ze naar buiten en dit moesten we uitbouwen van een heel klein stukje ( stal grote zodat ze niet in 1x los gaan) en dan uit eindelijk hele wei. Dit heeft ongeveer 2/3 maanden geduurd. Al die tijd speciaal beslag met leer. Daarna zijn er controle foto's gemaakt en was de breuk genezen. Wij zijn idd rustig begonnen met longeren en opbouwen met rijden, pony had 6/7 maanden stil gestaan. Wij hebben der een tijdje op speciaal beslag gehouden ( 5 weken ong. omdat ze er net een week onder zaten voordat we groen licht kregen)
Inmiddels is het al een tijdje geleden, pony staat nog wel op ijzers met een dubbele lip maar wij gaan het risico niet nemen om haar ervan af te halen. Pony kan uiteraard alles weer.

Super! Zo had ik het ook in gedachten inderdaad. De dubbele lip ijzer houden jullie er dus onder, dat vind ik ook eng om eronder weg te halen inderdaad. Fijn dat de pony alles weer kan.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:29

Paard bij ons op stal heeft 5 maand totale stal rust gehad en mocht daarna op een klein stukje naar buiten dit is eigenlijk al vrij snel uitgebouwd tot gewoon weer op de hele wei , na een jaar Was alles weer genezen en mocht ze weer opbouwen, paard heeft wel op een aangepast ijzer gestaan en staat uit voorzorg nog steeds op ijzers.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:45

Ik heb vorig jaar een paard behandeld met een breuk in het hoefbeen, was een voorvoet.
Dit dier heeft toen 8 weken boxrust gehad, speciaal beslag en we hebben hem elke dag een uur magneetveldtherapie gegeven op een hoefplaat. Ook elke week gemasseerd om de spieren soepel te houden ivm de eventuele compensatie/overbelasting elders in het lichaam. Na 8 weken was op de controlefoto de breuk genezen en kon weer rustig opgebouwd worden op de paddock en in de training.
Alles met beleid en eerst alleen buiten, maar het herstel is verbazingwekkend snel en goed gegaan.

gloppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:20

Wat belangrijk is dat je paard boxrust krijgt zodat er geen artrose kan onstaan tussen de scheur.
Ken twee paarden die een hoefbeen breuk ( scheur) hebben gehad en alle twee genezen zijn.
Daar van was er 1 een politie paard en hij kon daarna gewoon weer zijn werk doen .
Mijn eigen ijslander heeft in mei 2014 zijn hoefbeen gebroken ( achter hoef) hij liep echt op drie benen.
Hij heeft tot september boxrust gehad. Mocht toen 4 weken stappen op harde bodem, toen is ook het specialen ijzer vervangen door een gewoon achter ijzer.
Heb hem in oktober weer in het land gedaan mocht toen ook weer het rijden oppakken en eind ook oktober is er een nieuwe ijslander bij gekomen waar hij veel mee speelt en rent .
Heb wel tussendoor wat foto's laten maken de laatste foto was eind oktober om te kijken of een maand weidegang hem goed heeft gedaan zodat de nieuwe ijslander kon komen.
De breuk zat helemaal vast en vast is vast..zei de dierenarts , helemaal genezen.
Hij loopt nu net zonder ijzer van wegen het weer en omdat ik niet zoveel rij.

Heel veel sterkte en beterschap.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:45

Hier al een hele tijd aan het tobben: in stap heeft mijn paard geen last maar in draf kreupel. DA zegt rust op de weide, maar omdat ze toch gaat rennen op de weide wordt het hier niet beter van. Nu heel de winter op de paddock gelopen (zand) en was ze in draf niet meer kreupel. Zondag op de wei gezet vanwege het mooie weer, eerst de gekkigheid eraf gelongeerd maar helaas na wat rare sprongen weer kreupel in draf |( Ik mag van de DA wel met haar stappen omdat ze hier geen last van heeft, ze heeft pas last in draf op een harde ondergrond, in de zandpadock is ze zuiver.

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 07:46

Hoe is het nu met je paardje?

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 16:56

De foto's waren goed. En we hadden weer groen licht gekregen. Helaas mocht het maar 2 weken duren. Afgelopen maandagmiddag heb ik haar in laten slapen.

Ze was weer heel erg kreupel en de dierenarts durfde voor 95% zeker te zeggen dat het scheurtje weer terug was. De kans op volledig herstel was 20% en dat was al optimistisch. Bovendien was er veel kans op artrose vorming waardoor ze alsnog pijn zou blijven houden. Ik heb hierdoor dus besloten haar in te laten slapen, dat was het beste voor haar.

Bedankt voor je interesse!

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:10

Jeetje wat vervelend.. Sterkte!

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:03

Ach nee :( .. Sterkte Y;(

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:12

Sterkte! Klinkt als een eerlijke beslissing.

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:04

mijn paard staat nu 6 mnd al op box rust ivm scheur in hoefbeen. laatste foto zag een verbetering( scheur is nog niet helemaal dicht). afgelopen maand mochten we voorzichtig 2 min stappen. nu elke week met 5 in uitbouwen.

De veearts wil nog max boxrust( en dan stappen) zeker komende 6 wkn. Ik persoonlijk vind nog langer op stal als alles in de weide staat niet paardwaardig en kies ervoor om klein weitje alleen. Dan opbouwen. Gaat het niet dan heeft hij nog even mogen genieten van het gras.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 12:11

Bedankt. In mijn ogen was dit ook het eerlijkste voor haar. Ook de dierenarts zei dat ik geen betere beslissing had kunnen maken

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:16

Cavalia schreef:
De foto's waren goed. En we hadden weer groen licht gekregen. Helaas mocht het maar 2 weken duren. Afgelopen maandagmiddag heb ik haar in laten slapen.

Ze was weer heel erg kreupel en de dierenarts durfde voor 95% zeker te zeggen dat het scheurtje weer terug was. De kans op volledig herstel was 20% en dat was al optimistisch. Bovendien was er veel kans op artrose vorming waardoor ze alsnog pijn zou blijven houden. Ik heb hierdoor dus besloten haar in te laten slapen, dat was het beste voor haar.

Bedankt voor je interesse!

-O- -O-

Aaah, wat een nare afloop, sterkte!